Hup Aandelen Hup
Historisch gezien stijgen de aandelenkoersen van grote WK-sponsoren na het voetbaltoernooi. Dit jaar zijn dat onder meer Adidas, Coca-Cola, Visa en McDonald’s. Volgens Zenith Media spant China echter dit jaar de kroon wat betreft advertentiebestedingen rondom de WK. Terwijl het land zelf niet is gekwalificeerd voor het toernooi, zullen Chinese bedrijven $835 mln aan advertenties uitgeven. Op gepaste afstand volgen bedrijven uit de VS ($400 mln) en gastland Rusland ($64 mln). Een van de grootste Chinese sponsoren is de beursgenoteerde zuivelproducent Mengniu.
Hogere omzet
Maar er zijn meer beleggingskansen. Zo denken analisten van MKM Partners dat Twitter zal profiteren van het WK. In 2014 bracht het toernooi $24 mln aan omzet binnen voor Twitter. MKM denkt dat de omzet dit jaar hoger zal liggen doordat het platform is verbeterd en Fox Sports waarschijnlijk alle doelpunten direct op Twitter zal plaatsen. MKM Partners heeft daarom het koersdoel voor Twiter verhoogd van $40 naar $43 en hanteert een koopadvies.
Ook zouden beleggers voorzichtig kunnen kijken naar beleggingskansen in het gastland. Rusland verwacht dat mede dankzij het WK het bbp tussen 2013 en 2023 zal stijgen van $26 miljard naar $30,8 miljard. Gewezen wordt op het groeiende toerisme en uitgaven in de bouwsector. Rusland verwacht zelfs dat het WK Russen zal aanmoedigen om meer te sporten, waardoor zij minder dagen ziek zijn.
Verwachting
Aan het toernooi zal de Russische overheid circa $11 mrd uitgeven, waarin echter niet de kosten voor nieuwe infrastructuur en stadions zijn opgenomen. Analisten van onder andere Moody’s denken echter dat het WK op korte termijn een gering effect zal hebben op de Russische economie. De kredietbeoordelaar verwacht dat vooral restaurants, hotels, telecom- en transportbedrijven hun omzet in deze periode zullen zien stijgen. De voetballiefhebbers onder ons wens ik een spannend WK toe!