Defensieve Portefeuille: Value trap deert ons niet
Wekelijks leggen wij het aandeel WPP onder de loep. Het afgelopen jaar was niet alleen dramatisch voor het aandeel, maar voor de hele pr-sector. WPP verloor 34,6%, Publicis verspeelde 9,9%, Omnicom leverde 18,8% in en Interpublic Group daalde 10,2%. Die grote daling komt doordat mensen steeds minder tv kijken en steeds vaker kiezen voor online alternatieven zoals Netflix, dat zonder reclame werkt. Hierdoor zijn minder spotjes en dalen de inkomsten van de grote advertentiemakers. Dit is voor de beheerders van de defensieve portefeuille nog geen reden om afscheid te nemen van WPP. Het aandeel noteert op een k/w van slechts 7. De k/w’s van de concurrenten lopen allemaal in de dubbele cijfers.
Value trap
Het zou in vaktermen een value trap kunnen zijn: een bedrijf is extreem goedkoop, maar de waardering blijft maar dalen. Deze value trap zou ook kunnen gelden voor Sanofi. Het aandeel noteerde vorig jaar nog bijna €90, maar staat nu rond €65. Toch blijven wij geloven in Sanofi en WPP. Wij hebben respectievelijk €17.354 en €14.960 in deze fondsen belegd. De totale waarde van de defensieve portefeuille is ruim €1,3 mrd. Dit betekent dat Sanofi (1,3%) en WPP (1,1%) een kleine weging hebben. Bij een extreem scenario – beide fondsen halveren – is de totale portefeuille 1,2% kwijt. Deze fondsen hebben dus geen invloed op het voortbestaan van de portefeuille. Het totale portefeuillerendement over 2018 is 1,2%. De portefeuille presteert daarmee in lijn met de wereldwijde aandelenindex MSCI die dit jaar in euro’s en inclusief dividend 1,14% is kwijtgeraakt.