Updates

Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Advies Christian Slagter, 9 mei 2016 13:03

Netflix transformeert tot mediabedrijf

0 0 Leestijd ongeveer

Netflix transformeert tot mediabedrijf, gesteund door meer eigen videocontent om zo de groei van het aantal abonnees te stimuleren. Op korte termijn zal dit de resultaten drukken, maar op het huidige koersniveau vinden wij een houdadvies gerechtvaardigd.

Netflix was in 1999 nog een postorderbedrijf voor dvd’s, maar het zag in dat de toekomst lag in het aanbieden van online videostreaming. In 2007 introduceerde Netflix als een van de eerste bedrijven zijn streamingdienst. Het bedrijf werd al snel gezien als een innovatieve marktverstoorder die de media-industrie zou transformeren. Netflix bood een alternatief voor het traditionele televisiekijken door voor een vast bedrag per maand abonnees toegang te geven tot een rijke online videobibliotheek. Het succes van Netflix zorgde ervoor dat diverse andere partijen soortgelijke diensten introduceerden, zoals HBO, Hulu, Amazon Prime en in Nederland Videoland. Netflix heeft nu ruim een derde van de Amerikaanse streamingmarkt in handen, gevolgd door Amazon (13%) en Hulu (6,5%). De concurrentie neemt nog altijd toe, bijvoorbeeld door de recente overname van Dreamworks Animation door Amerika’s grootste kabelbedrijf Comcast (zie kader). Hierdoor is de vraag naar contentlicenties toegenomen en zijn de prijzen daarvan fors opgelopen. Waar Netflix in 2014 nog $3,7 mrd aan content uitgaf, is dat in 2015 gestegen naar $7,2 mrd. Tegelijkertijd wordt er aan de consumentzijde een prijzenslag gevoerd doordat Hulu en Amazon maar ook Videoland hun abonnementsprijzen onlangs hebben verlaagd.
Het bedrijf wil zich meer richten op de productie van eigen videoseries, waarvan de kosten de afgelopen twee jaar al fors opliepen
Afnemende groei De op 18 april gepresenteerde eerstekwartaalcijfers en uitgesproken verwachtingen voor de komende periode vielen de markt overwegend tegen. Netflix zag het aantal abonnees in Amerika met 2,23 miljoen en internationaal met 4,51 miljoen toenemen, waar het bedrijf zelf rekende op 1,75 miljoen en 4,35 miljoen. De wereldwijde groei kwam daardoor uit op een record van 6,74 miljoen en Netflix had aan het einde van het eerste kwartaal 81,5 miljoen abonnees. Deze groei is onder meer te danken aan de expansiedrift van het bedrijf, dat in januari live ging in meer dan 130 markten om zo de vertragende groei in de VS te compenseren. De dienst is nu alleen nog niet beschikbaar in China, Syrië, Noord-Korea en de Krim, waarvan alleen China een realistische markt is om op termijn uit te breiden. De omzet steeg in het eerste kwartaal op jaarbasis met 24% tot $1,96 mrd, terwijl de nettowinst toenam met 16,9% tot $27,7 mln of $0,06 per aandeel. De winststijging werd gedrukt door ongunstige wisselkoerseffecten. Internationaal leed Netflix het afgelopen jaar een verlies van $104 mln. Netflix verwacht echter dat de abonneegroei in het tweede kwartaal gaat afnemen. De groei van het aantal Amerikaanse abonnees zal uitkomen op 500.000 en internationaal op 2 miljoen, waardoor het totaal zou uitkomen op 84 miljoen abonnees wereldwijd. De winst per aandeel komt daarbij naar verwachting uit op $0,02, waar dat een jaar eerder nog $0,06 was. Originele content Deze winstdaling is onder meer het gevolg van de toenemende investeringen die Netflix op de planning heeft staan. Het bedrijf wil zich meer richten op de productie van eigen videoseries, waarvan de kosten de afgelopen twee jaar al fors opliepen. Series als House of Cards en Orange is the New Black hebben niet alleen verschillende onderscheidingen gewonnen, maar ook gezorgd voor een sterke toename van het aantal abonnees. Netflix gaat daarom in 2016 $5 mrd investeren in originele content, meer dan welk ander Amerikaans tv-netwerk ook. Time Warner zal naar verwachting $4,56 mrd uitgeven, terwijl Fox en Viacom volgen op $3,82 mrd. Netflix gaat nog een stap verder door in 2017 de uitgaven aan contentproductie te verhogen naar $6 mrd. Om deze investeringen terug te verdienen gaat Netflix onder meer zijn abonnementsprijzen verhogen. Abonnees van het eerste uur betalen nu nog $7,99 per maand, terwijl er ook een groep is die $8,99 per maand betaalt. Dit wordt de komende maanden verhoogd naar $9,99. Met ongeveer 17 miljoen abonnees die te maken krijgen met de $2 prijsverhoging komt dit neer op $408 mln aan extra omzet per jaar wanneer geen enkele abonnee opzegt. Zelf schat Netflix in dat het abonneeverloop minimaal zal zijn en deels gecompenseerd zal worden door de aanwas van nieuwe abonnees dankzij de introductie van nieuwe series. Voor het tweede halfjaar rekent Netflix op een aanwas van 9-11 miljoen. De prijsstijging voor het maandabonnement is echter onvoldoende om de uitgavenplannen van Netflix te financieren. De vrije kasstroom is nog altijd negatief doordat het bedrijf investeert in de uitrol van zijn diensten. Netflix heeft momenteel $2,1 mrd op de balans staan, maar heeft aangekondigd in de loop van 2016 en begin 2017 vers kapitaal op te halen door obligaties uit te geven. Volgens Netflix is dit niet risicovol voor de kapitaalpositie, omdat de ratio van de schuld ten opzichte van de bedrijfswaarde momenteel op 5% ligt. Vanwege het hoge groeipotentieel en de status als marktverstoorder wordt Netflix overigens verhandeld op een koers-winstverhouding van maar liefst 313. Dit terwijl de k/w’s van de andere mediabedrijven als Viacom (8,4), CBS (15,6), Twenty-First (18,5) en Disney (18,9) fors lager liggen. [su_box title="Shrek krijgt nieuwe eigenaar" style="soft" box_color="#f1f0ee" title_color="#e40613" radius="1"]Het Amerikaanse kabelbedrijf Comcast maakte op 28 april bekend DreamWorks Animation over te willen nemen voor $3,55 mrd, wat neerkomt op $41 per aandeel en een premie van 24% op de slotkoers van de dag ervoor. DreamWorks zal onderdeel worden van Universal en kaskrakers inbrengen als Shrek, Madagascar en Kung Fu Panda. Daarnaast zal NBCUniversal, een andere divisie van Comcast, dankzij Dreamworks een bredere doelgroep kunnen aanspreken. Interessant aan de mogelijke deal is dat DreamWorks in januari nog een productieovereenkomst met Netflix verlengde. De studio gaat voor de streamingdienst diverse series produceren en Netflix heeft ook de streamingrechten voor de videobibliotheek van Dreamworks in handen gekregen. Afgewacht moet worden of de overname door Comcast, die naar verwachting aan het einde van dit jaar wordt afgerond, hier invloed op gaat hebben.[/su_box]

