China de uitzondering bij de BRIC-landen
Voor ieder BRIC-land bepaalt een combinatie van specifieke factoren de groeiverwachting voor 2017. Zo is er in Brazilië een nieuw hoofdstuk in het corruptie-drama aangebroken nu ook president Temer wordt verdacht. Een stille machtswisseling lijkt voor Schroders het meest logische scenario, maar de politieke onrust bedreigt het broze vertrouwen van Brazilië. Schroders heeft de groeiverwachting daarom verlaagd van 0,7% naar 0,2%.
De economische groei van Rusland over het eerste kwartaal was lager dan waar Schroders op rekende, met name te wijten aan een zwakkere olieprijs. De markten zijn wel steeds hoopvoller over de hervormingen die worden doorgevoerd in de Russische economie, maar Schroders waarschuwt dat van de grote Russische hervormingsplannen in de laatste twee decennia slechts 30% werd gerealiseerd. De groeiverwachting is verlaagd van 1,6% naar 1,1%.
India staat na jaren eindelijk op het punt om een belasting in te voeren op goederen en diensten. Hoewel dit geen ideale regeling is, is het volgens Schroders wel een stap die op de middellange tot lange termijn positief zal zijn voor de economische groei van India. Op korte termijn kan het echter een verstorend en remmend effect hebben op de groei, terwijl de impact op de inflatie ook nog onzeker is. Voorlopig zijn de inflatiecijfers lager dan verwacht, waardoor Schroders hoopt dat de belasting uiteindelijk positief zal uitpakken. Wel is de groeiverwachting voor 2017 verlaagd van 7,5% naar 7,4%.
De witte raaf: China
Alleen voor China heeft Schroders de groeiverwachtingen gehandhaafd en wel op 6,6%. Gewezen wordt op de sterke economische groei in het eerste kwartaal van 6,9% op jaarbasis. Hoewel de groei vooral te danken was aan de maakindustrie, behoorde de dienstensector tot de snelst groeiende delen van de economie. Verder zijn er tekenen dat China zijn schulden afbouwt, maar groeien kredieten wel nog altijd sneller dan het bbp. Schroders voorspelt daarom dat sectoren als vastgoed en infrastructuur, die een hoge blootstelling aan de kredietomstandigheden hebben, het later dit jaar moeilijker gaan krijgen. De maakindustrie is juist minder afhankelijk van de kredietgroei.
Of een krapper monetair beleid opgevangen kan worden met een ruimer begrotingsbeleid, vraagt Schroders zich af. In dat geval rust de volledige last op de centrale overheid, omdat lokale overheden hun uitgavenpatroon verminderen. De nationale schuldpositie biedt de overheid hierbij wel voldoende speelruimte.
Lees ook: Hoe China de volgende aandelencrash voorspelt
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als
abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website