Updates

Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Opinie Beleggers Belangen, 28 feb 2013 14:32

Kansen benutten buiten de beurs

0 0 Leestijd ongeveer

Het beleggen in niet-beursgenoteerde (veelal familie-) bedrijven – via private equity – heeft in ons land een hoge vlucht genomen.

 

Meer dan €25 mrd hebben private-equityfondsen geïnvesteerd in een waaier van mkb-bedrijven. Particuliere beleggers die over een groot vermogen beschikken, kunnen in die fondsen beleggen, blijkt uit het omslagartikel van het tijdschrift Beleggers Belangen van van vrijdag 1 maart 2013. 
 
Private equity moet niet verward worden met hedgefondsen, wat nogal eens gebeurt. Hedgefondsen gebruiken allerlei instrumenten – obligaties, aandelen, grondstoffen, valuta's en derivaten – om te speculeren op waardestijgingen of -dalingen. Zij hebben ten onrechte een agressief imago, want op naar schatting slechts 2 à 5% van de ruim 10.000 hedgefondsen past dit etiket.
 
Het imago van hedgefondsen heeft dat van private-equityfondsen echter vertroebeld, terwijl deze laatste juist geen agressieve beleggers zijn die op snelle winsten uit zijn. Het zijn geduldige, betrokken financiers met oog voor de langeretermijnkansen.
 
Het moet wel een goed rendement opleveren, want het is geen liefdadigheid, vertelt directeur Tjarda Molenaar van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (de NVP), waarbij ruim vijftig private-equityfondsen zijn aangesloten.  
 
Wilt u de markt voor private equity in Nederland eens beschrijven? 
 
“Wij spreken liever van participatiemaatschappijen, ppm's, omdat dit beter uitdrukt wat zij doen: investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven. Zij investeren doorgaans voor vijf tot zeven jaar, soms langer, zijn betrokken bij de bedrijven en staan die niet alleen bij met de financiering, maar indien nodig met de strategie of andere aspecten. Het doel is een goed rendement te behalen door uiteindelijk het belang te verkopen. Het is – zoals gezegd – geen liefdadigheid. Het fenomeen van ppm’s bestaat al meer dan dertig jaar. In het begin waren ze vooral gericht op jonge, sterk groeiende ondernemingen en bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf. Het accent van de investeringen is in de loop van de jaren weliswaar verschoven naar grotere bedrijven, maar nog steeds bedraagt 80% van de investeringen minder dan €5 mln per onderneming en gaat driekwart naar mkb-bedrijven met minder dan honderd personeelsleden en minder dan €10 mln omzet.”
 

 

Meer dan €25 mrd hebben private-equityfondsen geïnvesteerd in een waaier van mkb-bedrijven. Particuliere beleggers die over een groot vermogen beschikken, kunnen in die fondsen beleggen, blijkt uit het omslagartikel van het tijdschrift Beleggers Belangen van van vrijdag 1 maart 2013. 
 
Private equity moet niet verward worden met hedgefondsen, wat nogal eens gebeurt. Hedgefondsen gebruiken allerlei instrumenten – obligaties, aandelen, grondstoffen, valuta's en derivaten – om te speculeren op waardestijgingen of -dalingen. Zij hebben ten onrechte een agressief imago, want op naar schatting slechts 2 à 5% van de ruim 10.000 hedgefondsen past dit etiket.
 
Het imago van hedgefondsen heeft dat van private-equityfondsen echter vertroebeld, terwijl deze laatste juist geen agressieve beleggers zijn die op snelle winsten uit zijn. Het zijn geduldige, betrokken financiers met oog voor de langeretermijnkansen.
 
Het moet wel een goed rendement opleveren, want het is geen liefdadigheid, vertelt directeur Tjarda Molenaar van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (de NVP), waarbij ruim vijftig private-equityfondsen zijn aangesloten.  
 
Wilt u de markt voor private equity in Nederland eens beschrijven? 
 
“Wij spreken liever van participatiemaatschappijen, ppm's, omdat dit beter uitdrukt wat zij doen: investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven. Zij investeren doorgaans voor vijf tot zeven jaar, soms langer, zijn betrokken bij de bedrijven en staan die niet alleen bij met de financiering, maar indien nodig met de strategie of andere aspecten. Het doel is een goed rendement te behalen door uiteindelijk het belang te verkopen. Het is – zoals gezegd – geen liefdadigheid. Het fenomeen van ppm’s bestaat al meer dan dertig jaar. In het begin waren ze vooral gericht op jonge, sterk groeiende ondernemingen en bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf. Het accent van de investeringen is in de loop van de jaren weliswaar verschoven naar grotere bedrijven, maar nog steeds bedraagt 80% van de investeringen minder dan €5 mln per onderneming en gaat driekwart naar mkb-bedrijven met minder dan honderd personeelsleden en minder dan €10 mln omzet.”