Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Abbott Laboratories

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
image description
Aandelen Nederland , Michiel Pekelharing

DSM

DSMDSM is in 1902 opgericht als de Staatsmijnen (de naam is een afkorting van Dutch State Mines). Na verschillende strategiewijzigingen bestaat het bedrijf nu uit twee kerndivisies: Nutrition en Performance Materials.

Onder het eerstgenoemde segment vallen alle voedingsgerelateerde activiteiten. Nutrition ontwikkelt bijvoorbeeld stoffen waarmee yoghurt romiger smaakt of zalm langer roze blijft. Daarnaast maakt de divisie allerlei supplementen en vitaminen. De divisie Performance Materials fabriceert hoogwaardige materialen voor allerlei markten, uiteenlopend van meubels tot medische apparatuur.

DSM heeft beide divisies de afgelopen jaren met kleine tot middelgrote overnames versterkt, en het concern lijkt niet van plan zich binnenkort aan een heel grote aankoop te wagen. Voor de periode tot 2018 streeft de onderneming naar een groei van de ebitda met gemiddeld iets minder dan 10% per jaar en naar een jaarlijkse stijging van het rendement op geïnvesteerd vermogen die ruim in de dubbele cijfers ligt.

Behalve door een omzetgroei die hoger ligt dan het marktgemiddelde, wordt de resultaatverbetering ook gedreven door jaarlijkse kostenbesparingen van €125 mln tot €150 mln in deze periode. De West-Europese thuismarkt is goed voor ongeveer eenderde van de omzet – ongeveer evenveel als de bijdrage van opkomende markten als China, Latijns-Amerika en Oost-Europa.

Artikelen