Updates

Aandelen Nederland

Altice Europe

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ArcelorMittal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Altice Europe

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ArcelorMittal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Analisten Stephen Hendriks, 22 feb 09:00

Société Générale: waardering Unilever niet van deze tijd

0 0 Leestijd ongeveer

Volgens Société Générale weerspiegelt de waardering van Unilever een roemrucht verleden, maar geen gouden toekomst.

Van de 33 analisten die het aandeel Unilever volgen, geven er slechts zeven een verkoopadvies. Eén daarvan is Société Générale (SG) dat zijn negatieve visie op het aandeel bevestigd zag in de jaarcijfers van het Brits-Nederlandse concern. Voor het derde jaar op rij wist Unilever de doelstelling voor de autonome omzetgroei van 3% niet te halen. Dat zal dit jaar niet anders zijn, verwacht de bank, die uitgaat van een autonome omzetgroei van 2,7%. Dit is overigens wel inclusief het negatieve effect van het coronavirus, dat Unilever volgens SG dit jaar 0,3 procentpunt aan autonome omzetgroei zal kosten.

Unilever rekent dit jaar op een operationele marge ‘rond de 20%’, een stijging van zo’n 0,5 procentpunt. Volgens SG is het nastreven van deze margedoelstelling zowel onhaalbaar als ongewenst. De bank verwacht dat Unilever de marge met hooguit 0,2 procentpunt kan verbeteren tot ongeveer 19,3%.

Unilever moet investeren in nieuwe merken

De groeiende concurrentie in de belangrijkste markten van Unilever leidt tot prijsdruk. Daardoor kan het bedrijf de hogere grondstofkosten niet meer helemaal doorberekenen. SG vindt bovendien dat Unilever de margedoelstelling helemaal niet zo hard moet najagen. In plaats daarvan zou het bedrijf moeten investeren in merken en nieuwe categorieën. Het bedrijf is in opkomende landen te groot in categorieën als tandpasta, die meer gericht zijn op lagere inkomens, en te klein in categorieën die voor iets hogere inkomens interessant worden. SG noemt diervoeding als voorbeeld.

De koers-winstverhouding van ruim 20 weerspiegelt dan ook een roemrucht verleden, maar niet het heden. In de huidige staat van Unilever past een waardering van 17 beter, stelt SG. De bank herhaalt zijn verkoopadvies, en het koersdoel van €47.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.