Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Advies Peter Schutte, 10 apr 2015 10:34

Fedex reddende engel voor zwak TNT Express

0 0 Leestijd ongeveer

De overname lijkt een welkome redding voor het zwak presterende TNT Express. Ook voor PostNL ('houden') komt het bod vanwege de slechte balanspositie goed uit. Hoewel een hoger bod door FedEx of een concurrent niet uitgesloten is, adviseren wij toch de stukken nu te verkopen.

Ruim twee jaar na het afketsen van de overname van TNT Express door het Amerikaanse UPS volgt een nieuw Amerikaans bod, dit keer van FedEx. Waar Brussel de deal met UPS dwarsboomde, lijkt de combinatie FedEx-TNT Express de zegen te krijgen van de mededingingsautoriteiten. De Amerikaanse pakjesbezorger FedEx en TNT Express hebben het paasweekeinde gebruikt om een overnamedeal uit te broeden. FedEx biedt €8 in contanten voor elk aandeel TNT Express, wat een fraaie premie van 33% impliceert op de laatste slotkoers van TNT Express. Bezien over de gemiddelde koers over de laatste drie kalendermaanden bedraagt de premie zelfs 42%. FedEx waardeert TNT Express daarmee op €4,4 mrd. FedEx is vele malen groter dan TNT Express. Het bedrijf heeft een beurswaarde van rond de €42 mrd, bijna tien keer zo veel als de hoogte van de bieding op TNT Express. De Amerikanen hebben een jaaromzet van circa €38 mrd, tegen een kleine €7 mrd voor TNT Express. Aandeelhouders TNT Express mogen het slotdividend 2014 van €0,08 nog ontvangen. Het bod verdisconteert wel eventuele dividenduitkeringen daarna. De bieding wordt volledig gesteund door het bestuur en de raad van commissarissen van TNT Express. Ook grootaandeelhouder PostNL, dat nog 14,7% van de stukken bezit, onderschrijft de bieding. Bij aanmelding van 80% of meer zal FedEx het bod gestand doen. Eventuele concurrerende biedingen dienen de prijs van €8 per aandeel minimaal 8% te overschrijden. Gesproken wordt over complementaire activiteiten wereldwijd, een duidelijke hint naar Brussel. FedEx is vooral sterk in Noord-Amerika en in Azië. TNT Express heeft het zwaartepunt in Europa. Het huidige marktaandeel van FedEx in Europa bedraagt slechts circa 2%. De Europese Commissie zal deze deal daarom waarschijnlijk zonder al te grote bezwaren goedkeuren. De combinatie FedEx-TNT Express zal de derde logistieke speler in Europa worden. Fedex wilde al langer in Europa expanderen. Nu de Europese economie wat beter lijkt te draaien en de dollar fors duurder is geworden tegenover de euro slaan de Amerikanen toe. 'Wij waren de laatste jaren vooral bezig intern alles op orde te brengen. Via de overname van TNT Express kunnen we nu versneld uitbreiden in Europa', aldus FedEx-topman Frederick W. Smith. De afgelopen jaren heeft FedEx middels wat kleinere overnames zijn Europese ambities al enige invulling gegeven. De koers van FedEx steeg met ruim 5% op het overnamebericht. Mooie prijs Minder overlap impliceert echter ook minder kostensynergie dan eerder bij UPS het geval was. Volgens TNT Express-topman Tex Gunning verklaart dit ook de lagere prijs. UPS bood destijds €9,50 per aandeel. FedEx biedt daar 16% onder en gecorrigeerd voor de gestegen dollarkoers ligt het bod zelfs 30% lager. Analisten lijken niettemin unaniem in hun oordeel dat de geboden €8 per aandeel een mooie prijs is voor TNT Express en dat beleggers het bod maar moeten accepteren. Zeker nu het management van TNT Express en grootaandeelhouder PostNL het bod ondersteunen kan de deal snel rondkomen en lijken concurrerende biedingen minder waarschijnlijk. FedEx laat het hoofdkantoor van de geïntegreerde Europese tak in Hoofddorp. De hub in Luik zal blijven bestaan met het oog op verdere uitbreiding van het Europese netwerk. TNT Express