Luxe in de lift | Aantrekkende markt in VS en momentum in China
Afgelopen vrijdag was het hosanna voor aandelen van luxemerken. Het aandeel LVMH, dat ook luxe dranken verkoopt, steeg 12,0% en trok de hele sector mee.
LVMH, is een mondiaal opererende Franse luxegoederenproducent en -verkoper die is genoteerd aan de Parijse beurs. De verkoop gebeurt via algemene winkels (wholesale) en eigen winkels (retail).
Het assortiment is divers en bestaat uit mode (kleding en leerproducten, inclusief tassen) met 35% van de omzet, wijn en sterke drank (cognac) met 12%, parfums en cosmetica met 12% en horloges en sieraden met 10%. Het bedrijf heeft ook verkooppunten op vliegvelden en in passagiersschepen (selective retailing) met 30% van de omzet.
De marge op de producten is met 20% hoog. De jaaromzet van €40 mrd wordt vooral behaald in Azië (35%), de VS (25%) en Europa (30%). LVMH heeft een grootaandeelhouder in Groupe Arnault. Die is tevens grootaandeelhouder in Dior.
Afgelopen vrijdag was het hosanna voor aandelen van luxemerken. Het aandeel LVMH, dat ook luxe dranken verkoopt, steeg 12,0% en trok de hele sector mee.
In een prima week met veel grote winnaars, werd een klein verlies in 2024 omgezet in 1,7% winst. Met een waarde van €473.107 werd een all time high bereikt, kort nadat het dividend piekte boven €10.000.
Aan het begin van het cijferseizoen druppelen de eerste dividendberichten uit Europa binnen. In de Verenigde Staten verhoogden veel grote namen al het dividend.