Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 18 sep 2015 11:25

Vinci heeft de weg omhoog weer gevonden

0 0 Leestijd ongeveer

De stabiele inkomsten uit de tolwegen zijn voorlopig veilig en de bouwdivisie moet kunnen profiteren van de betere Europese economie. Het aandeel is met een k/w van 16,5 en een dividendrendement van 3,2% echter prima gewaardeerd, zodat het advies op 'houden' blijft.

Medio vorig jaar verloor Vinci in amper drie maanden tijd een kwart van zijn beurswaarde. Beleggers maakten zich niet alleen zorgen over de snelle verslechtering van de prestaties van de bouwdivisie, maar vooral ook over de houdbaarheid van de zeer winstgevende exploitatie van tolwegen in Frankrijk. De Franse regering wilde vanwege de hoge winstmarges de contracten met Vinci en andere partijen openbreken, en sloot ook het terugkopen van concessies niet uit. De kou is echter uit de lucht. Eerder dit jaar werd overeengekomen dat de tol dit jaar niet mag worden verhoogd, maar deze inkomstenderving zal in de periode 2016-2023 weer worden gecompenseerd. In ruil voor investeringen van €2 mrd in het wegennetwerk wordt de looptijd van de concessies van Vinci bovendien met twee tot vier jaar verlengd. Een goede uitkomst voor het bedrijf, dat tweederde van zijn winst betrekt uit de tolwegexploitatie. Inmiddels is het aandeel de klap dan ook weer volledig te boven.

WINSTVERWACHTING

Daarbij spelen ook de verbeterde vooruitzichten van Vinci een rol. In de eerste jaarhelft bleef de omzet dankzij de zwakkere euro en de bijdrage van overnames redelijk goed overeind, op €17,9 mrd (-3,2%). Op autonome basis daalde de omzet met 6,7%, waarbij de goede prestaties van de concessies (+3,8%) teniet werden gedaan door een krimp bij de bouwdivisie (-8,3%). De omzetdaling bij de bouw nam in het tweede kwartaal echter af, en Vinci verwacht dat de orderontvangsten in de tweede jaarhelft het dieptepunt zullen passeren. Gezien het voorzichtige herstel van de Franse economie ziet het ernaar uit dat de bouwdivisie het ergste achter de rug heeft. Bovendien vertalen de betere economische omstandigheden zich in aantrekkende volumes bij de concessies van zowel autowegen als luchthavens. Belangrijk is ook dat Vinci de kosten bij de bouwpoot goed onder controle heeft en dit jaar mikt op een stabilisatie van de winstmarges. Bij de concessies neemt de winstgevendheid toe. Zodoende komt de nettowinst exclusief bijzondere posten dit jaar naar verwachting iets hoger uit, ondanks een lichte omzetdaling. Eerder hield Vinci nog rekening met een stabiele winst. Over de eerste zes maanden steeg de nettowinst op deze basis reeds met 6,3% naar €827 mln, zodat de winstverwachting aan de conservatieve kant lijkt. Wij taxeren voor dit jaar een winst van €3,50 per aandeel (+3%) en een dividend van €1,85. Over 2014 werd €2,22 uitgekeerd, maar hierin zat ook een bonusdividend van €0,45 vanwege de verkoop van de parkeergarages.

Medio vorig jaar verloor Vinci in amper drie maanden tijd een kwart van zijn beurswaarde. Beleggers maakten zich niet alleen zorgen over de snelle verslechtering van de prestaties van de bouwdivisie, maar vooral ook over de houdbaarheid van de zeer winstgevende exploitatie van tolwegen in Frankrijk. De Franse regering wilde vanwege de hoge winstmarges de contracten met Vinci en andere partijen openbreken, en sloot ook het terugkopen van concessies niet uit.

De kou is echter uit de lucht. Eerder dit jaar werd overeengekomen dat de tol dit jaar niet mag worden verhoogd, maar deze inkomstenderving zal in de periode 2016-2023 weer worden gecompenseerd. In ruil voor investeringen van €2 mrd in het wegennetwerk wordt de looptijd van de concessies van Vinci bovendien met twee tot vier jaar verlengd. Een goede uitkomst voor het bedrijf, dat tweederde van zijn winst betrekt uit de tolwegexploitatie. Inmiddels is het aandeel de klap dan ook weer volledig te boven.

WINSTVERWACHTING

Daarbij spelen ook de verbeterde vooruitzichten van Vinci een rol. In de eerste jaarhelft bleef de omzet dankzij de zwakkere euro en de bijdrage van overnames redelijk goed overeind, op €17,9 mrd (-3,2%). Op autonome basis daalde de omzet met 6,7%, waarbij de goede prestaties van de concessies (+3,8%) teniet werden gedaan door een krimp bij de bouwdivisie (-8,3%). De omzetdaling bij de bouw nam in het tweede kwartaal echter af, en Vinci verwacht dat de orderontvangsten in de tweede jaarhelft het dieptepunt zullen passeren. Gezien het voorzichtige herstel van de Franse economie ziet het ernaar uit dat de bouwdivisie het ergste achter de rug heeft. Bovendien vertalen de betere economische omstandigheden zich in aantrekkende volumes bij de concessies van zowel autowegen als luchthavens.

Belangrijk is ook dat Vinci de kosten bij de bouwpoot goed onder controle heeft en dit jaar mikt op een stabilisatie van de winstmarges. Bij de concessies neemt de winstgevendheid toe. Zodoende komt de nettowinst exclusief bijzondere posten dit jaar naar verwachting iets hoger uit, ondanks een lichte omzetdaling. Eerder hield Vinci nog rekening met een stabiele winst. Over de eerste zes maanden steeg de nettowinst op deze basis reeds met 6,3% naar €827 mln, zodat de winstverwachting aan de conservatieve kant lijkt. Wij taxeren voor dit jaar een winst van €3,50 per aandeel (+3%) en een dividend van €1,85. Over 2014 werd €2,22 uitgekeerd, maar hierin zat ook een bonusdividend van €0,45 vanwege de verkoop van de parkeergarages.

Tags

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