Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Harry Geels, 11 mrt 2018 09:30

Groei en waarde liepen nog nooit zo ver uiteen

0 0 Leestijd ongeveer

Groei en waarde: Sinds begin 2009 hebben beleggers vooral aandacht gehad voor groeiaandelen. Er is zelfs een historisch prestatieverschil ontstaan met waardeaandelen. Maar de historie leert dat waarde het op lange termijn beter doet.

Beleggers lijken de laatste jaren geobsedeerd geraakt door het ‘G’-woord. De interesse in groeiaandelen uit de bekende sectoren als Technologie en Cyclische Consumentengoederen is zo groot dat er een historisch prestatieverschil is ontstaan met waardeaandelen. Die laatste zijn vooral te vinden zijn in sectoren als Industrie, Energie, de financiële sector, Voeding & Drank en Nutsbedrijven.

FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google/Alphabet) is inmiddels bijna een toverwoord geworden. Tegelijk laten beleggers zich weinig gelegen liggen aan traditionele waarde-indicatoren als boekwaarde, ‘margin of safety’ en koers-winstverhouding. Sinds het eind van de kredietcrisis, gemarkeerd door het dieptepunt van de aandelenkoersen in februari 2009, is de MSCI World Value Index met 284% gestegen. De MSCI World Growth Index deed het met een rendement van 345% stukken beter. Vorig jaar was in dit kader een historisch jaar, vooral in de VS. Zo steeg in dollars de S&P500 Value Index 12,6%, terwijl de S&P500 Growth Index 25,4% aandikte. We moeten terug tot eind jaren ’90 om een vergelijkbaar prestatieverschil tussen groei en waarde waar te nemen. Toen deden met name internetaandelen het goed.

Maar zelfs in het tijdperk dat beleggers (achteraf) belachelijke bedragen neerlegden voor met name bedrijven uit de technologie- en telecomsectoren was het prestatieverschil tussen groei en waarde niet zo groot als nu. Waarde is zozeer uit de gratie geraakt dat zelfs in een recent onderzoeksrapport van Goldman Sachs de vraag gesteld werd of de waardepremie doodverklaard zou moeten worden.
De waardepremie is een begrip dat in eerste instantie is ontstaan in de wetenschap. In diverse onderzoeken werd aangetoond dat op lange termijn waardeaandelen het beter doen dan groeiaandelen. Natuurlijk zijn er ook jaren waarin groei het beter doet dan waarde, maar op de lange termijn geven waardeaandelen een premie, ofwel een hoger rendement (gecorrigeerd voor risico).

Wetenschappers hebben hiervoor diverse verklaringen gegeven. De belangrijkste is dat waardeaandelen komen uit sectoren die grote groepen beleggers minder ‘sexy’ vinden. De (impliciete) redenering is dat de kans op spectaculaire rendementen minder groot is omdat waardeaandelen minder beweeglijk zijn dan groeiaandelen. Daardoor raken waardeaandelen ondergewaardeerd. Echter, vooral in slechte beurstijden zijn beleggers geneigd om weer op waardering te letten. Daardoor gaan waardeaandelen dan minder hard onderuit. En hoewel waardeaandelen meestal achterblijven in goede beurstijden, zorgen de beperktere dalingen in slechte beurstijden ervoor dat waarde het gemiddeld beter doet dan groei. Dat waardeaandelen minder dalen in slechte beurstijden is overigens geen wetmatigheid: tijdens de kredietcrisis deden ze het juist slechter dan groeiaandelen. Dat kwam omdat waardeaandelen – vooral financials – het in de aanloop van de kredietcrisis erg goed hadden gedaan. De kredietcrisis was de facto een systeemcrisis waarbij ieder vertrouwen in de banken wegviel. Wetenschappers doen de kredietcrisis dan ook af als een anomalie: een afwijking van de regel dat waarde het in slechte beurstijden beter doet dan groei.

