Na staatsteun dreigt nieuwe emissie Air France-KLM
Nederland zal €2-4 mrd aan leningen en bankgaranties steken in KLM, terwijl de Franse staat € 7 mrd in Air France zal investeren. De voorwaarden waartegen de leningen worden verstrekt zijn nog onderwerp van onderhandeling. Waarschijnlijk zullen verduurzaming en herstructurering worden verlangd.
Verdeeldheid
Feit dat er geen sprake is van een gezamenlijk reddingsplan illustreert de nog immer aanwezige verdeeldheid binnen de luchtvaartmaatschappij. Er doen dan ook opnieuw speculaties de ronde over het uiteenvallen van het fusiebedrijf. Daarbij mag echter niet vergeten worden dat KLM eigenlijk te klein is om zelfstandig te opereren.
Met een vloot die voor 95% aan de grond staat nemen de verliezen bij de luchtvaartgroep met de dag toe. Een aandelenemissie valt niet uit te sluiten. Voor de zittende aandeelhouders is dat geen prettig vooruitzicht omdat het tot grote verwatering zal leiden. Air France-KLM is geen bedrijf om in te beleggen. Het kan nog jaren duren voordat de sector deze klap te boven komt. ‘Verkopen’.