Optimistisch Airbus sectorfavoriet
Airbus (k/w 15) lijkt de komende tijd wat interessanter dan Boeing (k/w 16,5). Vanaf 2016 is Airbus’ exposure aan China relatief gering en het bedrijf profiteert van een mogelijk aantrekkende dollar. We volstaan wel met een houdadvies.
EXPANSIE ONDANKS CHINA
Als we naar de geluiden van de branche zelf luisteren zijn de zorgen over China niet geheel op z'n plaats. Boeing heeft zelfs afgelopen maand de ramingen voor de vraag naar nieuwe toestellen door Chinese airlines opwaarts bijgesteld. Een andere indicatie van het aanhoudend optimisme onder de vliegtuigbouwers zijn de berichten dat zowel Airbus als Boeing nieuwe fabrieken bouwt. Airbus opende drie weken geleden zelfs een eerste in de Verenigde Staten, een pikante stap in de al jaren durende tweestrijd tussen de twee grootmachten. In de fabriek zullen de meest gangbare toestellen, de A320 en A32, gemaakt worden. Volgens de Franse krant Les Echos wil Airbus zijn marktaandeel in de VS opvoeren van 20 naar 50%. Het Europese concern bouwt momenteel 44 vliegtuigen per maand en wil dat opkrikken naar 50 om aan de groeiende mondiale vraag te voldoen. De capaciteit van de nieuwe fabriek in de staat Alabama is vier vliegtuigen per maand.CIJFERS ZIJN UITSTEKEND
Airbus kon na de tweede kwartaalcijfers wel de jaarprognose handhaven. Deze is echter wel minder concreet dan die van de Amerikaanse concurrent. Airbus verwacht een toename van de omzet en een lichte groei van het onderliggende bedrijfsresultaat (ebit). De winst per aandeel (2014: €2,99) en het dividend (2014: €1,20) zullen eveneens hoger uitkomen. De eerste halfjaarcijfers van Airbus zijn dan ook sterk. De omzet en het onderliggende ebit stegen beide met 6%. De nettowinst en winst per aandeel namen zelfs met 34% toe tot respectievelijk €1,52 mrd en €1,94. Dit komt mede door een boekwinst van €748 mln op de verkoop van een 18,75% belang in Dassault Aviation. De onderliggende winst per aandeel steeg van €1,38 naar €1,47. Door een zeer sterke orderontvangst steeg het orderboek van €858 mrd per ultimo 2014 tot €927 mrd. Airbus wordt hierbij ook geholpen door de kracht van de dollar versus de euro. Ook hieruit blijkt dus dat de markt voor commerciële vliegtuigen nog altijd booming is. Over de eerste jaarhelft leverde Airbus 304 commerciële toestellen af, één meer dan het jaar ervoor. Airbus beschikt over een nettokaspositie van €8,5 mrd.De onrust in de financiële wereld over de groeivertraging in China raakt ook de koersen van ’s werelds grootste vliegtuigbouwers Airbus (marktkapitalisatie €42 mrd) en Boeing (marktkapitalisatie €83 mrd). Sinds de devaluatie van de Chinese yuan, twee maanden geleden, is de koers van Airbus gedaald van een alltime high van €67,88 (bereikt intraday op 6 augustus) tot rond de €53. Naast operationele prestaties spelen ontwikkelingen in de wisselkoers dollar/euro een rol bij de koersvorming van deze aandelen. Airbus heeft veel baat bij een sterke dollar omdat het nogal wat kosten in euro’s heeft en opbrengsten in dollars. De euro is sinds begin augustus wat sterker geworden ten opzichte van de euro.
EXPANSIE ONDANKS CHINA
Als we naar de geluiden van de branche zelf luisteren zijn de zorgen over China niet geheel op z’n plaats. Boeing heeft zelfs afgelopen maand de ramingen voor de vraag naar nieuwe toestellen door Chinese airlines opwaarts bijgesteld. Een andere indicatie van het aanhoudend optimisme onder de vliegtuigbouwers zijn de berichten dat zowel Airbus als Boeing nieuwe fabrieken bouwt. Airbus opende drie weken geleden zelfs een eerste in de Verenigde Staten, een pikante stap in de al jaren durende tweestrijd tussen de twee grootmachten. In de fabriek zullen de meest gangbare toestellen, de A320 en A32, gemaakt worden. Volgens de Franse krant Les Echos wil Airbus zijn marktaandeel in de VS opvoeren van 20 naar 50%. Het Europese concern bouwt momenteel 44 vliegtuigen per maand en wil dat opkrikken naar 50 om aan de groeiende mondiale vraag te voldoen. De capaciteit van de nieuwe fabriek in de staat Alabama is vier vliegtuigen per maand.
CIJFERS ZIJN UITSTEKEND
Airbus kon na de tweede kwartaalcijfers wel de jaarprognose handhaven. Deze is echter wel minder concreet dan die van de Amerikaanse concurrent. Airbus verwacht een toename van de omzet en een lichte groei van het onderliggende bedrijfsresultaat (ebit). De winst per aandeel (2014: €2,99) en het dividend (2014: €1,20) zullen eveneens hoger uitkomen. De eerste halfjaarcijfers van Airbus zijn dan ook sterk. De omzet en het onderliggende ebit stegen beide met 6%. De nettowinst en winst per aandeel namen zelfs met 34% toe tot respectievelijk €1,52 mrd en €1,94. Dit komt mede door een boekwinst van €748 mln op de verkoop van een 18,75% belang in Dassault Aviation. De onderliggende winst per aandeel steeg van €1,38 naar €1,47. Door een zeer sterke orderontvangst steeg het orderboek van €858 mrd per ultimo 2014 tot €927 mrd. Airbus wordt hierbij ook geholpen door de kracht van de dollar versus de euro. Ook hieruit blijkt dus dat de markt voor commerciële vliegtuigen nog altijd booming is. Over de eerste jaarhelft leverde Airbus 304 commerciële toestellen af, één meer dan het jaar ervoor. Airbus beschikt over een nettokaspositie van €8,5 mrd.