Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Beleggers Belangen, 31 jul 2015 10:29

Houtveredelaar Accsys nadert winstgevendheid

0 0 Leestijd ongeveer

Accsys komt op stoom, maar heeft nog speculatieve kanten. Wordt het product écht een succes? Er zijn echter voldoende redenen om het advies te veranderen van 'verkopen' in 'houden'. Speculatieve beleggers kunnen het aandeel als een soort optie kopen.

Accsys, producent van milieuvriendelijk geïmpregneerd hout, komt op gang. Na ruim €100 mln aanloopverlies mag dat ook wel eens. De afzet stijgt en het vooruitzicht voor de producten is goed. Het bezit van het aandeel is echter nog wel enigszins speculatief. Al ruim vijftien jaar werkt Accsys Technologies (en zijn voorgangers) aan een techniek om van zacht hout een alternatief voor het besmette tropisch hardhout, pvc en aluminium te maken. De opbouw van een innovatief bedrijf vergt altijd veel tijd en geld, gaat gepaard met tegenvallers en heeft een grote kans op mislukking – zie de vele fiasco’s in de biofarmaceutische industrie. Bij Accsys is het ook een kwestie van vallen en opstaan. Maar er komt schot in en na ruim €100 mln verlies in de afgelopen tien jaar mag dat ook wel eens een keer.

Procedé

Accsys impregneert onder hoge druk zacht hout met azijnzuur-anhydride, een soort geconcentreerd azijn. Door de hoge druk en de temperatuur in een reactor en de tijdsduur van de behandeling, wordt het hout tot in de kern geïmpregneerd. Het eindproduct kan geschuurd, geschaafd en gezaagd worden, zonder dat het effect van de impregnatie verdwijnt. Het hout kan vrijwel niet rotten, gaat minstens vijftig jaar mee, krimpt niet, vergt weinig onderhoud en het procedé is milieuvriendelijk. De twee producten Accoya (planken) en Medite Tricoya (houtsnippers voor een soort MDF-plaat) worden in de bouw gebruikt voor vloeren, wanden, kozijnen, gevels, bruggen en dergelijke en er zijn daarnaast ook toepassingen voor beschoeiingen, boten en buitenmeubilair. De marketing is gericht op professionele gebruikers als bouwbedrijven, architecten, woningbouwverenigingen en de meubelindustrie. Er loopt een proef met verkoop in de doehetzelfmarkt.

Desastreus koersverloop

Accsys is een Britse Plc. De fabriek staat in Arnhem en het bedrijf rapporteert de cijfers in euro's. In 2005 werd het aandeel op de Londense beurs geïntroduceerd, in 2007 volgde de notering in Amsterdam. Beleggers van het eerste uur zullen met spijt terugkijken op hun aankoop − als zij het aandeel nog hebben. Zoals gebruikelijk geloven (ook) beleggers in de kip met de gouden eieren die vervolgens − eveneens gebruikelijk – door tegenvallers wordt geslacht. Ook bij Accsys vlotte het niet erg, te meer toen bleek dat de gekozen strategie niet werkte. Er was ook nog een conflict met een partner. De aandelenkoers piekte in 2007 op €17, kende een dal van €0,37, schommelt de laatste jaren tussen €0,70 en €1,20 en noteert nu rond €1.

Strategiewijziging

De marktacceptatie van het zeker ten opzichte van pvc en aluminium wat duurdere materiaal – maar daar staan de vele voordelen tegenover – komt langzaam op gang. Accsys heeft een jaar of tien geleden de strategie aangepast. Aanvankelijk werd aangenomen dat het aantonen dat de methode van de houtbehandeling in de praktijk werkt, voldoende was om de techniek via licenties te verkopen. Toen werd nog gewerkt met een laboratoriumreactor. Maar klanten wensten hard bewijs dat grootschalige productie mogelijk was en daarop werd besloten twee grote eigen reactoren te bouwen, met een capaciteit van 35.000 m3, en licenties te verkopen. In de loop der jaren is het productieproces verbeterd (wat een voortdurend proces is) en daarmee de capaciteit tot nu 40.000 m3 uitgebreid. Het voorbije boekjaar 2014/2015 per eind maart werd 33.500 m3 van het hoofdproduct Accoya verkocht. In het voorgaande boekjaar was dat 25.400 m3. Bij voortzetting van de huidige groei loopt het bedrijf tegen de grenzen van de productiecapaciteit aan. Er wordt dan ook gestudeerd op uitbreiding.

