Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Johan Brinkman, 30 apr 2020 10:57

Commentaar | De vaart is uit de luchtvaart

0 0 Leestijd ongeveer

Bekende aandelen die de corona-stresstest van de afgelopen maanden niet hebben doorstaan, zijn te vinden in de luchtvaartsector. Dat geldt voor zowel bouwers als gebruikers van vliegtuigen.

Beleggen in luchtvaartmaatschappijen was altijd al een hachelijke onderneming. Dit gezien de grote gevoeligheid voor onverwachtse gebeurtenissen zoals stakingen, aanslagen of andere rampen. In die zin is de corona-pandemie voor aandelen als Air France-KLM wel groter, maar in principe niet afwijkend van andere zwarte zwanen.

Dit ligt echter anders voor de bouwers. Airbus en Boeing behoorden door de jarenlange sterke groei van het vracht- en personenvervoer door de lucht in de jaren ‘10 tot de best renderende aandelen in respectievelijk de Stoxx50 en de Dow Jones. Voor Boeing, dat ruim een jaar geleden een nieuwe hoogste koers ooit bereikte, werd dit beursfeest in 2019 ernstig verstoord door de problemen met het nieuwe type Boeing 737 MAX. Dat was echter klein bier in vergelijking met de koersval door de corona-pandemie dit jaar. Sinds de piek in maart 2019 is het aandeel ruim 70% minder waard geworden.

Geen nieuwe outlook

Voor de vliegtuigindustrie als geheel was tot begin dit jaar echter nog geen vuiltje aan de lucht, bleek uit de recordstand voor Airbus op 24 januari, een dag na het begin van de lockdown in Wuhan. Vanaf die koerspiek is de Europese vliegtuigbouwer echter bijna 62% minder waard geworden. Over het verliesgevende eerste kwartaal meldde Airbus deze week een omzetdaling van 15% ten opzichte van vorig jaar. Het luchtvaartconcern gaf ook geen nieuwe outlook af, omdat er nog teveel onzekerheden zijn.

In de luchtvaartsector gaat inderdaad meer dan in veel andere sectoren de vraag op of bekende aandelen zoals Air France-KLM de crisis zullen overleven. Maar ook is in nevelen gehuld of de tijden van weleer, ook voor de bedrijven die wél een flinke stoot kunnen hebben, überhaupt nog zullen terugkeren. Deskundigen verkondigen immers dat de reeds in gang gezette de-globalisering door de pandemie versneld zal doorzetten. En dat kan niet anders dan blijvende effecten hebben op het vracht- en personenvervoer door de lucht.

Een en ander houdt niet in dat wij u nooit meer zullen adviseren luchtvaartaandelen te kopen. Wél dat de koerspieken van Boeing vorig jaar en Airbus begin dit jaar, niet binnen een paar jaar meer op de borden zullen komen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.