Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen

Actueel advies

Opinie Michiel Pekelharing, 26 sep 2018 12:55

Adyen en Wirecard: revolutie in betaalland

0 0 Leestijd ongeveer

Door een grote verschuiving binnen de betaalwereld ontstaan er enorme groeikansen voor bedrijven zoals Adyen en Wirecard. Dat wordt weerspiegeld in de hoge waardering van deze aandelen. Er zijn ook Amerikaanse alternatieven met een meer bescheiden waardering.

Het korte beursbestaan van het Nederlandse Adyen spreekt enorm tot de verbeelding. Op de eerste handelsdag (13 juni) opende het aandeel €160 boven de introductiekoers van €240. Halverwege de dag noteerde Adyen al even meer dan €500 en enkele weken geleden was het aandeel zelfs ruim €750 waard. Die enorme rally is onderdeel van een bredere trend. De Duitse branchegenoot Wirecard heeft de beurskoers bijvoorbeeld met ruim 300% zien oplopen sinds eind 2016. Aandelen van specialisten op het vlak van digitale betalingen zijn momenteel enorm populair. Het enthousiasme van beleggers is volkomen begrijpelijk. De ondernemingen opereren op een markt die dankzij nieuwe regelgeving en veranderende consumptiepatronen enorm snel groeit.

Schakels lostrekken

Het digitale betalingsproces is traditioneel het werkgebied van de banken. Deze partijen verstrekten pinapparaten en andere betalingsapparatuur. Vervolgens verwerkten ze de betalingsstromen en zorgden ze voor het afhandelen van het verkeer. Een volgende schakel is het zogeheten networks: het verminderen van fraude en het leveren van aanvullende diensten. Ten slotte waren de banken ook verantwoordelijk voor het uitgeven van betaalkaarten en het opzetten van klantrekeningen.
Veranderende regelgeving heeft de deur opengezet om de schakels veel meer uit elkaar te trekken. Banken verliezen bijvoorbeeld dit jaar het alleenrecht op je betaalrekening: ze moeten de gegevens na toestemming delen met andere partijen. Het loskoppelingsproces is ook in een stroomversnelling terecht gekomen door de enorme groei van internetverkopen. In plaats van bij de winkel op de hoek, kopen mensen nu artikelen van allerlei bedrijven in andere landen of soms zelfs andere continenten.

Consolidatieslag in stroomversnelling
De slag om het afhandelen van het digitale betalingsverkeer gaat een beslissende fase in. Veel partijen proberen via overnames de schaalgrootte en de technologische capaciteiten uit te bouwen. Alleen al in de eerste helft van 2018 werden binnen dit segment meer dan honderd overnames en fusies aangekondigd. Volgens onderzoeksbureau Dealogic lag de totale waarde van $46,0 mrd 40% hoger dan een jaar eerder. Met name Paypal trok de aandacht met de overname van technologiebedrijven, een marketingspecialist en een concern dat actief is op het vlak van fraudepreventie.

Volop groeikansen

Zakenbank Goldman Sachs voorspelt dat de totale waarde van internetverkopen de komende tien jaar groeit van de huidige $28 bln naar $51 bln. Hierdoor neemt de omzet van afhandelaars van het betalingsverkeer met ruim $200 mrd toe. Nieuwe spelers zoals Adyen en Wirecard kunnen niet alleen een flink deel van de nieuwe inkomsten naar zich toetrekken, maar ook marktaandeel inpikken van bestaande partijen. Omdat ze niet vastzitten aan de it-infrastructuur van banken, die soms zelfs nog uit de jaren ‘70 of ‘80 stamt, hebben Adyen, Wirecard en soortgelijke bedrijven in twee opzichten een streepje voor. In eerste instantie is het voor deze partijen mogelijk om met de eigen, nieuwe technologie razendsnel overal ter wereld transacties te verwerken. Het maakt daarbij niet uit of er betaald wordt via iDeal, creditcards, Apple Pay of zelfs bitcoins. Bij Adyen kunnen klanten via ruim 250 verschillende soorten betaalmethodes terecht met 187 verschillende valuta’s.

