Nu koopwaardig?
Bedrijven in de voedingssector gelden doorgaans als veilige beleggingen, vooral in tijden van crisis. Is dat in deze tijd nog steeds terecht, of is er ondertussen een (te grote) onbalans tussen de prestaties en waarderingen van de bedrijven in de sector?
Die vraag staat centraal in het omslagartikel van het tijdschrift Beleggers Belangen van vrijdag 11 januari 2013 over de internationale voedingsreuzen Nestlé, Unilever en Danone. Ondanks zwakke economische omstandigheden, volatiele grondstofprijzen en stevige concurrentie, weten deze bedrijven zich over het algemeen goed staande te houden.
Vooral Unilever en Nestlé presteren sterk. Krachtige merken en een grote aanwezigheid in opkomende markten compenseren voor beide bedrijven de economische zwakte en grote concurrentie in Europa.
Innovatie en een goede marketingmachine zorgen bovendien voor een goede pricing power, waarmee margedruk als gevolg van stijgende grondstofprijzen en concurrentie opgevangen kan worden. Ondanks de hogere kosten voor grondstoffen, verwacht Unilever over 2012 een gematigde verbetering van de margeontwikkeling.
De defensieve kwaliteiten van Nestlé en Unilever maken beide bedrijven in principe aantrekkelijk om in te beleggen (Danone valt wat uit de toon). Maar zijn Nestlé en Unilever daarmee ook op dit punt koopwaardig?
Die vraag staat centraal in het omslagartikel van het tijdschrift Beleggers Belangen van vrijdag 11 januari 2013 over de internationale voedingsreuzen Nestlé, Unilever en Danone. Ondanks zwakke economische omstandigheden, volatiele grondstofprijzen en stevige concurrentie, weten deze bedrijven zich over het algemeen goed staande te houden.
Vooral Unilever en Nestlé presteren sterk. Krachtige merken en een grote aanwezigheid in opkomende markten compenseren voor beide bedrijven de economische zwakte en grote concurrentie in Europa.
Innovatie en een goede marketingmachine zorgen bovendien voor een goede pricing power, waarmee margedruk als gevolg van stijgende grondstofprijzen en concurrentie opgevangen kan worden. Ondanks de hogere kosten voor grondstoffen, verwacht Unilever over 2012 een gematigde verbetering van de margeontwikkeling.
De defensieve kwaliteiten van Nestlé en Unilever maken beide bedrijven in principe aantrekkelijk om in te beleggen (Danone valt wat uit de toon). Maar zijn Nestlé en Unilever daarmee ook op dit punt koopwaardig?