Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Educatie Ivan SNURER, 14 aug 2022 16:00

Oldtimers en klassieke auto’s als beleggingsobject

0 0 Leestijd ongeveer

Sommige oldtimers duiken jaren na het verdwijnen van het straatbeeld weer op, om mee te toeren of als slimme belegging.

Nog niet zo lang geleden kregen auto’s in Nederland als ze 25 jaar werden de titel van oldtimer. Maar in 2012 scherpte Den Haag de criteria aan. Voortaan zou de leeftijdsgrens van 25 jaar elk jaar met een jaar stijgen tot 30 jaar, wat de gangbare leeftijd is in veel Europese landen. Die grens werd echter nooit bereikt. Al in 2014 bepaalde de regering dat de leeftijdsgrens om te bepalen of een auto een oldtimer is op 40 jaar zou komen te liggen.

Auto’s gaan inderdaad steeds langer mee en 25 jaar was ogenschijnlijk te jong om aan oude auto’s de bijbehorende voordelen toe te kennen, namelijk de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Nederland hanteert nu van alle landen om ons heen de hoogste leeftijd. In België is de grens immer nog 25 jaar, in Duitsland is dat 30. Toen de grens naar 40 jaar werd opgetrokken reden hier dan ook plotseling opvallend veel oldtimers uit het buitenland rond.

Oldtimer als belegging


Vroeger was de voornaamste reden om een oldtimer te kopen dat je goedkoop kon rijden, nu worden klassieke auto’s beter op hun waarde geschat. Tegenwoordig worden ze steeds vaker gezien als belegging. Is een oldtimer als beleggingsobject wel een goed idee? Vergis je niet: de aanschaf, het onderhoud en de restauratie van een klassieke auto kan een dure aangelegenheid zijn. Kopen is één ding, maar daar blijft het niet bij. Je kunt je oldtimer niet zomaar op straat stallen, dan gaat het snel bergafwaarts met je auto.

Wat bepaalt voor een belegging de waarde van klassieke auto’s? De prijs van oldtimers is in de eerste plaats afhankelijk van de wet van vraag en aanbod. Hierbij spelen vier factoren een rol:

  • Herkomst
  • Kwaliteit
  • Model
  • Terugkerende kosten

De waarde van oldtimers is vaak moeilijk in te schatten. De markt is net als voor tweedehandsauto’s weinig transparant. De meeste verkopen vinden plaats buiten het zichtveld van het grote publiek, al zijn het daarom nog geen kofferbaktransacties.

Maar laten we beginnen met de herkomst. Heeft de auto een bijzondere geschiedenis? Was hij van een beroemdheid of is het model vermaard om zijn sportieve prestaties? En hoe staat het met de kwaliteit? Is het er een met veel kilometers en gebreken of is de auto volledig gerestaureerd en verkeert hij in concoursstaat? Werden van dit model veel auto’s verkocht, was het een speciale editie of is het een unicum? En hoe zit het met de terugkerende kosten? Kun je de auto gemakkelijk zelf onderhouden of vraagt hij veel aandacht en specialistische kennis?

Als je het goed doet, houd je aan het kopen en verkopen van oldtimers een leuke cent over. Weet je ‘m voor een prikkie op de kop te tikken en kun je de auto voor een bescheiden bedrag te restaureren, dan ben je spekkoper. Het hoeft geen Bugatti, Porsche of Ferrari zijn. Het kan ook met auto’s als Citroen 2CV, Volkswagen Kever of Fiat 500.

Welke oldtimers zijn de belegging waard?

Wil je met oldtimers goed geld verdienen, dan moet je nu investeren in auto’s uit de jaren 90 en 2000, in de droomwagens van de twintigers en dertigers van nu. Over een jaar of tien hebben zij het geld om de bijzondere en dure modellen van toen te kopen. De passie voor auto’s ontluikt in je tienerjaren.

Zo stijgen nu de prijzen van auto’s uit de jaren 70 en 80. Veertigers en vijftigers hadden vroeger een poster van bijvoorbeeld de BMW M1 of Audi quattro boven hun bed hangen. Sportwagens die zij zich als jonge twintiger niet konden veroorloven. Sommigen kopen zo’n auto als project, om zelf aan te sleutelen en mee te toeren, anderen als belegging.

Oldtimers zijn te koop in alle prijsklassen. Als beleggingsobject zijn bepaalde merken extra interessant. Vooral Duitse en Italiaanse sportwagens, zoals exclusieve Porsches en Ferrari’s, doen het door de jaren heen goed. Ook Britse sportwagens liggen goed in de markt.

Vanuit financieel oogpunt kun je het beste beleggen in exoten. Populaire auto’s van weleer zijn eveneens in trek, als belegging en om lekker mee te toeren. Gaat het je toch om het rendement, dan moet je aandelen Ferrari kopen. De beurskoers overtreft de waardestijging van de Italiaanse volbloeden.

Beleggen in oldtimers

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.