Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen

Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Opinie Menno van Hoven, 6 jul 2012 13:09

De mooiste aandelen van de Tour de France

0 0 Leestijd ongeveer

De Tour is inmiddels bijna een week onderweg. Veel van de betrokken sponsors hebben een beursnotering, waaronder Radioshack. De ploeg achter de gele trui bereikte een laagste koers ooit op de beurs. We kijken naar de meest interessante Touraandelen.

In veel sponsors die actief zijn in het wielrennen of alleen de Tour kan niet of moeilijk belegd worden. Toch zijn er flink wat beursgenoteerde bedrijven actief in de Tour, waaronder enkele pareltjes.

Voor de sponsoring van een World Tour-ploeg is al snel een bedrag van 10 tot 16 miljoen per jaar nodig. Slechts enkele kleine teams die actief zijn in de Tour zitten onder dit budget.

Behalve de sponsoring van een team kiezen ook veel bedrijven voor reclame tijdens de Tour de France zelf, waarbij de hoofdsponsors als Nestlé (etappewinnaar), Crédit Agricole (gele trui), Carrefour (bolletjestrui) en Volkswagen (witte trui) voor drie weken reclame tussen de €3 en €5 miljoen neertellen.

Behalve deze vier tot de ‘Tour de France Club’ behorende bedrijven zijn er ook vele tientallen ondernemingen actief in de hoedanigheid van Official Partners, Official Suppliers, Official Supporters, Technical Partners etc.

Erg belangrijk is ook de welbekende reclamekaravaan, die al sinds 1930 voor de renners uitrijdt. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de toeschouwers eigenlijk alleen voor de caravane publicitaire komt, wat natuurlijk een extra waarde heeft voor de vele sponsors.

Wie zelf wel eens langs de weg heeft gestaan weet precies hoe het er aan toe gaat wanneer de eerste wagens van de karavaan passeren en schaamteloze toeschouwers na urenlang wachten met gevaar voor eigen leven tussen de auto’s springen om een plastic sleutelhanger of zakje met 10 Haribo beertjes weg te grissen voordat zijn buurman dat doet.

De karavaan bestaat uit 180 versierde voertuigen die in 2012 in totaal 37 verschillende merknamen vertegenwoordigen en naar schatting 16 miljoen ‘gifts’ uitdelen aan zo’n 12 miljoen bezoekers.

Voor opname in de karavaan betalen bedrijven een bedrag van €200.000 tot €500.000 en komt het totale kostenplaatje al snel uit op €1 mln.

In de onderstaande tabel heb ik een overzicht gemaakt van alle sponsors die in 2012 actief zijn in de Tour de France en waarin vrij eenvoudig belegd kan worden.

In de aandelen van vijf sponsors van deelnemende teams kan vrij eenvoudig belegd worden, aangevuld met het Australische Orica, een bedrijf dat onder meer explosieven en chemicaliën voor de mijnbouwsector levert en wereldwijd actief is. Onder meer de Nederlanders Weening en Langeveld rijden in deze Tour mee voor Orica-GreenEdge.

Bekende Europese sponsors zijn Telefonica (Movistar) en British Sky Broadcasting (Team Sky), aangevuld met de Amerikaanse bedrijven Garmin, Radioshack en het onder Mohawk Industries vallende Quick-Step.

Ook interessant zijn de aandelen van bedrijven die fungeren als sponsors van de Tour zelf, waaronder grootmachten als Nestlé en Volkswagen.

In de bovenstaande tabel heb ik de k/w op basis van de door analisten geschatte winst per aandeel over 2012 neergezet, eventueel aangevuld met het dividendrendement.

De op twee na laatste kolom toont de analistenrating, dus het aantal koop-, houden- en verkoopadviezen per aandeel.

BIC
Tot slot zijn er een aantal mooie beursgenoteerde bedrijven op kleinere schaal actief in de Tour de France. Daaronder bevinden zich de Franse hotelketen Accor, dat via Ibis partner is van de Tour en BIC, het bedrijf achter de bekende aanstekers, pennen en scheermessen.

Deze twee aandelen doen het dit jaar uitstekend op de beurs.

