Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Advies Beleggers Belangen, 3 sep 2015 16:49

Philip Morris heeft sterk rendement

0 0 Leestijd ongeveer

Onze advisering beperken wij tot wereldmarktleider Philip Morris. Het bedrijf heeft een uitstekende staat van dienst en de internationalisatie is een pluspunt, maar herbergt het valutarisico. Het is een trouwe betaler van dividend dat jaarlijks verhoogd wordt. Dit aspect en het hoge dividendrendement van bijna 5% zijn de grootste attracties van het aandeel. Ons oordeel is 'houden'.

Illegale sigarettenhandel is een dankbaar onderwerp voor de tabaksindustrie. Volgens KPMG werden vorig jaar in de EU bijna 57 miljard illegale sigaretten gerookt en dat is ongeveer 10% van het totaal. Overheden missen hierdoor €11 mrd aan accijnzen, benadrukken de fabrikanten. Zij bepleiten ook om andere reden een strengere aanpak van de illegale handel. Zij lopen omzet en winst mis. In de westerse landen neemt het aantal rokers al jaren af, al lijkt er nu sprake van enige stabilisatie. In Nederland bij voorbeeld rookte (sigaretten, sigaren en pijp) in 1980 nog 50% van de Nederlandse mannen en 35% van de vrouwen. Deze percentages zijn afgebrokkeld tot mannen en vrouwen opgeteld 25% ‘wel eens’ en 19% ‘dagelijks’. In Europa heeft Griekenland de meeste rokers, met 40% van de bevolking boven de 15 jaar, Zweden de minste met 13%. In de VS is het 18%. Vijftig jaar geleden was dat meer dan 40%. Ook het gemiddeld aantal gerookte sigaretten per roker neemt af in Europa tot 14,2 stuks per dag. Het ontmoedigingsbeleid in vele landen werkt dus positief uit waarbij volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO een accijnsverhoging het effectiefst is: een prijsverhoging van 10% leidt tot een daling van de consumptie van 5%.

CHINESE MARKT ONTOEGANKELIJK

Wereldwijd zijn er naar schatting 1 à 1,3 miljard rokers. De zwaarste rokers zitten in Oost-Europa (met name Rusland), Indonesië en andere opkomende landen, en vooral in China. Een toename van het besteedbaar inkomen, bevolkingsgroei, het soms ontbrekende (maar wel toenemende) ontmoedigingsbeleid bevorderen de afzetkansen van de fabrikanten in veel niet-westerse landen. Likkebaardend kijken zij naar de circa 325 miljoen Chinese rokers (2500 miljard stuks; de grootste sigarettenmaker ter wereld Philip Morris verkoopt 850 miljard stuks), maar staatsbedrijf China National Tobacco heeft een vrijwel onaantastbaar monopolie met 97% marktaandeel. De bijdrage van de concernwinst van $150 mrd (6,5%) aan de rijksinkomsten laat de overheid niet door concurrenten aantasten. In Nederland gaat het om €2,3 mrd of nog geen 2% van de overheidsinkomsten. De sigarettenfabrikanten grijpen veelal accijnsverhogingen aan om de verkoopprijs ook wat te verhogen. Hun aandeel in de totale prijs van een pakje is relatief klein, zodat de doorwerking van hun prijsverhoging in de totale prijs beperkt is. Dezelfde prijs rekenen voor een pakje met minder sigaretten is ook een methode om meer te verdienen. Sigarettenfabrikanten, die ook regelmatig schadeclaims aan hun broek krijgen, werken dus in markten met uiteenlopende trends in de sigarettenconsumptie. Dat kan verrassingen opleveren, waarbij wij topmerk Marlboro als uitgangspunt nemen omdat dit door gescheiden bedrijven op gescheiden markten verkocht wordt. Altria verkoopt Marlboro en andere merken uitsluitend in de VS (40% marktaandeel), waar de roker als een paria beschouwd wordt. De geldomzet schommelt al jaren rond de $24,5 mrd van 2014. Vorig jaar slonk het verkochte volume met 3%, tot 125 miljard stuks. In het eerste halfjaar steeg het volume echter met 2,4% (Marlboro +2,1%), door groei van het marktaandeel en ook voorraadvorming. Tegen de lange termijn van het verleden in nam de totale verkoop van sigaretten in de VS dus toe. Wellicht gaat het om een incidentele opleving vanwege voorraadvorming.

GROEIMARKTEN

Philip Morris verkoopt onder andere Marlboro buiten de VS en is met 28% wereldmarktaandeel (excl. China) de leider. PM werkt in Europese markten die onder druk staan (zoals Altria in de VS ervaart), maar heeft belangrijke posities in de opkomende landen die in principe wel groei bieden. In het eerste halfjaar zakte het volume in Canada 4,7% en in Europa 0,8%. In belangrijke markten als Rusland werd 3,9% meer verkocht en in Indonesië 2,2%. PM had echter onder andere last van de situatie in Oekraïne. Op groepsniveau stabiliseerde het volume. De groeilanden boden dus niet meer dan compensatie.

