Wantrouw stieren en beren
Journalisten willen in hun artikelen over de beurs een evenwichtig beeld schetsen, geïnformeerd lijken en kritisch voor de dag komen. Door alle kanten van een onderwerp te belichten, dekken ze zich ook van alle kanten in.
Contradictie is de normale stijl van journalisten. Alleen wanneer er sprake is van een krachtige en langdurige trend, hebben ze een duidelijk herkenbare optimistische of pessimistische visie en is de tijd rijp voor een ommekeer, een trendbreuk.
Wanneer toonaangevende weekbladen een stier op de voorpagina plaatsen, breekt de tijd aan om op je aandelen winst te nemen. En omgekeerd, wanneer de beren je vanaf de omslag tegemoet grijnzen, dan is de bodem niet veraf.
Onderzoek van Ned Davis Research wijst uit dat de cover van Amerikaanse tijdschriften, zoals Bloomberg Businessweek, Newsweek en Time Magazine, op termijn contraire indicatoren zijn. En toch, als u de voorbije negentig jaar het advies van het gerenommeerde Time Magazine in de eerste maand had opgevolgd, dan kun je terugblikken op een gemiddeld jaarrendement van een dertig procent.
Tijdens de daaropvolgende elf maanden had je echter tegen het advies moeten ingaan. Door contrair te handelen, zou je een overrendement hebben kunnen bewerkstelligen van vijf keer het beursgemiddelde.
Sentiment en rendement
De mate waarin het sentiment het rendement bepaalt, werd eind jaren negentig door Kenneth Fisher en Meir Statman onderzocht en in het voorjaar van 2000 uitvoerig in het lijfblad van Amerikaanse beleggingsanalisten Financial Analysts Journal gedocumenteerd. In het kort komt het erop neer dat het gevoel van particuliere beleggers en de toon in de beleggingsbladen in hoofde vooral reageren op de koersbewegingen in de aandelenmarkten.
Wat wel nadrukkelijk uit het onderzoek naar voren komt, is dat op Wall Street de veranderingen in het sentiment van professionele beleggers vrijwel ongecorreleerd zijn met de sentimentveranderingen van particulieren, zakelijke tijdschriften en beleggingsbladen. Hieruit kan worden afgeleid dat het sentiment van de massa daadwerkelijk een contraire indicator is.
Voorpaginanieuws
Dus als zakelijke tijdschriften en beleggingsbladen zich eensgezind over de beurs uitlaten, wees dan op je hoede voor een trendbreuk. Op de omslag van Time Magazine van deze week pronkt een feestvierende stier. Bloomberg Businessweek koos echter voor een portret van de voormalige Amerikaanse minister van Financiën Hank Paulson.
Beide voorpagina's verwijzen naar het bankroet van Lehman Brothers van vijf jaar geleden en waarschuwen ervoor dat een nieuwe bankencrisis nog altijd niet kan worden uitgesloten. Het hoofdartikel van Newsweek besteedt aandacht aan de teloorgang van de Amerikaanse hegemonie. Het lijkt voorbarig, maar de coverindicator werpt zijn schaduw vooruit. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Contradictie is de normale stijl van journalisten. Alleen wanneer er sprake is van een krachtige en langdurige trend, hebben ze een duidelijk herkenbare optimistische of pessimistische visie en is de tijd rijp voor een ommekeer, een trendbreuk.
Wanneer toonaangevende weekbladen een stier op de voorpagina plaatsen, breekt de tijd aan om op je aandelen winst te nemen. En omgekeerd, wanneer de beren je vanaf de omslag tegemoet grijnzen, dan is de bodem niet veraf.
Onderzoek van Ned Davis Research wijst uit dat de cover van Amerikaanse tijdschriften, zoals Bloomberg Businessweek, Newsweek en Time Magazine, op termijn contraire indicatoren zijn. En toch, als u de voorbije negentig jaar het advies van het gerenommeerde Time Magazine in de eerste maand had opgevolgd, dan kun je terugblikken op een gemiddeld jaarrendement van een dertig procent.
Tijdens de daaropvolgende elf maanden had je echter tegen het advies moeten ingaan. Door contrair te handelen, zou je een overrendement hebben kunnen bewerkstelligen van vijf keer het beursgemiddelde.
Sentiment en rendement
De mate waarin het sentiment het rendement bepaalt, werd eind jaren negentig door Kenneth Fisher en Meir Statman onderzocht en in het voorjaar van 2000 uitvoerig in het lijfblad van Amerikaanse beleggingsanalisten Financial Analysts Journal gedocumenteerd. In het kort komt het erop neer dat het gevoel van particuliere beleggers en de toon in de beleggingsbladen in hoofde vooral reageren op de koersbewegingen in de aandelenmarkten.
Wat wel nadrukkelijk uit het onderzoek naar voren komt, is dat op Wall Street de veranderingen in het sentiment van professionele beleggers vrijwel ongecorreleerd zijn met de sentimentveranderingen van particulieren, zakelijke tijdschriften en beleggingsbladen. Hieruit kan worden afgeleid dat het sentiment van de massa daadwerkelijk een contraire indicator is.
Voorpaginanieuws
Dus als zakelijke tijdschriften en beleggingsbladen zich eensgezind over de beurs uitlaten, wees dan op je hoede voor een trendbreuk. Op de omslag van Time Magazine van deze week pronkt een feestvierende stier. Bloomberg Businessweek koos echter voor een portret van de voormalige Amerikaanse minister van Financiën Hank Paulson.
Beide voorpagina's verwijzen naar het bankroet van Lehman Brothers van vijf jaar geleden en waarschuwen ervoor dat een nieuwe bankencrisis nog altijd niet kan worden uitgesloten. Het hoofdartikel van Newsweek besteedt aandacht aan de teloorgang van de Amerikaanse hegemonie. Het lijkt voorbarig, maar de coverindicator werpt zijn schaduw vooruit. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.