Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Wim-Hein Pals, 25 sep 2020 09:00

Batterijen, het nieuwe goud?

0 0 Leestijd ongeveer

Kunt u het zich voorstellen? Over een aantal jaren wordt er geen enkele auto meer geproduceerd met een verbrandingsmotor. Is de tijd rijp om te beleggen in de batterij?

Alleen elektrische voertuigen zullen wereldwijd uit de fabrieken komen rollen, aangestuurd door elektromotoren. We hebben dan BEV’s (aangedreven door batterijen) en FCEV’s (aangedreven door brandstofcellen, oftewel waterstof).

Onlangs kwam ik een publicatie tegen van Dr. Colin Herron, al 40 jaar werkzaam in en een expert op het gebied van de auto-industrie. Hij heeft zijn eigen consultancybureau, gespecialiseerd in de transitie van fossiele brandstofauto’s naar voertuigen op schone energie. Hij ziet veel onzekerheden in de samenstelling van de toekomstige batterijen, de capaciteit ervan en het consumentengedrag. Dit levert uitdagingen op voor beleggers, producenten én politici.

De hele aanbodketen, van mijnen tot hergebruik, is omgeven met onzekerheden. Cruciaal daarbij is de capaciteit om de metalen te ontginnen die nodig zijn bij de batterijproductie. Zo is de beschikbaarheid van nikkel en kobalt beperkt. Dat kan een enorme bottleneck worden in de transitie van brandstof- naar de elektromotor.

Geopolitieke brandhaarden

De doorlooptijd om een mijnbouwproject op te zetten bedraagt al snel acht jaar. Dat probleem wordt volgens Herron nog versterkt doordat de mijnen zich vaak bevinden in bestaande of potentiële geopolitieke brandhaarden als Congo. Op dit moment is er al een maandenlange wachtlijst voor veel elektrische auto’s. En hoe wild de verhalen ook mogen zijn – vanuit Californië bijvoorbeeld – voor het komende decennium, Herron stelt dat de lithiumbatterij de komende jaren eerste keuze blijft als belangrijkste component van elektrische auto’s.

Een nieuwe generatie batterijen is minstens acht jaar verwijderd van massafabricage. Daar staat echter tegenover dat de wetenschap de kwaliteit van de lithiumbatterij voortdurend zal blijven verbeteren.

Beleggen in batterijen?

Voor beleggers zijn dit enerverende tijden. Moeten we nog wel in traditionele autofabrikanten beleggen, of in traditionele brandstoffabrikanten? Prangende vragen die het komende decennium beantwoord zullen worden. Feit is dat momenteel de grootste producent van batterijen voor elektrische auto’s haar hoofdkantoor niet in Californië heeft staan, maar in Zuid-Korea.

Het is dus niet alleen de vraag welke batterijtechnologie op termijn dominant zal zijn, maar ook waar die wordt ontwikkeld. Dat kan heel goed ergens in de opkomende markten zijn.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