LVMH heeft het tij mee
Gegeven de kwaliteit van LVMH en de sterke groeivooruitzichten blijft het aandeel koopwaardig, ondanks een pittige koerswinstverhouding van ruim 19.
De Franse luxereus LVMH kijkt terug op een goed halfjaar. Mede dankzij de zwakke euro steeg de omzet met 19% naar €16,7 mrd. Het bedrijfsresultaat klom met 15% naar €2,96 mrd. De nettowinst werd gedrukt door hogere financiële lasten en steeg met 4,7% naar €1,58 mrd.
In positieve zin viel in het halfjaarbericht vooral de sterke autonome omzettoename van 6% op. Daarbij versnelde de groei op kwartaalbasis van 3 naar 9%. Dit was vooral te danken aan de grootste divisie, Mode & Lederwaren, met een acceleratie van de omzetgroei van 1 naar 10%. LVMH heeft veel geïnvesteerd in merken als Louis Vuitton, Fendi, Givenchy en Kenzo, en plukt daar nu de vruchten van. Maar ook naar de sieraden en horloges is veel vraag. Dissonant blijft de relatief kleine drankendivisie, waar de omzet- en winstgroei wordt gedrukt door voorraadafbouw in China.
Het concern boerde vooral goed in Japan. Niet alleen dankzij een gunstige vergelijkingsbasis, maar ook doordat het profiteert van een groeiende stroom Chinese toeristen naar het land. In de overige Aziatische landen liep de omzet terug. Daartegenover staat echter een prima omzetontwikkeling in de Verenigde Staten en Europa, samen goed voor meer dan de helft van de omzet.
De directie geeft geen concrete prognose voor de rest van het jaar, maar verwacht wel marktaandeel te blijven winnen dankzij nieuwe productintroducties.