Dat is niet zo vreemd als je naar de prima dividendhistorie van BIC kijkt: De afgelopen jaren werd het dividend steeds verder opgeschroefd en keert BIC bovendien zeer regelmatig een speciaal extra dividend uit bovenop het reguliere dividend. Dit jaar was dat nog €1,80 per aandeel, bovenop het gewone dividend van €2,20, een verhoging van 30 cent ten opzichte van 2011.

AMER SPORTS
Een ander prachtig aandeel is dat van het Finse Amer Sports, dat met een beurswaarde van €1,1 mrd euro het bedrijf is achter bekende sportmerken als Salomon, Wilson, Atomic en Mavic.

Elke serieuze wielrenner zal bekend zijn met Mavic, dat al jarenlang tussen het peloton rijdt met de opvallende gele neutrale materiaalwagens en motoren met daarop wedstrijdinformatie.

Amer Sports, dat behalve met grootmachten als Adidas en Nike ook concurreert met het Amerikaanse Jarden (dat nu op de hoogste koers ooit van ruim $44 noteert nadat ik het de afgelopen jaren meerdere keren heb getipt) dat bekend is van onder meer Völkl, K2 en verschillende andere sportmerken.

Amer Sports wordt met een voorziene k/w van 11 aanmerkelijk lager gewaardeerd dan de concurrentie en biedt daarnaast een dividendrendement dat ruim twee keer hoger ligt dan bijvoorbeeld Adidas en Nike. Het dividend werd bovendien de laatste jaren keurig opgeschroefd van €0,16 in 2010 tot €0,33 dit jaar. Voor volgend jaar rekenen analisten op €0,40 dividend.

Eind april maakte Amer Sports nog een omzetstijging van 7% tot €489,9 mln bekend over de eerste 3 maanden van 2012 wat in lijn is met de doelstelling om op lange termijn jaarlijks 5% te groeien.

RADIOSHACK OP LAAGSTE KOERS OOIT
Het meest opvallende aandeel is natuurlijk Radioshack, dat de voorbije jaren decimeerde na een hoogste koers van bijna $80 ruim 10 jaar geleden. Alleen in 2012 verloor Radioshack, dat met Cancellara al dagenlang in het bezit is van de gele trui, dik 60%, goed voor een allerlaagste koers ooit.

Het bedrijf verkeerd net als bijvoorbeeld concurrent Best Buy in zwaar weer nu steeds meer Amerikanen hun consumentenelectronica online kopen bij vooral Amazon.com, waarmee Radioshack eigenlijk een showroom is voor de onlineverkopers die uiteindelijk de verkoop doen. De sector heeft te kampen met enorme druk op de marges, vooral voor de verkoop van smartphones en tablets. Belangrijke producten als camera’s en pcs en laptops (met hogere marges) worden steeds minder vaak verkocht.

Ondanks de relatief sterke financiële positie van Radioshack en het feit dat er naar verwachting nog steeds winst gemaakt zal worden, hebben veel beleggers de handdoek in de ring gegooid.

Voor wie lef heeft ligt er dan ook een mooie speculatieve koopkans op een koers van minder dan $4, maar de risico’s zijn groot bij dit aandeel. Veel beleggers zullen zich de ondergang van concurrent Circuit City nog herinneren en de  huidige short interest van bijna 40% voorspelt eveneens weinig goeds.

Radioshack verdubbelde kort geleden nog het dividend, wat er uiteindelijk niet resulteerde in een herstel van de beurskoers en nu zelfs een ongekend hoge yield van 13% zorgt. Op korte termijn zal dit dividend zeker gehandhaafd blijven, maar Radioshack zal beter moeten gaan presteren om dit ook te kunnen blijven handhaven. Om dit te bereiken richt het bedrijf zich nu ook op groeimarkten buiten de VS.

Een overname behoort ook nog altijd tot de mogelijkheden, zeker met een huidige beurswaarde van minder dan 400 miljoen. Echter staat Radioshack al jarenlang te boek als overnamekandidaat. Geruchten blijven er volop. Zo werd er onlangs nog gesuggereerd dat Microsoft Radioshack zou moeten kopen in plaats van zelf met nieuwe dure stores ‘a la Apple’ te komen. De kans hierop lijkt echter zeer gering.

DIVIDEND
Als we naar de tabel kijken valt één ding op: het dividendrendement van de bedrijven actief in de Tour met een beursnotering is gemiddeld genomen zeer aantrekkelijk, met geen enkel aandeel dat minder dan 2,4% uitkeert.

