Kansrijke aandelen uit Media & Onlinesector | Deutsche Bank
De coronacrisis zorgde de afgelopen twaalf maanden voor een uiteenlopende koersontwikkeling van de aandelen uit de Europese Media & Onlinesector. Dat is niet verwonderlijk, meent Deutsche Bank, want de aandelen uit deze sector zijn zeer divers en zijn op verschillende markten actief. Afgelopen jaar presteerden online- en e-commerce-aandelen sterk, terwijl traditionele- en cyclische media-aandelen achterbleven.
Volgens de bank blijkt uit verschillende onderzoeken dat de online winkelverkopen boven het pre-coronaniveau liggen en dat consumenten ook na de pandemie zeker net zo veel aan online winkelen uit blijven geven. Dat betekent dat meerdere winnaars van de coronacrisis er alleen maar sterker op zullen worden. Prosus, HelloFresh en Zalando zijn daar voorbeelden van. Dit blijven alle drie koopwaardige aandelen volgens Deutsche Bank.
Prosus
Bij de beoordeling van Prosus gaat de aandacht – begrijpelijk – vooral uit naar het belang in het Chinese Tencent. De rest van het portfolio – onder meer maaltijdbezorging en online-advertising – van Prosus krijgt daardoor onvoldoende waardering, meent Deutsche Bank. Maar als de economie verder herstelt, zullen beleggers meer waarde aan de deelnemingen van Prosus in deze sectoren toekennen. Deutsche Bank heeft daarom een koersdoel van €125 voor Prosus. Er is echter ook een aantal aandelen dat de afgelopen twaalf maanden zwakker heeft gepresteerd, maar waar de bank dit jaar een duidelijk herstel van verwacht.
Deutsche Bank noemt het Britse reclame- en mediabureau WPP als voorbeeld. WPP heeft flink geleden onder de coronacrisis, maar heeft de kosten fors verlaagd. Bovendien is de balans van het bedrijf sterk en kan WPP profiteren van het economisch herstel. Op een k/w van elf is het aandeel met een koersdoel van 1000 pence bovendien niet duur.
Just Eat Takeaway
Naast WPP ziet Deutsche Bank ook Just Eat Takeaway.com (JET) als een herstelkandidaat. De bank was lange tijd sceptisch over de aanpak van maaltijdbezorger Just Eat, maar heeft er vertrouwen in dat er onder de nieuwe leiding een ommekeer komt. De groei van nieuwe orders in de afgelopen kwartalen is daar een eerste teken van. Ook heeft JET de verwachtingen voor het lopende jaar – als gevolg van investeringen in groei-initiatieven – al iets getemperd.
De waardering van het aandeel is relatief bescheiden. JET noteert tegen een verhouding van de ondernemingswaarde (beurswaarde plus netto-schuldpositie) en omzet van drie. Dat is aanmerkelijk lager dan de historische waardering op basis van deze maatstaf die vier tot elf bedraagt. Deutsche Bank noemt een koersdoel van €116 voor JET.