Vinci heeft de weg omhoog weer gevonden
De stabiele inkomsten uit de tolwegen zijn voorlopig veilig en de bouwdivisie moet kunnen profiteren van de betere Europese economie. Het aandeel is met een k/w van 16,5 en een dividendrendement van 3,2% echter prima gewaardeerd, zodat het advies op 'houden' blijft.
WINSTVERWACHTING
Daarbij spelen ook de verbeterde vooruitzichten van Vinci een rol. In de eerste jaarhelft bleef de omzet dankzij de zwakkere euro en de bijdrage van overnames redelijk goed overeind, op €17,9 mrd (-3,2%). Op autonome basis daalde de omzet met 6,7%, waarbij de goede prestaties van de concessies (+3,8%) teniet werden gedaan door een krimp bij de bouwdivisie (-8,3%). De omzetdaling bij de bouw nam in het tweede kwartaal echter af, en Vinci verwacht dat de orderontvangsten in de tweede jaarhelft het dieptepunt zullen passeren. Gezien het voorzichtige herstel van de Franse economie ziet het ernaar uit dat de bouwdivisie het ergste achter de rug heeft. Bovendien vertalen de betere economische omstandigheden zich in aantrekkende volumes bij de concessies van zowel autowegen als luchthavens. Belangrijk is ook dat Vinci de kosten bij de bouwpoot goed onder controle heeft en dit jaar mikt op een stabilisatie van de winstmarges. Bij de concessies neemt de winstgevendheid toe. Zodoende komt de nettowinst exclusief bijzondere posten dit jaar naar verwachting iets hoger uit, ondanks een lichte omzetdaling. Eerder hield Vinci nog rekening met een stabiele winst. Over de eerste zes maanden steeg de nettowinst op deze basis reeds met 6,3% naar €827 mln, zodat de winstverwachting aan de conservatieve kant lijkt. Wij taxeren voor dit jaar een winst van €3,50 per aandeel (+3%) en een dividend van €1,85. Over 2014 werd €2,22 uitgekeerd, maar hierin zat ook een bonusdividend van €0,45 vanwege de verkoop van de parkeergarages.Medio vorig jaar verloor Vinci in amper drie maanden tijd een kwart van zijn beurswaarde. Beleggers maakten zich niet alleen zorgen over de snelle verslechtering van de prestaties van de bouwdivisie, maar vooral ook over de houdbaarheid van de zeer winstgevende exploitatie van tolwegen in Frankrijk. De Franse regering wilde vanwege de hoge winstmarges de contracten met Vinci en andere partijen openbreken, en sloot ook het terugkopen van concessies niet uit.
De kou is echter uit de lucht. Eerder dit jaar werd overeengekomen dat de tol dit jaar niet mag worden verhoogd, maar deze inkomstenderving zal in de periode 2016-2023 weer worden gecompenseerd. In ruil voor investeringen van €2 mrd in het wegennetwerk wordt de looptijd van de concessies van Vinci bovendien met twee tot vier jaar verlengd. Een goede uitkomst voor het bedrijf, dat tweederde van zijn winst betrekt uit de tolwegexploitatie. Inmiddels is het aandeel de klap dan ook weer volledig te boven.
WINSTVERWACHTING
Daarbij spelen ook de verbeterde vooruitzichten van Vinci een rol. In de eerste jaarhelft bleef de omzet dankzij de zwakkere euro en de bijdrage van overnames redelijk goed overeind, op €17,9 mrd (-3,2%). Op autonome basis daalde de omzet met 6,7%, waarbij de goede prestaties van de concessies (+3,8%) teniet werden gedaan door een krimp bij de bouwdivisie (-8,3%). De omzetdaling bij de bouw nam in het tweede kwartaal echter af, en Vinci verwacht dat de orderontvangsten in de tweede jaarhelft het dieptepunt zullen passeren. Gezien het voorzichtige herstel van de Franse economie ziet het ernaar uit dat de bouwdivisie het ergste achter de rug heeft. Bovendien vertalen de betere economische omstandigheden zich in aantrekkende volumes bij de concessies van zowel autowegen als luchthavens.
Belangrijk is ook dat Vinci de kosten bij de bouwpoot goed onder controle heeft en dit jaar mikt op een stabilisatie van de winstmarges. Bij de concessies neemt de winstgevendheid toe. Zodoende komt de nettowinst exclusief bijzondere posten dit jaar naar verwachting iets hoger uit, ondanks een lichte omzetdaling. Eerder hield Vinci nog rekening met een stabiele winst. Over de eerste zes maanden steeg de nettowinst op deze basis reeds met 6,3% naar €827 mln, zodat de winstverwachting aan de conservatieve kant lijkt. Wij taxeren voor dit jaar een winst van €3,50 per aandeel (+3%) en een dividend van €1,85. Over 2014 werd €2,22 uitgekeerd, maar hierin zat ook een bonusdividend van €0,45 vanwege de verkoop van de parkeergarages.