Behalve Radioshack bieden ook telecombedrijven France Telecom en Telefonica een yield van 13%. Echter hebben beide bedrijven aangekondigd een lager dividend uit te willen gaan keren, afhankelijk van de resultaatsontwikkeling.

Andere aandelen zijn dan ook veel stabieler en interessanter voor dividendbeleggers. Denk bijvoorbeeld aan het Amerikaanse UGI, het nutsbedrijf achter het in Frankrijk actieve Antargaz waarover we kort geleden nog schreven in Beleggers Belangen.

UGI, dat nu goed is voor een dividendrendement van 3,6%, keert nu al 128 jaar op rij dividend uit, dat in april voor het 25ste jaar op rij werd verhoogd, dit keer met 4%. Daarmee is het aandeel veel interessanter dan een wisselvallig telecombedrijf uit Europa.

Hetzelfde geldt voor Nestlé, dat gezien het huidige koersniveau (hoogste jaarkoers deze week) tot flink aan de prijs is.

Verder kunnen dividendbeleggers prima uit de voeten met BIC en EDF. Tot slot blijft ook Garmin interessant, zeker na de stevige koersdaling van de afgelopen maanden. De financieel gezien veel beter gepositioneerde concurrent van TomTom schroefde zijn dividend sinds 2003 geleidelijk steeds verder op en betaalt nu $0,45 per kwartaal.

VIJF TOURTIPS
Op basis van het recente koersverloop, vooruitzichten, waardering en dividend zijn UGI, Amer Sports en Garmin momenteel mijn favoriete Tour aandelen.

Voor de meer speculatieve belegger, die gokt op een succesvolle turnaround, kunnen Radioshack en met name Carrefour (onder impuls van de nieuwe CEO) interessante aandelen zijn. Hou hier echter wel rekening met een zeer volatiel koersverloop.

Allicht ten overvloede wijs ik dan ook nogmaals op de tabel, met daarin de actuele adviezen van analisten voor alle genoemde aandelen. Dat aandelen als Carrefour en Radioshack veel verkoopadviezen krijgen is natuurlijk niet zonder reden…

Tekst: Menno van Hoven, 5 juli 2012
De auteur heeft een positie in Jarden, Mohawk Industries, Radioshack, UGI en Telefonica (ADR).

In veel sponsors die actief zijn in het wielrennen of alleen de Tour kan niet of moeilijk belegd worden. Toch zijn er flink wat beursgenoteerde bedrijven actief in de Tour, waaronder enkele pareltjes.

Voor de sponsoring van een World Tour-ploeg is al snel een bedrag van 10 tot 16 miljoen per jaar nodig. Slechts enkele kleine teams die actief zijn in de Tour zitten onder dit budget.

Behalve de sponsoring van een team kiezen ook veel bedrijven voor reclame tijdens de Tour de France zelf, waarbij de hoofdsponsors als Nestlé (etappewinnaar), Crédit Agricole (gele trui), Carrefour (bolletjestrui) en Volkswagen (witte trui) voor drie weken reclame tussen de €3 en €5 miljoen neertellen.

Behalve deze vier tot de ‘Tour de France Club’ behorende bedrijven zijn er ook vele tientallen ondernemingen actief in de hoedanigheid van Official Partners, Official Suppliers, Official Supporters, Technical Partners etc.

Erg belangrijk is ook de welbekende reclamekaravaan, die al sinds 1930 voor de renners uitrijdt. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de toeschouwers eigenlijk alleen voor de caravane publicitaire komt, wat natuurlijk een extra waarde heeft voor de vele sponsors.

Wie zelf wel eens langs de weg heeft gestaan weet precies hoe het er aan toe gaat wanneer de eerste wagens van de karavaan passeren en schaamteloze toeschouwers na urenlang wachten met gevaar voor eigen leven tussen de auto’s springen om een plastic sleutelhanger of zakje met 10 Haribo beertjes weg te grissen voordat zijn buurman dat doet.

De karavaan bestaat uit 180 versierde voertuigen die in 2012 in totaal 37 verschillende merknamen vertegenwoordigen en naar schatting 16 miljoen ‘gifts’ uitdelen aan zo’n 12 miljoen bezoekers.