Extra diensten

Het tweede voordeel is dat ze in de schakel networks allerlei kansen hebben om klanten beter te helpen. Een goed voorbeeld is de wijze waarop Adyen de risicoanalyse voor web­winkels kan verbeteren. Het komt vaak voor dat transacties worden geweigerd omdat het systeem fraude vermoedt. De onderneming kan de omzet van klanten naar eigen zeggen met anderhalf procent verhogen door er via een betere analyse voor te zorgen dat betalingen op het laatste moment wél in plaats van niet doorgaan. Net als Wirecard ontwikkelt Adyen allerlei nieuwe diensten.
Het binnenhalen van grote klanten is voor de bedrijven echter de belangrijkste motor achter de omzetgroei. Vlak voor de beursgang wist Adyen het Amerikaanse eBay binnen te halen als klant. Onlangs werd bekend dat ook modeketen H&M zaken gaat doen met het Nederlandse bedrijf. Adyen gaat niet alleen de online betalingen verwerken, maar ook de winkelaankopen.

Enorm omzetverschil

Het Duitse Wirecard heeft eveneens bekende klanten zoals Orange, maar de onderneming mist de focus op de grote, internationale concerns die Adyen wel heeft. Daar komt bij dat het zwaartepunt van de activiteiten meer op Europa ligt. Het Nederlandse bedrijf is meer internationaal georiënteerd. In groeiopzicht doen beide ondernemingen niet veel voor elkaar onder. In het eerste halfjaar verwerkte Adyen betalingen met een totale waarde van €70 mrd. Dat is 43% meer dan in dezelfde periode van 2017. Bij Wirecard nam dit bedrag met 48% toe naar €56,2 mrd. De omzet van het Duitse bedrijf klom met 46% naar €897,6 mln. Daarbij valt de omzet van €156,4 mln (+67%) die Adyen boekte in de schaduw. Het verschil wordt veroorzaakt doordat Wirecard zich niet alleen op het afhandelen van betalingen richt, maar ook een beloning opstrijkt voor het overnemen van het wanbetalingsrisico door bijvoorbeeld fraude.

Strategisch voordeel

Het omzetverschil tussen Adyen en Wirecard wordt ook veroorzaakt door de agressieve groeistrategie van het eerstgenoemde bedrijf. Bij het binnenhalen van grote klanten deinst het concern niet terug voor het doen van flinke prijsconcessies. Het sterke klantenbestand – met onder meer Netflix, Microsoft, Uber en Spotify – is een strategisch voordeel voor Adyen. Het overstappen naar een andere afhandelaar van het betalingsverkeer is immers een kostbare aangelegenheid. Wirecard heeft dus hogere marges dan Adyen, maar dat is helaas niet zonder risico. Als de groei afvlakt, is het de vraag of de hoge marges stand kunnen houden. Maar voorlopig gaat de voorkeur uit naar de combinatie hoge groei én hogere marges, Wirecard dus.

Lendingtree; fintech-bomen groeien niet tot in de hemel
Het Amerikaanse Lendingtree kan model staan voor de enorme potentie van fintech-bedrijven – en voor de risico’s om te proberen daar tegen elke prijs van te profiteren. Op de website van de onderneming kunnen consumenten leningen van verschillende banken met elkaar vergelijken. Aan de hand van de voorwaarden en het rentetarief, kunnen ze de beste hypotheek, autolening of creditcard vinden. Dankzij de grotere naamsbekendheid en het uitbreiden van het aantal kredietvormen is de omzet razendsnel gegroeid. De omzet is sinds 2014 bijna verviervoudigd naar ruim $600 mln vorig jaar. De beurskoers is in deze periode opgelopen van $50 tot $230. Toch zullen sommige beleggers zich flink gebrand hebben aan Lendingtree. In de tweede helft van 2015 viel de koers binnen enkele maanden met ruim 60% terug. Na een flinke rally in 2017 volgt dit jaar opnieuw een terugval van meer dan 40%. Beleggers in speculatieve aandelen zoals Adyen en Wirecard moeten ook rekening houden met dit soort koersschokken.

 

Waanzinnige waardering

Bij beleggen komt echter veel meer kijken dan het selecteren van de best gepositioneerde onderneming. Het instapniveau is een doorslaggevende factor voor het behalen van een aantrekkelijk rendement op de lange termijn. De waardering van beide ondernemingen wijst erop dat het instapniveau momenteel behoorlijk aan de hoge kant ligt. Adyen wordt verhandeld voor maar liefst 79 maal de voor 2020 verwachte winst. Bij Wirecard ligt die toekomstige k/w flink lager: 34. Hoewel Adyen enorme groeikansen heeft en een aantrekkelijk bedrijfsmodel met lage vaste kosten, moeten beleggers niet in de verleiding komen om het aandeel te kopen in de hoop dat het concern een vergelijkbaar groeipad gaat doorlopen als Amazon of Netflix. Tegenover elk van deze succesbedrijven staan heel wat veelbelovende concerns die de belofte uiteindelijk niet konden inlossen.