KODAK-SCENARIO

Altria en PM weten er altijd wel een hogere winst uit te persen met kleine prijsverhogingen en besparingen. (PM sloot de fabriek in Bergen op Zoom.) Altria had in het eerste halfjaar een 5% omzetgroei tot $12,4 (11,8) mrd. Het bedrijfsresultaat ging met 10% tot $4,1 mrd sterker omhoog. De nettowinst steeg slechts 1,6%, tot $1,25 per aandeel, maar werd gedrukt door kosten van vervroegde schuldaflossing. Het tweede kwartaal was sterk met 14% winsttoename. Het bedrijf verwacht een jaarwinst van $2,76 à 2,81 per aandeel. Vorig jaar was de winst per aandeel $2,56 (2,26). Met circa 8% ligt de winstgroei belangrijk hoger dan in de laatste jaren. Altria wil circa 80% van de winst als dividend uit te keren. Altria en Philips Morris waren enkele jaren geleden één bedrijf, maar werden gesplitst. Nu wordt samengewerkt met de ontwikkeling van e-sigaretten. Altria en Philips Morris en de andere grote concerns BAT, Imperial, Japan Tobacco en Reynolds willen het 'Kodak-scenario' voorkomen. Deze Amerikaanse fabrikant van fotocamera’s negeerde de digitale fotografie en ging failliet. De sigarettenmakers beseffen dat de e-sigaret een bedreiging kan zijn voor de gewone sigaret. De markt is gegroeid tot circa $3 mrd omzet in de VS. Alle concerns verkopen nu 'e-cigs'. Reynolds is de grootste met een aandeel van 35%.

PHILIP MORRIS

Philip Morris werd in het eerste halfjaar geconfronteerd met de keerzijde van de internationalisatie: de valutakoersen zaten tegen. De omzet zakte met 8% tot $13,5 mrd, maar was zonder de valuta-invloed 7% hoger. Wanneer het valuta-effect op de winst geëlimineerd wordt, had het bedrijf wel een excellent halfjaar. De halfjaarwinst per aandeel was 8% lager op $2,37, maar zonder valuta-effect ($0,64) was de toename 16%. Philip Morris taxeert een jaarwinst van $4,32 à 4,42 ($4,76) met en circa €5,50 zonder valuta-effect. Het dividend wordt waarschijnlijk $4,20.

Illegale sigarettenhandel is een dankbaar onderwerp voor de tabaksindustrie. Volgens KPMG werden vorig jaar in de EU bijna 57 miljard illegale sigaretten gerookt en dat is ongeveer 10% van het totaal. Overheden missen hierdoor €11 mrd aan accijnzen, benadrukken de fabrikanten. Zij bepleiten ook om andere reden een strengere aanpak van de illegale handel. Zij lopen omzet en winst mis.

In de westerse landen neemt het aantal rokers al jaren af, al lijkt er nu sprake van enige stabilisatie. In Nederland bij voorbeeld rookte (sigaretten, sigaren en pijp) in 1980 nog 50% van de Nederlandse mannen en 35% van de vrouwen. Deze percentages zijn afgebrokkeld tot mannen en vrouwen opgeteld 25% ‘wel eens’ en 19% ‘dagelijks’. In Europa heeft Griekenland de meeste rokers, met 40% van de bevolking boven de 15 jaar, Zweden de minste met 13%. In de VS is het 18%. Vijftig jaar geleden was dat meer dan 40%. Ook het gemiddeld aantal gerookte sigaretten per roker neemt af in Europa tot 14,2 stuks per dag. Het ontmoedigingsbeleid in vele landen werkt dus positief uit waarbij volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO een accijnsverhoging het effectiefst is: een prijsverhoging van 10% leidt tot een daling van de consumptie van 5%.

CHINESE MARKT ONTOEGANKELIJK

Wereldwijd zijn er naar schatting 1 à 1,3 miljard rokers. De zwaarste rokers zitten in Oost-Europa (met name Rusland), Indonesië en andere opkomende landen, en vooral in China. Een toename van het besteedbaar inkomen, bevolkingsgroei, het soms ontbrekende (maar wel toenemende) ontmoedigingsbeleid bevorderen de afzetkansen van de fabrikanten in veel niet-westerse landen. Likkebaardend kijken zij naar de circa 325 miljoen Chinese rokers (2500 miljard stuks; de grootste sigarettenmaker ter wereld Philip Morris verkoopt 850 miljard stuks), maar staatsbedrijf China National Tobacco heeft een vrijwel onaantastbaar monopolie met 97% marktaandeel. De bijdrage van de concernwinst van $150 mrd (6,5%) aan de rijksinkomsten laat de overheid niet door concurrenten aantasten. In Nederland gaat het om €2,3 mrd of nog geen 2% van de overheidsinkomsten.