In zee met Solvay

Begin 2014 besloot het Belgische chemiebedrijf Solvay om met de technologie van Accsys een fabriek voor Accoya te bouwen met een capaciteit van 63.000 m3. Behalve dat Accsys met deze samenwerking inkomsten genereert, is het van groot commercieel belang dat Solvay in het product gelooft. De fabriek komt, na langdurig en dus vertragend wikken en wegen, niet in Arnhem maar in het Duitse Freiburg en wordt volgend jaar operationeel. Solvay heeft de verkooprechten in veertig Europese landen, exclusief de Benelux, het VK en Ierland die Accsys zelf blijft bedienen. Het bedrijf verkoopt nu al wereldwijd via eigen verkopers en distributiepartners. Accsys krijgt van Solvay een vergoeding voor de licentie en voor het verkochte volume. Medite Tricoya, het andere product, wordt in samenwerking met Medite in Ierland gemaakt. Accoyahout wordt versnipperd en tot plaat gemaakt. Het bedrijf is in overleg met een niet nader genoemd groot internationaal chemieconcern over de bouw van een fabriek voor dit product die in 2017 in gebruik moet komen.

Enorm marktpotentieel

Het marktpotentieel van de twee producten is enorm groot. De wereldhoutmarkt wordt geschat op 400 mln m3 per jaar. Accsys zelf schat de potentie van de twee nicheproducten op 2,5 mln m3. Ter vergelijking: vorig jaar verkocht Accsys zoals gezegd 33.500 m3 Accoya. Uiteraard is de afzet gevoelig voor de conjunctuur en de prijzen van producten op basis van pvc en aluminium, maar als de producten van Accsys echt aanslaan, zal de verkoop ook tegen de markt in groeien. Hoe het gaat met concurrenten als PlatoWood en ThermoWood is niets bekend. Zij passen een andere methode van houtbewerking toe; door verhitting in ovens wordt het zachte hout als het ware gebakken. Hoe de kwaliteit daarvan zich verhoudt tot die van Accoya is evenmin bekend. In het voorbije boekjaar had Accsys een omzet van €46 (34) mln, het negatieve bedrijfsresultaat (ebitda) verbeterde tot €2,4 (5) mln en het verlies daalde tot €5 (7,5) mln. De vooruitgang wordt ook zichtbaar in een negatief bedrijfsresultaat van nog maar €0,4 mln. Zeker nu de resultaten de goede kant op gaan heeft Accsys voldoende middelen voor expansie, maar het kan het overweldigende marktpotentieeel niet op eigen kracht benutten. Vandaar de strategie van het verlenen van licenties en het aangaan van allianties. Wellicht is een beroep op aandeelhouders nodig om extra aandelenkapitaal te verschaffen. En dat is dan niet uit pure wanhoop, zoals bij Ballast Nedam.

Wat kan Accsys verdienen?

Het is moeilijk schatten wat Accsys kan verdienen, al is het geen volslagen slag in de lucht zoals bij startende biofarmaceutische en technologie bedrijven, waarvan de waarderingen door fantaserende beleggers tot extreme hoogten worden opgedreven. Maar bij de sterke omzetgroei, meer inkomsten uit allianties en licenties kan het hard gaan. Als we de raming van SNS nemen van €0,03 per aandeel over 2015/16 wordt het aandeel op de huidige koers van €1 nu al niet te hoog geprijsd, zeker niet in relatie tot winstloze starters met doorgaans een wijkend perspectief. Die fase lijkt Accsys spoedig achter zich te laten.