zal wel zijn luchtvaartactiviteiten van de hand doen. FedEx is zelf sterk met vrachtvervoer door de lucht. Ook de koers van TNT Express vloog uiteraard omhoog, hoewel de deal volgens beide partijen pas in de eerste helft van 2016 afgerond kan worden. Deze lange looptijd hangt vooral samen met het onderzoek van de Europese Commissie. Sterke speler FedEx draait al jaren bijzonder sterk, ook beter dan UPS. Op 18 maart deed het bedrijf verslag over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar. Op een 4% hogere omzet van $11,7 mrd, steeg het operationeel resultaat met liefst 50% tot $962 mln en ging de nettowinst met 53% vooruit tot $580 mln. FedEx profiteerde flink van de lage brandstofkosten en efficiencyverbeteringen. Ook lagere pensioenlasten droegen bij aan de forse winstgroei. FedEx verwacht over het gehele boekjaar 2014/2015 een winst per aandeel van $8,80-$8,95. Op de huidige koers van $166 geeft dat een koers-winstverhouding van rond de 18,5. TNT Express is de zwakke speler onder de grote logistieke concerns. Het bedrijf ervaart al jaren druk op de winstmarges door de sterke concurrentie van met name DHL. Aan de vooravond van de jaarcijfers op 17 februari maakte TNT Express bekend een forse afboeking van €67 mln te moeten doen op een geactiveerde belastinglatentie. Dit bleek noodzakelijk omdat toekomstige verwachte winsten door de zwaar concurrerende omgeving en de zwakke Europese economie minder aannemelijk waren geworden. TNT Express heeft de afgelopen jaren duidelijk te weinig geïnvesteerd in het eigen Europese netwerk. Bij de derdekwartaalcijfers 2014 liet het concern al weten €185 mln te investeren in achterstallig onderhoud. Ook werd de margedoelstelling van 8% losgelaten. Rond de publicatie van de definitieve jaarcijfers kwam in een strategie-update naar voren dat de investeringen de komende jaren rond de €300 mln per jaar zullen komen te liggen oftewel 4% van de omzet, tegen een eerdere indicatie van 3%. Grootste teleurstelling voor beleggers bij het strategische verhaal van TNT Express was dat pas op de langere termijn het rendement verwacht mag worden van getroffen maatregelen. De komende drie jaar moet er flink geïnvesteerd en gereorganiseerd worden. Voor dit jaar en in 2016 zal de ebit-marge voor TNT Express als geheel niet verder komen dan 5%. Pas vanaf 2018 zou een marge van ruim 6% in zicht komen, waar FedEx nu al boven de 8% zit. Zonder overnamebod zou de koers van TNT Express nog lange tijd onder de biedprijs van €8 zijn gebleven, zo lijkt ons. Ramingen voor de winst per aandeel liggen rond de €0,36 voor 2016 wat op de koers voor het bod een niet geringe koers-winstverhouding van 16 gaf. De bieding van €8 impliceert zelfs een koers-winstverhouding van 22. Tex Gunning blijft ontkennen dat hij TNT Express puur heeft klaargestoomd voor een overname, al heeft hij het bedrijf wel altijd als overnamekandidaat aangemerkt. Toch zou het op eigen kracht moeilijk zijn geworden voor het Nederlandse bedrijf, dat al jaren een achterhoedegevecht voert. Focus op de niche van het MKB was een van de weinige kansen. Implicaties PostNL Het bod op TNT Express komt ook grootaandeelhouder PostNL zeer gelegen. Verkoop levert bijna €650 mln op, waarmee het schulden kan aflossen. Per ultimo 2014 had PostNL een negatief eigen vermogen van €597 mln en een nettoschuld van €683 mln. In december 2013 had PostNL al min of meer noodgedwongen de helft van zijn bijna 30%-pakket in TNT Express tegen een prijs van €6,20 van de hand gedaan. Daar zal het misschien nu wat spijt van hebben. Door de versnelde schuldafbouw komt een dividendbetaling in 2016 ineens weer een stuk dichterbij. Geen wonder dat ook de koers van PostNL stevig opveerde (+13%).