De sigarettenfabrikanten grijpen veelal accijnsverhogingen aan om de verkoopprijs ook wat te verhogen. Hun aandeel in de totale prijs van een pakje is relatief klein, zodat de doorwerking van hun prijsverhoging in de totale prijs beperkt is. Dezelfde prijs rekenen voor een pakje met minder sigaretten is ook een methode om meer te verdienen.

Sigarettenfabrikanten, die ook regelmatig schadeclaims aan hun broek krijgen, werken dus in markten met uiteenlopende trends in de sigarettenconsumptie. Dat kan verrassingen opleveren, waarbij wij topmerk Marlboro als uitgangspunt nemen omdat dit door gescheiden bedrijven op gescheiden markten verkocht wordt. Altria verkoopt Marlboro en andere merken uitsluitend in de VS (40% marktaandeel), waar de roker als een paria beschouwd wordt. De geldomzet schommelt al jaren rond de $24,5 mrd van 2014. Vorig jaar slonk het verkochte volume met 3%, tot 125 miljard stuks. In het eerste halfjaar steeg het volume echter met 2,4% (Marlboro +2,1%), door groei van het marktaandeel en ook voorraadvorming. Tegen de lange termijn van het verleden in nam de totale verkoop van sigaretten in de VS dus toe. Wellicht gaat het om een incidentele opleving vanwege voorraadvorming.

GROEIMARKTEN

Philip Morris verkoopt onder andere Marlboro buiten de VS en is met 28% wereldmarktaandeel (excl. China) de leider. PM werkt in Europese markten die onder druk staan (zoals Altria in de VS ervaart), maar heeft belangrijke posities in de opkomende landen die in principe wel groei bieden. In het eerste halfjaar zakte het volume in Canada 4,7% en in Europa 0,8%. In belangrijke markten als Rusland werd 3,9% meer verkocht en in Indonesië 2,2%. PM had echter onder andere last van de situatie in Oekraïne. Op groepsniveau stabiliseerde het volume. De groeilanden boden dus niet meer dan compensatie.

KODAK-SCENARIO

Altria en PM weten er altijd wel een hogere winst uit te persen met kleine prijsverhogingen en besparingen. (PM sloot de fabriek in Bergen op Zoom.) Altria had in het eerste halfjaar een 5% omzetgroei tot $12,4 (11,8) mrd. Het bedrijfsresultaat ging met 10% tot $4,1 mrd sterker omhoog. De nettowinst steeg slechts 1,6%, tot $1,25 per aandeel, maar werd gedrukt door kosten van vervroegde schuldaflossing. Het tweede kwartaal was sterk met 14% winsttoename. Het bedrijf verwacht een jaarwinst van $2,76 à 2,81 per aandeel. Vorig jaar was de winst per aandeel $2,56 (2,26). Met circa 8% ligt de winstgroei belangrijk hoger dan in de laatste jaren. Altria wil circa 80% van de winst als dividend uit te keren.

Altria en Philips Morris waren enkele jaren geleden één bedrijf, maar werden gesplitst. Nu wordt samengewerkt met de ontwikkeling van e-sigaretten. Altria en Philips Morris en de andere grote concerns BAT, Imperial, Japan Tobacco en Reynolds willen het ‘Kodak-scenario’ voorkomen. Deze Amerikaanse fabrikant van fotocamera’s negeerde de digitale fotografie en ging failliet. De sigarettenmakers beseffen dat de e-sigaret een bedreiging kan zijn voor de gewone sigaret. De markt is gegroeid tot circa $3 mrd omzet in de VS. Alle concerns verkopen nu ‘e-cigs’. Reynolds is de grootste met een aandeel van 35%.

PHILIP MORRIS

Philip Morris werd in het eerste halfjaar geconfronteerd met de keerzijde van de internationalisatie: de valutakoersen zaten tegen. De omzet zakte met 8% tot $13,5 mrd, maar was zonder de valuta-invloed 7% hoger. Wanneer het valuta-effect op de winst geëlimineerd wordt, had het bedrijf wel een excellent halfjaar. De halfjaarwinst per aandeel was 8% lager op $2,37, maar zonder valuta-effect ($0,64) was de toename 16%. Philip Morris taxeert een jaarwinst van $4,32 à 4,42 ($4,76) met en circa €5,50 zonder valuta-effect. Het dividend wordt waarschijnlijk $4,20.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