Aantrekkelijke alternatieven

De keerzijde van de kansen die er komen voor nieuwe betaalbedrijven door de snelle technologische verandering, is dat er ook het gevaar ontstaat dat een andere partij kan uitgroeien tot een grote speler – of in ieder geval de winstmarges van bestaande ondernemingen omlaag kan drukken. Wie wil profiteren van de aardverschuiving in de betaalsector, kan ook op zoek gaan naar aandelen met een meer realistische waardering.

Een goed voorbeeld daarvan is het Amerikaanse Alliance Data Systems (ADS). Terwijl beleggers bij Adyen en Wirecard een enorme groei inprijzen, lijken ze bij ADS rekening te houden met zware tijden. Het bedrijf geeft creditcards uit namens klanten in met name het winkelsegment. De afgelopen jaren had de onderneming last van de leegloop in bestaande winkelcentra. Inmiddels richt het bedrijf zich sterker op betalingsdiensten voor websites. In combinatie met een scherpere focus op het terugdringen van wanbetalingen, vertaalt de nieuwe focus zich in een omzetgroei van bijna 10%. De winst kan zelfs met 15% per jaar oplopen. Dat is een stuk minder indrukwekkend dan de groei bij Adyen, maar voor ADS betalen beleggers slechts 11 maal de verwachte winst.

Paypal buitenspel
In februari trok Adyen de aandacht door eBay binnen te halen als grote klant. Dit concern maakt traditioneel gebruik van Paypal (PYPL) voor het afhandelen van het betalingsverkeer. Er zijn verschillende redenen waarom Adyen voormalig eBay-dochter Paypal buitenspel kon zetten. Naast een lagere prijs speelt vooral mee dat de onderneming meer toezicht biedt op de transactieafhandeling. Bij Paypal moeten gebruikers een digitale portemonnee aanhouden, waarmee ze bij webwinkels kunnen betalen in meer dan honderd verschillende valuta’s. Adyen maakt gebruik van bestaande betalingssystemen, zoals iDeal. Het aanhouden van een digitale portemonnee is niet nodig en alle transacties worden via eBay afgerond, in plaats van via een aparte website van Paypal. De grotere flexibiliteit van Adyen en Wirecard vormt een bedreiging voor Paypal, dat ruim 250 miljoen actieve gebruikers heeft en met name op mobiel gebied nog snel groeit. De onderneming boekt dit jaar naar verwachting een winst van $2,0 mrd op een omzet van $15,5 mrd. Hoewel de winstgroei van 20 tot 25% gunstig afsteekt tegen veel andere technologiebedrijven, is het prijskaartje van Paypal (k/w 55) zeer hoog.

Degelijke winstgroei voor een redelijke prijs

Discover Financial Services (DFS) geeft net als bijvoorbeeld American Express onder eigen naam creditcards uit. De onderneming profiteert van de groei van online verkopen. Discover kondigde half september een samenwerking aan met het Mexicaanse Prosa, om de activiteiten deels uit te breiden naar het zuidelijke buurland. Dankzij een kredietgroei van bijna 10% kan de winst in het lopende jaar met bijna een kwart toenemen. Net als bij ADS ligt de waardering (k/w 10) veel lager dan bij de bekende fintech-namen.

Consultancy

Een andere manier om van de revolutie in betaalland te profiteren, is door positie te kiezen in bedrijven die banken helpen om goed met alle veranderingen mee te gaan. Consultancyfirma Cognizant (CTSH) helpt banken om via automatisering en kunstmatige intelligentie klanten beter en sneller van dienst te zijn. Klanten in de financiële sector zijn goed voor ongeveer 40% van de omzet, die met circa 10% per jaar groeit. De winst neemt nog wat sneller toe, omdat de onderneming zelf ook gebruikt maakt van nieuwe technologieën om de marge op te schroeven.

Conclusie

Cognizant wordt verhandeld voor 17 maal de verwachte winst. Daarmee vormt het aandeel net als ADS en Discover een relatief goedkoop alternatief voor beleggers in de sector. Wirecard is koopwaardig, maar niet zonder risico, het advies op Adyen gaat niet verder dan ‘houden’.

Aandeel Ticker Beurswaarde Omzet k/w Dividendrendement
Alliance Data Systems ADS $13,6 mrd $8,1 mrd 11,0 0,9%
Cognizant Tech Solutions CTSH $44,8 mrd $16,2 mrd 17,1 1,0%
Discover Financial Serv. DFS $27,2 mrd $10,7 mrd 10,0 2,1%

 

Tags

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