Updates

Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BS Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BS Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
houden
Opinie Johan Brinkman, 1 jul 2021 09:00

Hoeveel ‘groener’ bent u geworden?

0 0 Leestijd ongeveer

Onder de titel ‘Green is Good’ kondigde ik u een jaar geleden op deze plek een nieuw element aan in onze redactionele inhoud met betrekking tot het thema duurzaam beleggen.

Dat element was dat we vanaf dat moment meer dan voorheen aandacht zouden besteden aan de houdbaarheid van de bedrijfs- en verdienmodellen van de door ons gevolgde bedrijven in termen van milieu, sociaal beleid en goed bestuur. Daarbij daagde ik u als abonnee ook uit onze artikelen voortaan ook op duurzaamheidsaspecten te beoordelen.

Een vast thema

Twaalf maanden later levert een terugblik op de verzwaring van het duurzaamheidsaspect in onze formule een positief beeld op. Het is nu volstrekt normaal dat we duurzaamheid betrekken bij onze advisering. Ook hebben we u het afgelopen jaar, bijvoorbeeld in omslagartikelen, gewezen op duurzame toppers of kansrijke beleggingen door de Green Deal. En hebben we met Martijn Kleinbussink een columnist aan ons weten te binden op dit thema. En ook in onze webinars en podcasts is duurzaamheid een vast thema geworden.

Nu zouden we ook volstrekt buiten de realiteit staan als we géén extra aandacht aan duurzaamheid zouden besteden. De recente ontwikkelingen in de oliesector – van de gerechtelijke uitspraak over het klimaatbeleid van Shell tot aan de aandeelhouders die grote Amerikaanse oliebedrijven dwingen tot vergroening – laten zien dat de ecologische voetafdrukken van bedrijven er toe doen. Niet alleen voor de maatschappij, ook voor beleggers. Dat stimuleert ons om vol door te gaan op de een jaar geleden ingeslagen weg.

En hoeveel ‘groener’ bent u geworden het afgelopen jaar? Mijn uitdaging van vorig jaar aan u, om ons voortaan ook te beoordelen op onze aandacht voor duurzaamheid, heeft niet meer dan een handvol reacties opgeleverd. Dat vat ik aan de ene kant op als brede instemming, maar aan de andere kant had ik wel wat meer commentaar verwacht van onze abonnees op dit onderwerp. Nog niet eens uit betrokkenheid bij de aardbol, maar ook omdat de houdbaarheid van bedrijfs- en verdienmodellen voor het rendement van een belegging belangrijk is.

Ideeën zijn welkom

Ik ben dus benieuwd naar uw ideeën over hoe wij als redactie verder invulling kunnen geven aan het thema duurzaamheid. U kunt me dit laten weten via de e-mail of op ons forum.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!