Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Tips Jeroen Boogaard, 5 feb 2019 12:00

Advies van de dag: Latécoère

0 0 Leestijd ongeveer

De herstructurering van het Franse Latécoère duurt door extra kosten langer dan verwacht. Vanaf volgend jaar kunnen de winstmarges echter weer sterk opveren.

Latécoère is een Franse toeleverancier aan de luchtvaartindustrie. Ondanks de bescheiden jaaromzet van €653 mln is het wereldwijd een van de grootste producenten van vliegtuigdeuren, en in Europa een top-5 leverancier van vliegtuigrompen. Daarnaast behoort het bedrijf met de productie van kabels en externe videosystemen tot de mondiale marktleiders. De grootste klanten zijn Airbus, Boeing, Dassault en Embraer. Die schuiven de ontwikkelingskosten van nieuwe vliegtuigen door naar ‘tier 1’ leveranciers als Latécoère. Daar staat tegenover dat de onderneming bij commercieel succes voor langere periodes is verzekerd van stabiele inkomsten.

Latécoère zit in de laatste fase van een strategisch plan. Dat moet de kosten vanaf 2020 met meer dan €30 mln verlagen, de productiecapaciteit vergroten en voor een betere spreiding over klanten en producten zorgen. Zo wil het bedrijf goed gepositioneerd zijn voor nieuwe ontwikkelingsprogramma’s die in de periode 2020-2025 zullen starten. De transitie gaat gepaard met hoge kosten en zet de winst tijdelijk onder druk.

Forse omzetstijging Latécoère

Daar komt bij dat de omzet te lijden heeft onder dalende volumes bij oudere en minder succesvolle vliegtuigmodellen zoals de A330 en A380. De nieuwe, goed lopende modellen A320 en Boeing 787 bieden echter steeds meer compensatie. Omdat ook de bekabelingsdivisie sterk draait, zal de omzet dit jaar op autonome basis significant stijgen.

Mede door extra kosten voor het opstarten van nieuwe bekabelingsprojecten zal de operationele winstmarge nog achterblijven. Eerder was de verwachting dat het bedrijfsresultaat dit jaar al zal terugkeren naar het niveau van 2017. Met een sterk verlaagde kostenbasis en hypermoderne fabrieken kan Latécoère vanaf 2020 echter de vruchten gaan plukken van de herstructurering. Uitgaande van een stevig winstherstel zakt de k/w volgend jaar tot onder de 10, waarmee deze speculatieve small-cap over een groot opwaarts koerspotentieel beschikt.

Fondscode (ISIN) FR0000032278
Beurs Parijs
Hoogste koers 12 mnd* €5,69
Laagste koers 12 mnd* €2,32
Beurswaarde €308,2 mln
Koers-winstverhouding 2019 (t) 19,6
Dividendrendement (t) nvt

Tags

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