Daimler groeit veel sneller dan concurrentie
Daimler loopt goed en heeft ingeleverd op zijn (te) hoge waardering; het advies blijft 'houden'.
CHINA
Volgens brancheorganisatie ACEA nam het aantal registraties van passagiersauto's in de eerste jaarhelft met 1,4% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Meer dan een kwart van de autoverkopen vond plaats in China, waar de markt met 6,3% groeide. Registraties in Europa groeiden 8,2%, die in de VS 3,3%. Vooral Europa had nog profijt van een makkelijke vergelijkingsbasis: de automarkt klimt hier pas sinds de tweede helft van 2014 uit het dal. Daimler groeide aanmerkelijk sneller dan zijn concurrenten. Het concern verkocht in het tweede kwartaal 714.800 auto's en trucks, 14% meer dan een jaar eerder. De omzet klom 20,6% en daarnaast verbeterde de ebit-marge naar 9,9%. Een stroom van nieuwe modellen kan in de komende jaren de basis leggen voor sterke verkoopcijfers. De kosten daarvan zijn wel een bedreiging voor de winstmarge. Intussen zal het niemand ontgaan zijn dat de Chinese economie tekenen van afremmende groei vertoont. Na extreme groeicijfers – tussen 2009 en 2014 verdubbelde jaarlijks het aantal in China verkochte auto's – koelen de autoverkopen af. In juni was de volumeontwikkeling jaar-op-jaar voor het eerst negatief. Een belangrijke vraag voor de Europese autobouwers is wat de achterliggende oorzaken van die krimp zijn, en of ze er iets aan kunnen doen. Lagere economische groei is zeker aanleiding voor lagere consumentenbestedingen, maar het meer volwassen worden van de Chinese automarkt is een structureel probleem. Volgens analist Katherine Davidson van Schroders is de markt een volgende fase ingegaan, met minder groei. Met name in de grotere steden is de vraag naar auto's verzadigd. Daarnaast wijst Davidson op verschuiving van verkopen van internationale merken naar (goedkopere) lokale autoproducenten. Die is deels te danken aan timing in de introductie van nieuwe modellen, maar ook aan verbeterde kwaliteit van de Chinese auto's. Een echte bedreiging voor de luxeauto's van bijvoorbeeld Mercedes vormen die nog niet, en het veroveren van marktaandeel buiten China lijkt voorlopig nog uitgesloten. Maar volgens Davidson verslechtert het perspectief voor Europese auto's in lagere prijsklassen wel duidelijk. In elk geval zullen Volkswagen en Daimler in toenemende mate rekening moeten houden met de conjunctuur. Daimler, dat op China rekent om met Mercedes-Benz het grootste luxemerk te worden, houdt vertrouwen in de vraag naar dure auto's in het land.De Europese autobouwers presteerden in het eerste halfjaar erg sterk. Positieve economische cijfers in de VS kregen steeds meer navolging in Europa, en de verkopen in China bleven goed. De onthulling dat Volkswagen doelbewust heeft gefraudeerd met milieutests bezorgt de gehele sector echter forse reputatieschade. Aan het groeiwonder in China lijkt bovendien een einde te komen.
In de komende periode zal de gehele autosector onder de loep worden genomen, en het is naïef te verwachten dat er bij geen enkel ander merk (kleinere) overtredingen worden gevonden. Alleen al de toename of verscherping van controles bedreigt de winstgevendheid van alle fabrikanten. Imagoschade zou daarnaast langdurig de verkopen van sommige merken of modellen kunnen beperken. Het lijkt ons niet onwaarschijnlijk dat de interesse voor dieselauto’s tijdelijk of permanent afneemt, ten faveure van hybride of elektrische alternatieven.
CHINA
Volgens brancheorganisatie ACEA nam het aantal registraties van passagiersauto’s in de eerste jaarhelft met 1,4% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Meer dan een kwart van de autoverkopen vond plaats in China, waar de markt met 6,3% groeide. Registraties in Europa groeiden 8,2%, die in de VS 3,3%. Vooral Europa had nog profijt van een makkelijke vergelijkingsbasis: de automarkt klimt hier pas sinds de tweede helft van 2014 uit het dal.
Daimler groeide aanmerkelijk sneller dan zijn concurrenten. Het concern verkocht in het tweede kwartaal 714.800 auto’s en trucks, 14% meer dan een jaar eerder. De omzet klom 20,6% en daarnaast verbeterde de ebit-marge naar 9,9%. Een stroom van nieuwe modellen kan in de komende jaren de basis leggen voor sterke verkoopcijfers. De kosten daarvan zijn wel een bedreiging voor de winstmarge.
Intussen zal het niemand ontgaan zijn dat de Chinese economie tekenen van afremmende groei vertoont. Na extreme groeicijfers – tussen 2009 en 2014 verdubbelde jaarlijks het aantal in China verkochte auto’s – koelen de autoverkopen af. In juni was de volumeontwikkeling jaar-op-jaar voor het eerst negatief. Een belangrijke vraag voor de Europese autobouwers is wat de achterliggende oorzaken van die krimp zijn, en of ze er iets aan kunnen doen. Lagere economische groei is zeker aanleiding voor lagere consumentenbestedingen, maar het meer volwassen worden van de Chinese automarkt is een structureel probleem.
Volgens analist Katherine Davidson van Schroders is de markt een volgende fase ingegaan, met minder groei. Met name in de grotere steden is de vraag naar auto’s verzadigd. Daarnaast wijst Davidson op verschuiving van verkopen van internationale merken naar (goedkopere) lokale autoproducenten. Die is deels te danken aan timing in de introductie van nieuwe modellen, maar ook aan verbeterde kwaliteit van de Chinese auto’s. Een echte bedreiging voor de luxeauto’s van bijvoorbeeld Mercedes vormen die nog niet, en het veroveren van marktaandeel buiten China lijkt voorlopig nog uitgesloten. Maar volgens Davidson verslechtert het perspectief voor Europese auto’s in lagere prijsklassen wel duidelijk.
In elk geval zullen Volkswagen en Daimler in toenemende mate rekening moeten houden met de conjunctuur. Daimler, dat op China rekent om met Mercedes-Benz het grootste luxemerk te worden, houdt vertrouwen in de vraag naar dure auto’s in het land.