Kooptip: toeleveranciers vliegtuigindustrie
De luchtvaartindustrie heeft geen eenvoudige jaren achter de rug, maar de toeleveranciers leden er weinig onder. Nu het weer wat beter gaat met de vliegmaatschappijen zullen toeleveringsbedrijven daar dubbel en dwars van profiteren.
Dure olie, zware concurrentie en economisch slechte tijden zorgden voor de luchtvaartbedrijven voor grote verliezen. De sector heeft hierop gereageerd door zwaar te reorganiseren en via allerlei allianties de netwerken te optimaliseren.
Lichtere machines
Een ander punt waar vliegmaatschappijen flink op inzetten is investeren in nieuwe, efficiëntere vliegtuigen. Dat wil zeggen machines die lichter zijn en dus goedkoper qua brandstof. Want de olie zal vanwege de schaarste en het herstel in China voorlopig wel prijzig blijven.
Door te investeren in lichtere vliegmachines, waar fabrikanten als Boeing en Airbus uiteraard flink op inzetten, kan niet alleen enige tegenwicht geboden worden aan de dure olie, voor de meeste airlines is het een noodzaak om de toenemende concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten aan te kunnen. Deze spelers worden er van verdacht flink gesteund te worden door oliedollars.
Dreamliner
Boeing zit nu even in de rats met zijn Dreamliner die massaal aan de grond wordt gehouden door geconstateerde mankementen, maar ook de Dreamliner is gemaakt van lichtgewicht materiaal en gebruikt circa 20% minder kerosine en maakt zelfs 60% minder geluid dan vergelijkbare machines. Minder geluid en minder uitstoot biedt uiteraard grote mogelijkheden het luchtverkeer op vliegroutes te intensiveren zonder de geluids- en milieunormen te overschrijden.
Booming business
Door de opkomst van allerlei economieën wereldwijd zal er ook steeds meer luchtverkeer ontstaan. De ontwikkelde wereld wordt steeds groter en met de toenemende welvaart zal zowel economy als businessclass de komende jaren nog een geweldige vlucht kunnen nemen.
Inspelen op deze ontwikkeling
Voor beleggers is dit een uitgelezen kans. We spreken hier immers over een langetermijntrend waar nog niet al te veel aandacht aan wordt geschonken. Wie alleen al de Nederlandse beurs afspeurt komt een aantal bedrijven tegen die zeker van deze ontwikkelingen gaan profiteren.
Om er een paar te noemen:
Ten Cate is leverancier van lichte composietmaterialen aan de luchtvaartindustrie, maar ook aan bijvoorbeeld de automobielindustrie en heeft dit ook tot speerpunt gebombardeerd.
AMG levert lichte metalen aan de luchtvaartindustrie voor meerdere doeleinden, een onderdeel dat al langere tijd bijzonder goed loopt binnen het metaalbedrijf.
Aalberts Industries is via zijn divisie Industrial Services leverancier aan allerlei industrieën, waaronder de luchtvaartindustrie.
AkzoNobel fabriceert coatings voor de luchtvaartindustrie waardoor vliegtuigen minder luchtweerstand hebben en zuiniger gaan vliegen.
Uiteraard kunnen beleggers ook over de grens kijken en nog grotere spelers opzoeken. Wat te denken van Spirit Aerosystems dat onder meer composietmateriaal levert.
Niet dat alle bedrijven die genoemd zijn direct gekocht moeten worden, maar de trend zoals beschreven mag niet in de portefeuille missen.
Dure olie, zware concurrentie en economisch slechte tijden zorgden voor de luchtvaartbedrijven voor grote verliezen. De sector heeft hierop gereageerd door zwaar te reorganiseren en via allerlei allianties de netwerken te optimaliseren.
Lichtere machines
Een ander punt waar vliegmaatschappijen flink op inzetten is investeren in nieuwe, efficiëntere vliegtuigen. Dat wil zeggen machines die lichter zijn en dus goedkoper qua brandstof. Want de olie zal vanwege de schaarste en het herstel in China voorlopig wel prijzig blijven.
Door te investeren in lichtere vliegmachines, waar fabrikanten als Boeing en Airbus uiteraard flink op inzetten, kan niet alleen enige tegenwicht geboden worden aan de dure olie, voor de meeste airlines is het een noodzaak om de toenemende concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten aan te kunnen. Deze spelers worden er van verdacht flink gesteund te worden door oliedollars.
Dreamliner
Boeing zit nu even in de rats met zijn Dreamliner die massaal aan de grond wordt gehouden door geconstateerde mankementen, maar ook de Dreamliner is gemaakt van lichtgewicht materiaal en gebruikt circa 20% minder kerosine en maakt zelfs 60% minder geluid dan vergelijkbare machines. Minder geluid en minder uitstoot biedt uiteraard grote mogelijkheden het luchtverkeer op vliegroutes te intensiveren zonder de geluids- en milieunormen te overschrijden.
Booming business
Door de opkomst van allerlei economieën wereldwijd zal er ook steeds meer luchtverkeer ontstaan. De ontwikkelde wereld wordt steeds groter en met de toenemende welvaart zal zowel economy als businessclass de komende jaren nog een geweldige vlucht kunnen nemen.
Inspelen op deze ontwikkeling
Voor beleggers is dit een uitgelezen kans. We spreken hier immers over een langetermijntrend waar nog niet al te veel aandacht aan wordt geschonken. Wie alleen al de Nederlandse beurs afspeurt komt een aantal bedrijven tegen die zeker van deze ontwikkelingen gaan profiteren.
Om er een paar te noemen:
Ten Cate is leverancier van lichte composietmaterialen aan de luchtvaartindustrie, maar ook aan bijvoorbeeld de automobielindustrie en heeft dit ook tot speerpunt gebombardeerd.
AMG levert lichte metalen aan de luchtvaartindustrie voor meerdere doeleinden, een onderdeel dat al langere tijd bijzonder goed loopt binnen het metaalbedrijf.
Aalberts Industries is via zijn divisie Industrial Services leverancier aan allerlei industrieën, waaronder de luchtvaartindustrie.
AkzoNobel fabriceert coatings voor de luchtvaartindustrie waardoor vliegtuigen minder luchtweerstand hebben en zuiniger gaan vliegen.
Uiteraard kunnen beleggers ook over de grens kijken en nog grotere spelers opzoeken. Wat te denken van Spirit Aerosystems dat onder meer composietmateriaal levert.
Niet dat alle bedrijven die genoemd zijn direct gekocht moeten worden, maar de trend zoals beschreven mag niet in de portefeuille missen.