Accsys, producent van milieuvriendelijk geïmpregneerd hout, komt op gang. Na ruim €100 mln aanloopverlies mag dat ook wel eens. De afzet stijgt en het vooruitzicht voor de producten is goed. Het bezit van het aandeel is echter nog wel enigszins speculatief.

Al ruim vijftien jaar werkt Accsys Technologies (en zijn voorgangers) aan een techniek om van zacht hout een alternatief voor het besmette tropisch hardhout, pvc en aluminium te maken. De opbouw van een innovatief bedrijf vergt altijd veel tijd en geld, gaat gepaard met tegenvallers en heeft een grote kans op mislukking – zie de vele fiasco’s in de biofarmaceutische industrie. Bij Accsys is het ook een kwestie van vallen en opstaan. Maar er komt schot in en na ruim €100 mln verlies in de afgelopen tien jaar mag dat ook wel eens een keer.

Procedé

Accsys impregneert onder hoge druk zacht hout met azijnzuur-anhydride, een soort geconcentreerd azijn. Door de hoge druk en de temperatuur in een reactor en de tijdsduur van de behandeling, wordt het hout tot in de kern geïmpregneerd. Het eindproduct kan geschuurd, geschaafd en gezaagd worden, zonder dat het effect van de impregnatie verdwijnt. Het hout kan vrijwel niet rotten, gaat minstens vijftig jaar mee, krimpt niet, vergt weinig onderhoud en het procedé is milieuvriendelijk. De twee producten Accoya (planken) en Medite Tricoya (houtsnippers voor een soort MDF-plaat) worden in de bouw gebruikt voor vloeren, wanden, kozijnen, gevels, bruggen en dergelijke en er zijn daarnaast ook toepassingen voor beschoeiingen, boten en buitenmeubilair. De marketing is gericht op professionele gebruikers als bouwbedrijven, architecten, woningbouwverenigingen en de meubelindustrie. Er loopt een proef met verkoop in de doehetzelfmarkt.

Desastreus koersverloop

Accsys is een Britse Plc. De fabriek staat in Arnhem en het bedrijf rapporteert de cijfers in euro’s. In 2005 werd het aandeel op de Londense beurs geïntroduceerd, in 2007 volgde de notering in Amsterdam. Beleggers van het eerste uur zullen met spijt terugkijken op hun aankoop − als zij het aandeel nog hebben. Zoals gebruikelijk geloven (ook) beleggers in de kip met de gouden eieren die vervolgens − eveneens gebruikelijk – door tegenvallers wordt geslacht. Ook bij Accsys vlotte het niet erg, te meer toen bleek dat de gekozen strategie niet werkte. Er was ook nog een conflict met een partner. De aandelenkoers piekte in 2007 op €17, kende een dal van €0,37, schommelt de laatste jaren tussen €0,70 en €1,20 en noteert nu rond €1.

Strategiewijziging

De marktacceptatie van het zeker ten opzichte van pvc en aluminium wat duurdere materiaal – maar daar staan de vele voordelen tegenover – komt langzaam op gang. Accsys heeft een jaar of tien geleden de strategie aangepast. Aanvankelijk werd aangenomen dat het aantonen dat de methode van de houtbehandeling in de praktijk werkt, voldoende was om de techniek via licenties te verkopen. Toen werd nog gewerkt met een laboratoriumreactor. Maar klanten wensten hard bewijs dat grootschalige productie mogelijk was en daarop werd besloten twee grote eigen reactoren te bouwen, met een capaciteit van 35.000 m3, en licenties te verkopen. In de loop der jaren is het productieproces verbeterd (wat een voortdurend proces is) en daarmee de capaciteit tot nu 40.000 m3 uitgebreid. Het voorbije boekjaar 2014/2015 per eind maart werd 33.500 m3 van het hoofdproduct Accoya verkocht. In het voorgaande boekjaar was dat 25.400 m3. Bij voortzetting van de huidige groei loopt het bedrijf tegen de grenzen van de productiecapaciteit aan. Er wordt dan ook gestudeerd op uitbreiding.