Overweldigend bewijs

Maar terugkomend op de vraag van Goldman Sachs: is de waardepremie dood? Of iets anders geformuleerd: zal groei blijvend beter presteren dan waarde? Nee. Ten eerste is het wetenschappelijk bewijs dat waarde het op lange termijn beter doet dan groei te overweldigend, en is er geen reden om aan te nemen dat beleggersgedrag ineens is veranderd. Ten tweede zal iedere belegger die zijn gezonde verstand gebruikt, zien dat de waarderingsverschillen tussen groei en waarde zo langzamerhand wel erg groot zijn geworden. Vroeg of laat zullen beleggers gaan beseffen dat 240 keer de winst betalen voor Amazon op basis van de huidige winst, of 175 keer de winst op basis van de geschatte winst voor volgend jaar, te veel van het goede is. Ten derde zijn in de lange historie al vele beleggingen dood verklaard. Dat gebeurde vooral als ze op hun dieptepunt stonden, waarna een historische opmars volgde. Denk maar aan de bekende cover van The Economist waarbij begin jaren ’80 aandelen na de depressie van de jaren ’70 van de vorige eeuw werden doodverklaard. En werd goud aan het eind van de internethype ook niet doodverklaard, om daarna 300% te stijgen?

Beleggers doen er eigenlijk verstandig aan contrair te beleggen, door beleggingen te kopen die over de jaren maximaal zijn achtergebleven. Precies kopen op de bodem is daarbij natuurlijk altijd lastig. De historie toont immers aan dat bepaalde typen beleggingen altijd langer kunnen achterblijven dan voorzien. Maar de statistiek speelt nu maximaal in het voordeel van waardebeleggers. De waarderingsverschillen zijn, zoals gezegd, nu historisch groot. Voor langetermijnbeleggers is de tijd aangebroken om meer waarde in de portefeuille op te nemen dan groei.

M&G European Strategic Value Fund
Waardebeleggen kan op verschillende manieren, en de diverse beleggingsfondsen die zich concentreren op de waardestijl hanteren verschillende strategieën. Zo staat Berkshire Hathaway, het fonds van de bekendste waardebelegger ter wereld, Warren Buffett, bekend om de ‘deep value’-stijl, waarbij primair aandelen worden gekocht die ver onder hun boekwaarde per aandeel noteren. Het M&G European Strategic Value Fund hanteert ook zijn eigen stijl. Het beleggingsproces begint bij het rangschikken van Europese aandelen op basis van de koers-boekwaarde-ratio. Hierbij wordt rekening gehouden met R&D, patenten en andere off-balance-items. Vervolgens worden binnen iedere sector de goedkoopste 25% aandelen op basis van de boekwaarderatio aan een fundamentele analyse onderworpen, om te voorkomen dat aandelen worden gekocht die goedkoop zijn omdat de kwaliteit ervan ondermaats is. Er worden geen koersdoelen geformuleerd. Ook wordt er niet speciaal gekeken naar bedrijven die een ‘turnaround’ doormaken. Anders dan Warren Buffett, streeft het fonds niet naar een geconcentreerde portefeuille. Aandelen krijgen een maximale onder- of overweging ten opzichte van de MSCI Europe Index van 3%. Uiteindelijk wordt een portefeuille van tussen de 60 tot 100 titels geselecteerd. Restricties op sector- of landengewichten zijn er niet. De beleggingshorizon is lang, en gemiddeld genomen wordt minder dan 25% van de portefeuille gemuteerd. Small- en midcaps mogen opgenomen worden, mits ze voldoen aan een bepaalde beursliquiditeit. Het percentage kleinere aandelen is de laatste jaren gegroeid. Morningstar geeft het fonds een ‘Bronze’-rating en is vooral te spreken over de gestructureerde beleggingsmethodiek en de lange ervaring van de fondsbeheerder Richard Halle (meer dan 18 jaar). M&G is een bekende Britse vermogensbeheerder, met een lang en goed trackrecord, tegenwoordig onderdeel van het beursgenoteerde Prudential Plc.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