Ruim twee jaar na het afketsen van de overname van TNT Express door het Amerikaanse UPS volgt een nieuw Amerikaans bod, dit keer van FedEx. Waar Brussel de deal met UPS dwarsboomde, lijkt de combinatie FedEx-TNT Express de zegen te krijgen van de mededingingsautoriteiten.

De Amerikaanse pakjesbezorger FedEx en TNT Express hebben het paasweekeinde gebruikt om een overnamedeal uit te broeden. FedEx biedt €8 in contanten voor elk aandeel TNT Express, wat een fraaie premie van 33% impliceert op de laatste slotkoers van TNT Express. Bezien over de gemiddelde koers over de laatste drie kalendermaanden bedraagt de premie zelfs 42%. FedEx waardeert TNT Express daarmee op €4,4 mrd. FedEx is vele malen groter dan TNT Express. Het bedrijf heeft een beurswaarde van rond de €42 mrd, bijna tien keer zo veel als de hoogte van de bieding op TNT Express. De Amerikanen hebben een jaaromzet van circa €38 mrd, tegen een kleine €7 mrd voor TNT Express.

Aandeelhouders TNT Express mogen het slotdividend 2014 van €0,08 nog ontvangen. Het bod verdisconteert wel eventuele dividenduitkeringen daarna. De bieding wordt volledig gesteund door het bestuur en de raad van commissarissen van TNT Express. Ook grootaandeelhouder PostNL, dat nog 14,7% van de stukken bezit, onderschrijft de bieding. Bij aanmelding van 80% of meer zal FedEx het bod gestand doen. Eventuele concurrerende biedingen dienen de prijs van €8 per aandeel minimaal 8% te overschrijden. Gesproken wordt over complementaire activiteiten wereldwijd, een duidelijke hint naar Brussel. FedEx is vooral sterk in Noord-Amerika en in Azië. TNT Express heeft het zwaartepunt in Europa. Het huidige marktaandeel van FedEx in Europa bedraagt slechts circa 2%. De Europese Commissie zal deze deal daarom waarschijnlijk zonder al te grote bezwaren goedkeuren. De combinatie FedEx-TNT Express zal de derde logistieke speler in Europa worden.

Fedex wilde al langer in Europa expanderen. Nu de Europese economie wat beter lijkt te draaien en de dollar fors duurder is geworden tegenover de euro slaan de Amerikanen toe. ‘Wij waren de laatste jaren vooral bezig intern alles op orde te brengen. Via de overname van TNT Express kunnen we nu versneld uitbreiden in Europa’, aldus FedEx-topman Frederick W. Smith. De afgelopen jaren heeft FedEx middels wat kleinere overnames zijn Europese ambities al enige invulling gegeven. De koers van FedEx steeg met ruim 5% op het overnamebericht.

Mooie prijs

Minder overlap impliceert echter ook minder kostensynergie dan eerder bij UPS het geval was. Volgens TNT Express-topman Tex Gunning verklaart dit ook de lagere prijs. UPS bood destijds €9,50 per aandeel. FedEx biedt daar 16% onder en gecorrigeerd voor de gestegen dollarkoers ligt het bod zelfs 30% lager. Analisten lijken niettemin unaniem in hun oordeel dat de geboden €8 per aandeel een mooie prijs is voor TNT Express en dat beleggers het bod maar moeten accepteren. Zeker nu het management van TNT Express en grootaandeelhouder PostNL het bod ondersteunen kan de deal snel rondkomen en lijken concurrerende biedingen minder waarschijnlijk.

FedEx laat het hoofdkantoor van de geïntegreerde Europese tak in Hoofddorp. De hub in Luik zal blijven bestaan met het oog op verdere uitbreiding van het Europese netwerk. TNT Express zal wel zijn luchtvaartactiviteiten van de hand doen. FedEx is zelf sterk met vrachtvervoer door de lucht. Ook de koers van TNT Express vloog uiteraard omhoog, hoewel de deal volgens beide partijen pas in de eerste helft van 2016 afgerond kan worden. Deze lange looptijd hangt vooral samen met het onderzoek van de Europese Commissie.

