Updates

Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Beter Bed

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Eurocommercial Prop

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Beter Bed

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Eurocommercial Prop

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen

Research Affiliates | Autosector een ‘grote marktillusie’

0 0 Leestijd ongeveer

De marktkapitalisatie van de wereldwijde auto-industrie verdubbelde het afgelopen jaar dankzij de populariteit van elektrische-autofabrikanten. Research Affiliates denkt dat de sector een klassiek voorbeeld is van een marktillusie.

Grote markten hebben een bijzondere aantrekkingskracht op beleggers, omdat ze de belofte bieden de volgende Apple, Google of Microsoft voort te brengen. Maar grote markten brengen ook de wat Cornell en Damodaran ‘big market delusion’ noemen. Dit begint volgens Research Affiliates meestal met een innovatie of verstoring die een nieuwe markt creëert of een oude markt opnieuw uitvindt.

Het belangrijkste kenmerk van een zogenoemde ‘grote marktillusie’ wordt zichtbaar wanneer alle bedrijven in de evoluerende sector stijgen, ondanks dat zij vaak directe concurrenten van elkaar zijn. Beleggers worden zo enthousiast dat ieder bedrijf wordt gewaardeerd alsof het een grote winnaar zal worden. Terwijl de som van de delen niet groter kan zijn dan het geheel.

De luchtvaartindustrie achterna?

Research Affiliates maakt de vergelijking met de luchtvaartindustrie. De uitvinding en ontwikkeling van het vliegtuig was een van de grote technologische innovaties in het begin van de twintigste eeuw. Betaalbaar luchtvervoer en -transport transformeerde de manier waarop mensen leven en veranderde de wereldhandel. Luchtvervoer werd een enorme sector, maar luchtvaartmaatschappijen brachten beleggers lang niet altijd een welvaartsbonanza.

Vanaf het begin was de luchtvaartsector kapitaalintensief en zeer concurrerend. In goede tijden ontstonden nieuwe luchtvaartmaatschappijen die de winsten in de sector drukten, terwijl in slechte tijden minder kapitaalkrachtige maatschappijen failliet gingen. In de loop van de vorige eeuw gingen vele luchtvaartmaatschappijen op de fles of fuseerden met een grote luchtvaartmaatschappij, waarvan de meesten het nog altijd niet gemakkelijk hebben.

Research Affiliates wijst erop dat de auto-industrie net als de luchtvaartsector van oudsher een concurrerende, kapitaalintensieve bedrijfstak is. Daardoor worden grote autofabrikanten gemiddeld tegen een book-to-market ratio verhandeld die dichtbij of onder de 1 ligt. Research Affiliates gelooft er niet in dat een verandering in het aandrijfsysteem van verbrandingsmotoren naar elektrische motoren een grote impact heeft op de concurrentie of de totale waardering van de markt. Het is ook nog onduidelijk of elektrische aandrijving de auto-industrie winstgevender maakt, iets waar de markt wel vanuit gaat.

Allemaal de winnaar

Tussen 31 januari 2018 en 31 januari 2021 steeg de marktwaarde van de wereldwijde auto-industrie met 70% tot $2,16 bln. Het afgelopen jaar steeg de marktwaarde van de acht elektrische autospecialisten met 618% tot $1 bln, wat bijna gelijk is aan de $1,1 bln gecombineerde waarde van traditionele autofabrikanten. Een groot deel daarvan komt door het aandeel Tesla, maar de resterende zeven elektrische autofabrikanten waren eind januari $268 mrd waard. Ter vergelijking, Toyota is als grootste en meest winstgevende autofabrikant $228 mrd waard.

Bijna iedere elektrische autofabrikant en met name nieuwe toetreders worden volgens Research Affiliates gewaardeerd als een winnaar. Recent ging Lucid via de spac Churchill Capital Corp. IV nog naar de beurs. De autofabrikant verwacht in de komende vier jaar $10 mrd uit te geven, wat veel meer is dan de $4,4 mrd die Lucid via de spac-financiering heeft ontvangen. Een dergelijk hoge cash burn weerspiegelt de eerdergenoemde concurrerende en kapitaalintensieve aard van de auto-industrie. Tot op heden heeft Lucid geen enkele auto verkocht, terwijl de marktkapitalisatie van $56 mrd de $50 mrd waar Ford op wordt gewaardeerd overtreft.

Omvallen

Research Affiliates verwacht dat wanneer de concurrentie toeneemt veel elektrische fabrikanten omvallen, net zoals dat gebeurde in voorgaande industriële hausses, waarna de totale marktwaarde zal terugvallen tot meer redelijke niveaus.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.