Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies van de dag Jeff Thijssen, 6 mrt 2019 12:00

Indirect beleggen in de elektrische auto

0 0 Leestijd ongeveer

De beurskoersen van verschillende lithiumproducenten zijn ondanks mooie jaarcijfers behoorlijk gedaald. Toch blijven de vooruitzichten goed, omdat de toenemende behoefte aan batterijen de vraag naar lithium stimuleert. Het Chileense SQM kan hiervan profiteren.

De komende jaren zal de groei van het aantal elektrische auto’s flink toenemen. Met name overheden spelen hierin een stimulerende rol. Zo probeert het Europees Parlement (EP) maatregelen te treffen om de opmars van het elektrisch rijden te versnellen. Eind 2018 is het EP met het voorstel gekomen om, ten opzichte van 2021, de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s te verlagen met 20% in 2025 en 40% in 2030. Indien het voorstel wordt aangenomen, betekent dit dat één op de vijf auto’s die vanaf 2025 verkocht worden, elektrisch of hybride moet zijn.

Ook onder autofabrikanten is een duidelijke trend zichtbaar. Vanaf 2020 bieden bijna alle grote merken een of meerdere elektrische of hybride auto’s aan. Het bekendste merk is Tesla, maar ook een merk als Volvo brengt sinds 2019 geen enkele nieuwe auto op de markt zonder enige vorm van elektrificatie.

Meer vraag naar batterijen

Door de omschakeling van diesel en benzine naar elektriciteit neemt de vraag naar batterijen toe. Voor het maken van deze batterijen zijn grondstoffen nodig. Lithium en kobalt zijn de twee belangrijkste.

Onder invloed van deze ontwikkeling verwachten verschillende bestuurders van beursgenoteerde bedrijven die lithium produceren in 2019 een volumestijging bij een stabiele of stijgende lithiumprijs op middellange termijn. Voor wie hierop in wil spelen, is grondstoffenleverancier SQM een goede keuze. Dit Chileense bedrijf is actief in de productie van lithium (32% van de omzet), kalium, jodium en solar-zouten.

In 2018 kwam de omzet uit op $2,3 mrd, een stijging van 5% vergeleken met 2017. Onder de streep werd een nettowinst geboekt van $440 mln ($1,67 per aandeel). Maar ondanks dit prima jaar, is de beurskoers sinds begin 2018 met 34% gedaald. Dat kwam met name door daling van de lithiumprijs en de onzekerheid rond het handelsconflict tussen de VS en China. Niettemin is SQM bij de huidige k/w van 23, een solide balans en sterke groeimogelijkheden een aantrekkelijke investering.

KERNGEGEVENS
Fondscode (ticker): SQM
Beurs NYSE
Hoogste koers 12 mnd $ 58,16
Laagste koers 12 mnd $ 36,94
Beurswaarde $ 10,3 mrd
Koers-winstverhouding 2019 (t) 22
Dividendrendement 2019 (t) 4,5%

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