In zee met Solvay

Begin 2014 besloot het Belgische chemiebedrijf Solvay om met de technologie van Accsys een fabriek voor Accoya te bouwen met een capaciteit van 63.000 m3. Behalve dat Accsys met deze samenwerking inkomsten genereert, is het van groot commercieel belang dat Solvay in het product gelooft. De fabriek komt, na langdurig en dus vertragend wikken en wegen, niet in Arnhem maar in het Duitse Freiburg en wordt volgend jaar operationeel. Solvay heeft de verkooprechten in veertig Europese landen, exclusief de Benelux, het VK en Ierland die Accsys zelf blijft bedienen. Het bedrijf verkoopt nu al wereldwijd via eigen verkopers en distributiepartners. Accsys krijgt van Solvay een vergoeding voor de licentie en voor het verkochte volume.

Medite Tricoya, het andere product, wordt in samenwerking met Medite in Ierland gemaakt. Accoyahout wordt versnipperd en tot plaat gemaakt. Het bedrijf is in overleg met een niet nader genoemd groot internationaal chemieconcern over de bouw van een fabriek voor dit product die in 2017 in gebruik moet komen.

Enorm marktpotentieel

Het marktpotentieel van de twee producten is enorm groot. De wereldhoutmarkt wordt geschat op 400 mln m3 per jaar. Accsys zelf schat de potentie van de twee nicheproducten op 2,5 mln m3. Ter vergelijking: vorig jaar verkocht Accsys zoals gezegd 33.500 m3 Accoya. Uiteraard is de afzet gevoelig voor de conjunctuur en de prijzen van producten op basis van pvc en aluminium, maar als de producten van Accsys echt aanslaan, zal de verkoop ook tegen de markt in groeien. Hoe het gaat met concurrenten als PlatoWood en ThermoWood is niets bekend. Zij passen een andere methode van houtbewerking toe; door verhitting in ovens wordt het zachte hout als het ware gebakken. Hoe de kwaliteit daarvan zich verhoudt tot die van Accoya is evenmin bekend.

In het voorbije boekjaar had Accsys een omzet van €46 (34) mln, het negatieve bedrijfsresultaat (ebitda) verbeterde tot €2,4 (5) mln en het verlies daalde tot €5 (7,5) mln. De vooruitgang wordt ook zichtbaar in een negatief bedrijfsresultaat van nog maar €0,4 mln. Zeker nu de resultaten de goede kant op gaan heeft Accsys voldoende middelen voor expansie, maar het kan het overweldigende marktpotentieeel niet op eigen kracht benutten. Vandaar de strategie van het verlenen van licenties en het aangaan van allianties. Wellicht is een beroep op aandeelhouders nodig om extra aandelenkapitaal te verschaffen. En dat is dan niet uit pure wanhoop, zoals bij Ballast Nedam.

Wat kan Accsys verdienen?

Het is moeilijk schatten wat Accsys kan verdienen, al is het geen volslagen slag in de lucht zoals bij startende biofarmaceutische en technologie bedrijven, waarvan de waarderingen door fantaserende beleggers tot extreme hoogten worden opgedreven. Maar bij de sterke omzetgroei, meer inkomsten uit allianties en licenties kan het hard gaan. Als we de raming van SNS nemen van €0,03 per aandeel over 2015/16 wordt het aandeel op de huidige koers van €1 nu al niet te hoog geprijsd, zeker niet in relatie tot winstloze starters met doorgaans een wijkend perspectief. Die fase lijkt Accsys spoedig achter zich te laten.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