Voor opname in de karavaan betalen bedrijven een bedrag van €200.000 tot €500.000 en komt het totale kostenplaatje al snel uit op €1 mln.

In de onderstaande tabel heb ik een overzicht gemaakt van alle sponsors die in 2012 actief zijn in de Tour de France en waarin vrij eenvoudig belegd kan worden.

In de aandelen van vijf sponsors van deelnemende teams kan vrij eenvoudig belegd worden, aangevuld met het Australische Orica, een bedrijf dat onder meer explosieven en chemicaliën voor de mijnbouwsector levert en wereldwijd actief is. Onder meer de Nederlanders Weening en Langeveld rijden in deze Tour mee voor Orica-GreenEdge.

Bekende Europese sponsors zijn Telefonica (Movistar) en British Sky Broadcasting (Team Sky), aangevuld met de Amerikaanse bedrijven Garmin, Radioshack en het onder Mohawk Industries vallende Quick-Step.

Ook interessant zijn de aandelen van bedrijven die fungeren als sponsors van de Tour zelf, waaronder grootmachten als Nestlé en Volkswagen.

In de bovenstaande tabel heb ik de k/w op basis van de door analisten geschatte winst per aandeel over 2012 neergezet, eventueel aangevuld met het dividendrendement.

De op twee na laatste kolom toont de analistenrating, dus het aantal koop-, houden- en verkoopadviezen per aandeel.

BIC
Tot slot zijn er een aantal mooie beursgenoteerde bedrijven op kleinere schaal actief in de Tour de France. Daaronder bevinden zich de Franse hotelketen Accor, dat via Ibis partner is van de Tour en BIC, het bedrijf achter de bekende aanstekers, pennen en scheermessen.

Deze twee aandelen doen het dit jaar uitstekend op de beurs.

Dat is niet zo vreemd als je naar de prima dividendhistorie van BIC kijkt: De afgelopen jaren werd het dividend steeds verder opgeschroefd en keert BIC bovendien zeer regelmatig een speciaal extra dividend uit bovenop het reguliere dividend. Dit jaar was dat nog €1,80 per aandeel, bovenop het gewone dividend van €2,20, een verhoging van 30 cent ten opzichte van 2011.

AMER SPORTS
Een ander prachtig aandeel is dat van het Finse Amer Sports, dat met een beurswaarde van €1,1 mrd euro het bedrijf is achter bekende sportmerken als Salomon, Wilson, Atomic en Mavic.

Elke serieuze wielrenner zal bekend zijn met Mavic, dat al jarenlang tussen het peloton rijdt met de opvallende gele neutrale materiaalwagens en motoren met daarop wedstrijdinformatie.

Amer Sports, dat behalve met grootmachten als Adidas en Nike ook concurreert met het Amerikaanse Jarden (dat nu op de hoogste koers ooit van ruim $44 noteert nadat ik het de afgelopen jaren meerdere keren heb getipt) dat bekend is van onder meer Völkl, K2 en verschillende andere sportmerken.

Amer Sports wordt met een voorziene k/w van 11 aanmerkelijk lager gewaardeerd dan de concurrentie en biedt daarnaast een dividendrendement dat ruim twee keer hoger ligt dan bijvoorbeeld Adidas en Nike. Het dividend werd bovendien de laatste jaren keurig opgeschroefd van €0,16 in 2010 tot €0,33 dit jaar. Voor volgend jaar rekenen analisten op €0,40 dividend.

Eind april maakte Amer Sports nog een omzetstijging van 7% tot €489,9 mln bekend over de eerste 3 maanden van 2012 wat in lijn is met de doelstelling om op lange termijn jaarlijks 5% te groeien.

RADIOSHACK OP LAAGSTE KOERS OOIT
Het meest opvallende aandeel is natuurlijk Radioshack, dat de voorbije jaren decimeerde na een hoogste koers van bijna $80 ruim 10 jaar geleden. Alleen in 2012 verloor Radioshack, dat met Cancellara al dagenlang in het bezit is van de gele trui, dik 60%, goed voor een allerlaagste koers ooit.

