Avantium | Een enorme gok
Speciaalchemiebedrijf Avantium kwam onlangs internationaal in de schijnwerpers te staan. Een artikel in de Britse krant The Guardian over het groene plastic van Avantium werd opgepikt door de Daily Mail en andere internationale media. De koers spoot daardoor in amper twee weken tijd met bijna 50% omhoog. Bij Avantium zelf is er echter geen nieuws te melden. De onderneming is nog altijd bezig met de ontwikkeling van PEF, een volledig recyclebaar bioplastic van plantensuikers.
In het desbetreffende artikel stond te lezen dat PEF gebruikt zal worden als dun laagje voor papieren flessen, zodat deze ook geschikt zijn voor bier en koolzuurhoudende frisdranken. Avantium maakt deel uit van het Paper Bottle Project, waarin ook toonaangevende merken als Carlsberg, Coca-Cola Europe en L’Oréal zitten. Dit maakte het bedrijf vorig jaar oktober al bekend via een persbericht. Oud nieuws dus.
Uniek product Avantium
Wel toont de media-aandacht nog eens aan dat biologisch afbreekbare plastics volop in de belangstelling staan. Met PEF heeft Avantium in potentie een uniek product in huis dat de standaard zou kunnen worden in de op olie gebaseerde PET-verpakkingsmarkt. Maar het bedrijf werkt al vanaf 2005 aan deze technologie en is tot nu toe nog niet in staat geweest om PEF op grote schaal te produceren. Nieuwe technische obstakels leiden steeds tot vertragingen. Partner BASF gooide eind 2018 de handdoek in de ring.
Het bestuur wil nog steeds voor eind dit jaar de financiering rond hebben voor de bouw van een fabriek in Delfzijl, die een investering vergt van circa €150 mln. Er is nog €65 mln nodig. Door de coronacrisis kan het moeilijker worden om dit bedrag binnen te halen. Ook als dit project niet doorgaat heeft Avantium snel geld nodig, gezien de cashpositie van €45,4 mln en de verwachte cash-burn van minder dan €25 mln dit jaar. Zolang de financiering ontbreekt, is voorzichtigheid geboden en blijft het advies ‘verkopen’.