Lees ook: Superstock: Akamai Technologies

Netflix was in 1999 nog een postorderbedrijf voor dvd’s, maar het zag in dat de toekomst lag in het aanbieden van online videostreaming. In 2007 introduceerde Netflix als een van de eerste bedrijven zijn streamingdienst. Het bedrijf werd al snel gezien als een innovatieve marktverstoorder die de media-industrie zou transformeren. Netflix bood een alternatief voor het traditionele televisiekijken door voor een vast bedrag per maand abonnees toegang te geven tot een rijke online videobibliotheek. Het succes van Netflix zorgde ervoor dat diverse andere partijen soortgelijke diensten introduceerden, zoals HBO, Hulu, Amazon Prime en in Nederland Videoland. Netflix heeft nu ruim een derde van de Amerikaanse streamingmarkt in handen, gevolgd door Amazon (13%) en Hulu (6,5%). De concurrentie neemt nog altijd toe, bijvoorbeeld door de recente overname van Dreamworks Animation door Amerika’s grootste kabelbedrijf Comcast (zie kader). Hierdoor is de vraag naar contentlicenties toegenomen en zijn de prijzen daarvan fors opgelopen. Waar Netflix in 2014 nog $3,7 mrd aan content uitgaf, is dat in 2015 gestegen naar $7,2 mrd. Tegelijkertijd wordt er aan de consumentzijde een prijzenslag gevoerd doordat Hulu en Amazon maar ook Videoland hun abonnementsprijzen onlangs hebben verlaagd.