Sterke speler

FedEx draait al jaren bijzonder sterk, ook beter dan UPS. Op 18 maart deed het bedrijf verslag over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar. Op een 4% hogere omzet van $11,7 mrd, steeg het operationeel resultaat met liefst 50% tot $962 mln en ging de nettowinst met 53% vooruit tot $580 mln. FedEx profiteerde flink van de lage brandstofkosten en efficiencyverbeteringen. Ook lagere pensioenlasten droegen bij aan de forse winstgroei. FedEx verwacht over het gehele boekjaar 2014/2015 een winst per aandeel van $8,80-$8,95. Op de huidige koers van $166 geeft dat een koers-winstverhouding van rond de 18,5.

TNT Express is de zwakke speler onder de grote logistieke concerns. Het bedrijf ervaart al jaren druk op de winstmarges door de sterke concurrentie van met name DHL. Aan de vooravond van de jaarcijfers op 17 februari maakte TNT Express bekend een forse afboeking van €67 mln te moeten doen op een geactiveerde belastinglatentie. Dit bleek noodzakelijk omdat toekomstige verwachte winsten door de zwaar concurrerende omgeving en de zwakke Europese economie minder aannemelijk waren geworden. TNT Express heeft de afgelopen jaren duidelijk te weinig geïnvesteerd in het eigen Europese netwerk. Bij de derdekwartaalcijfers 2014 liet het concern al weten €185 mln te investeren in achterstallig onderhoud. Ook werd de margedoelstelling van 8% losgelaten.

Rond de publicatie van de definitieve jaarcijfers kwam in een strategie-update naar voren dat de investeringen de komende jaren rond de €300 mln per jaar zullen komen te liggen oftewel 4% van de omzet, tegen een eerdere indicatie van 3%. Grootste teleurstelling voor beleggers bij het strategische verhaal van TNT Express was dat pas op de langere termijn het rendement verwacht mag worden van getroffen maatregelen. De komende drie jaar moet er flink geïnvesteerd en gereorganiseerd worden. Voor dit jaar en in 2016 zal de ebit-marge voor TNT Express als geheel niet verder komen dan 5%. Pas vanaf 2018 zou een marge van ruim 6% in zicht komen, waar FedEx nu al boven de 8% zit. Zonder overnamebod zou de koers van TNT Express nog lange tijd onder de biedprijs van €8 zijn gebleven, zo lijkt ons. Ramingen voor de winst per aandeel liggen rond de €0,36 voor 2016 wat op de koers voor het bod een niet geringe koers-winstverhouding van 16 gaf. De bieding van €8 impliceert zelfs een koers-winstverhouding van 22.

Tex Gunning blijft ontkennen dat hij TNT Express puur heeft klaargestoomd voor een overname, al heeft hij het bedrijf wel altijd als overnamekandidaat aangemerkt. Toch zou het op eigen kracht moeilijk zijn geworden voor het Nederlandse bedrijf, dat al jaren een achterhoedegevecht voert. Focus op de niche van het MKB was een van de weinige kansen.

Implicaties PostNL

Het bod op TNT Express komt ook grootaandeelhouder PostNL zeer gelegen. Verkoop levert bijna €650 mln op, waarmee het schulden kan aflossen. Per ultimo 2014 had PostNL een negatief eigen vermogen van €597 mln en een nettoschuld van €683 mln. In december 2013 had PostNL al min of meer noodgedwongen de helft van zijn bijna 30%-pakket in TNT Express tegen een prijs van €6,20 van de hand gedaan. Daar zal het misschien nu wat spijt van hebben. Door de versnelde schuldafbouw komt een dividendbetaling in 2016 ineens weer een stuk dichterbij. Geen wonder dat ook de koers van PostNL stevig opveerde (+13%).

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