Het bedrijf verkeerd net als bijvoorbeeld concurrent Best Buy in zwaar weer nu steeds meer Amerikanen hun consumentenelectronica online kopen bij vooral Amazon.com, waarmee Radioshack eigenlijk een showroom is voor de onlineverkopers die uiteindelijk de verkoop doen. De sector heeft te kampen met enorme druk op de marges, vooral voor de verkoop van smartphones en tablets. Belangrijke producten als camera’s en pcs en laptops (met hogere marges) worden steeds minder vaak verkocht.

Ondanks de relatief sterke financiële positie van Radioshack en het feit dat er naar verwachting nog steeds winst gemaakt zal worden, hebben veel beleggers de handdoek in de ring gegooid.

Voor wie lef heeft ligt er dan ook een mooie speculatieve koopkans op een koers van minder dan $4, maar de risico’s zijn groot bij dit aandeel. Veel beleggers zullen zich de ondergang van concurrent Circuit City nog herinneren en de  huidige short interest van bijna 40% voorspelt eveneens weinig goeds.

Radioshack verdubbelde kort geleden nog het dividend, wat er uiteindelijk niet resulteerde in een herstel van de beurskoers en nu zelfs een ongekend hoge yield van 13% zorgt. Op korte termijn zal dit dividend zeker gehandhaafd blijven, maar Radioshack zal beter moeten gaan presteren om dit ook te kunnen blijven handhaven. Om dit te bereiken richt het bedrijf zich nu ook op groeimarkten buiten de VS.

Een overname behoort ook nog altijd tot de mogelijkheden, zeker met een huidige beurswaarde van minder dan 400 miljoen. Echter staat Radioshack al jarenlang te boek als overnamekandidaat. Geruchten blijven er volop. Zo werd er onlangs nog gesuggereerd dat Microsoft Radioshack zou moeten kopen in plaats van zelf met nieuwe dure stores ‘a la Apple’ te komen. De kans hierop lijkt echter zeer gering.

DIVIDEND
Als we naar de tabel kijken valt één ding op: het dividendrendement van de bedrijven actief in de Tour met een beursnotering is gemiddeld genomen zeer aantrekkelijk, met geen enkel aandeel dat minder dan 2,4% uitkeert.

Behalve Radioshack bieden ook telecombedrijven France Telecom en Telefonica een yield van 13%. Echter hebben beide bedrijven aangekondigd een lager dividend uit te willen gaan keren, afhankelijk van de resultaatsontwikkeling.

Andere aandelen zijn dan ook veel stabieler en interessanter voor dividendbeleggers. Denk bijvoorbeeld aan het Amerikaanse UGI, het nutsbedrijf achter het in Frankrijk actieve Antargaz waarover we kort geleden nog schreven in Beleggers Belangen.

UGI, dat nu goed is voor een dividendrendement van 3,6%, keert nu al 128 jaar op rij dividend uit, dat in april voor het 25ste jaar op rij werd verhoogd, dit keer met 4%. Daarmee is het aandeel veel interessanter dan een wisselvallig telecombedrijf uit Europa.

Hetzelfde geldt voor Nestlé, dat gezien het huidige koersniveau (hoogste jaarkoers deze week) tot flink aan de prijs is.

Verder kunnen dividendbeleggers prima uit de voeten met BIC en EDF. Tot slot blijft ook Garmin interessant, zeker na de stevige koersdaling van de afgelopen maanden. De financieel gezien veel beter gepositioneerde concurrent van TomTom schroefde zijn dividend sinds 2003 geleidelijk steeds verder op en betaalt nu $0,45 per kwartaal.

VIJF TOURTIPS
Op basis van het recente koersverloop, vooruitzichten, waardering en dividend zijn UGI, Amer Sports en Garmin momenteel mijn favoriete Tour aandelen.

Voor de meer speculatieve belegger, die gokt op een succesvolle turnaround, kunnen Radioshack en met name Carrefour (onder impuls van de nieuwe CEO) interessante aandelen zijn. Hou hier echter wel rekening met een zeer volatiel koersverloop.

Allicht ten overvloede wijs ik dan ook nogmaals op de tabel, met daarin de actuele adviezen van analisten voor alle genoemde aandelen. Dat aandelen als Carrefour en Radioshack veel verkoopadviezen krijgen is natuurlijk niet zonder reden…

Tekst: Menno van Hoven, 5 juli 2012
De auteur heeft een positie in Jarden, Mohawk Industries, Radioshack, UGI en Telefonica (ADR).