Het bedrijf wil zich meer richten op de productie van eigen videoseries, waarvan de kosten de afgelopen twee jaar al fors opliepen

Afnemende groei
De op 18 april gepresenteerde eerstekwartaalcijfers en uitgesproken verwachtingen voor de komende periode vielen de markt overwegend tegen. Netflix zag het aantal abonnees in Amerika met 2,23 miljoen en internationaal met 4,51 miljoen toenemen, waar het bedrijf zelf rekende op 1,75 miljoen en 4,35 miljoen. De wereldwijde groei kwam daardoor uit op een record van 6,74 miljoen en Netflix had aan het einde van het eerste kwartaal 81,5 miljoen abonnees. Deze groei is onder meer te danken aan de expansiedrift van het bedrijf, dat in januari live ging in meer dan 130 markten om zo de vertragende groei in de VS te compenseren. De dienst is nu alleen nog niet beschikbaar in China, Syrië, Noord-Korea en de Krim, waarvan alleen China een realistische markt is om op termijn uit te breiden. De omzet steeg in het eerste kwartaal op jaarbasis met 24% tot $1,96 mrd, terwijl de nettowinst toenam met 16,9% tot $27,7 mln of $0,06 per aandeel. De winststijging werd gedrukt door ongunstige wisselkoerseffecten. Internationaal leed Netflix het afgelopen jaar een verlies van $104 mln.

Netflix verwacht echter dat de abonneegroei in het tweede kwartaal gaat afnemen. De groei van het aantal Amerikaanse abonnees zal uitkomen op 500.000 en internationaal op 2 miljoen, waardoor het totaal zou uitkomen op 84 miljoen abonnees wereldwijd. De winst per aandeel komt daarbij naar verwachting uit op $0,02, waar dat een jaar eerder nog $0,06 was.

Originele content
Deze winstdaling is onder meer het gevolg van de toenemende investeringen die Netflix op de planning heeft staan. Het bedrijf wil zich meer richten op de productie van eigen videoseries, waarvan de kosten de afgelopen twee jaar al fors opliepen. Series als House of Cards en Orange is the New Black hebben niet alleen verschillende onderscheidingen gewonnen, maar ook gezorgd voor een sterke toename van het aantal abonnees. Netflix gaat daarom in 2016 $5 mrd investeren in originele content, meer dan welk ander Amerikaans tv-netwerk ook. Time Warner zal naar verwachting $4,56 mrd uitgeven, terwijl Fox en Viacom volgen op $3,82 mrd. Netflix gaat nog een stap verder door in 2017 de uitgaven aan contentproductie te verhogen naar $6 mrd.

Om deze investeringen terug te verdienen gaat Netflix onder meer zijn abonnementsprijzen verhogen. Abonnees van het eerste uur betalen nu nog $7,99 per maand, terwijl er ook een groep is die $8,99 per maand betaalt. Dit wordt de komende maanden verhoogd naar $9,99. Met ongeveer 17 miljoen abonnees die te maken krijgen met de $2 prijsverhoging komt dit neer op $408 mln aan extra omzet per jaar wanneer geen enkele abonnee opzegt. Zelf schat Netflix in dat het abonneeverloop minimaal zal zijn en deels gecompenseerd zal worden door de aanwas van nieuwe abonnees dankzij de introductie van nieuwe series. Voor het tweede halfjaar rekent Netflix op een aanwas van 9-11 miljoen.

De prijsstijging voor het maandabonnement is echter onvoldoende om de uitgavenplannen van Netflix te financieren. De vrije kasstroom is nog altijd negatief doordat het bedrijf investeert in de uitrol van zijn diensten. Netflix heeft momenteel $2,1 mrd op de balans staan, maar heeft aangekondigd in de loop van 2016 en begin 2017 vers kapitaal op te halen door obligaties uit te geven. Volgens Netflix is dit niet risicovol voor de kapitaalpositie, omdat de ratio van de schuld ten opzichte van de bedrijfswaarde momenteel op 5% ligt.

Vanwege het hoge groeipotentieel en de status als marktverstoorder wordt Netflix overigens verhandeld op een koers-winstverhouding van maar liefst 313. Dit terwijl de k/w’s van de andere mediabedrijven als Viacom (8,4), CBS (15,6), Twenty-First (18,5) en Disney (18,9) fors lager liggen.

Shrek krijgt nieuwe eigenaar
Het Amerikaanse kabelbedrijf Comcast maakte op 28 april bekend DreamWorks Animation over te willen nemen voor $3,55 mrd, wat neerkomt op $41 per aandeel en een premie van 24% op de slotkoers van de dag ervoor. DreamWorks zal onderdeel worden van Universal en kaskrakers inbrengen als Shrek, Madagascar en Kung Fu Panda. Daarnaast zal NBCUniversal, een andere divisie van Comcast, dankzij Dreamworks een bredere doelgroep kunnen aanspreken. Interessant aan de mogelijke deal is dat DreamWorks in januari nog een productieovereenkomst met Netflix verlengde. De studio gaat voor de streamingdienst diverse series produceren en Netflix heeft ook de streamingrechten voor de videobibliotheek van Dreamworks in handen gekregen. Afgewacht moet worden of de overname door Comcast, die naar verwachting aan het einde van dit jaar wordt afgerond, hier invloed op gaat hebben.

Lees ook: Superstock: Akamai Technologies

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.