CM.com | Opnieuw sprake van groei bij betaalbedrijf
CM.com knoopte in het tweede kwartaal weer aan met omzetgroei waardoor de cijfers van de eerste jaarhelft boven de verwachtingen lagen. Het bedrijf ligt ook op koers voor een hogere bedrijfswinst.
CM.com maakt 'conversational commerce software'. Dat wil zeggen dat met de software van CM bedrijven beter kunnen communiceren met hun klanten via bekende digitale kanalen zoals Whatsapp en Facebook Messenger. Die software staat op de cloud, klanten betalen periodiek voor het gebruik ervan. Gebruiksvriendelijkheid voor de klanten is een onderscheidende eigenschap van de software van CM.com. Om een zo compleet mogelijk pakket van diensten aan te kunnen bieden, levert CM ook nog aanverwante digitale diensten, bijvoorbeeld ticketverkoop, identificatie en betaaldiensten.
CM.com heeft inmiddels duizenden klanten wereldwijd. Ruim twee derde van de omzet komt uit Europa, waarbij Nederland het grootste land is. Frankrijk en België zijn de nummers twee en drie qua omzet. Een groot deel van het personeel zit dan ook in deze regio. Verder heeft CM vestigingen in Azië, Zuid-Afrika en de VS.
CM.com is in 1999 opgericht door Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. Het bedrijf leverde toen SMS-diensten voor de uitgaanssector. De oprichters leiden het bedrijf nog altijd, en zijn nog steeds grootaandeelhouder. Ze hebben allebei een belang van iets meer dan een kwart van de aandelen, samen dus meer dan de helft. Omdat SMS steeds minder belangrijk werd, ging het bedrijf diensten aanbieden voor andere digitale kanalen. Om een volgende sprong te maken was kapitaal nodig. Toen is besloten om de gang naar de beurs te maken. In 2020 kreeg het aandeel een notering in Amsterdam.
CM.com is een wat kleiner bedrijf naar de maatstaven van de beurs. Het aandeel CM.com is dan ook opgenomen in de Nederlandse smallcap-index AScX.
CM.com heeft geen dividend uitgekeerd. Het beleid is om financiële middelen zoveel mogelijk te gebruiken voor de uitbreiding van het bedrijf. Zolang dit het geval is, zal er dus geen dividend voor aandeelhouders zijn.
Dit aandeel is interessant voor beleggers die geïnteresseerd zijn in Nederlandse technologie-aandelen met een groeiende omzet. De markt voor digitale klantcontacten groeit, en de omzet van CM.com ook. Het bedrijf heeft het doel om op de lange termijn de omzet met 30% per jaar te laten groeien. Dat is in het verleden al jaren gelukt. Daarmee groeit CM.com veel sneller dan de economie als geheel. Een bovengemiddelde groei kan voor een bovengemiddeld rendement zorgen op de lange termijn.
RISICO'S VOOR HET AANDEEL CM.com
In de eerste paar jaar na de beursintroductie heeft het aandeel een tumultueus koersverloop gekend: flinke stijgingen, maar ook flinke dalingen. Die beweeglijkheid toont dat het risico groter is dan voor het gemiddelde aandeel. Dat past ook bij een relatief klein bedrijf met een sterke groei. Tijdens de groeifase wordt relatief veel geld uitgegeven aan investeringen waarmee die groei bereikt moet worden. Dat gaat ten koste van de winst. Tijdens moeilijke beurstijden hebben beleggers minder vertrouwen in de toekomst, en dit soort aandelen heeft daar meer onder te lijden dan aandelen van stabiele, gevestigde bedrijven.
De balans is over het algemeen op orde. De beursgang heeft middelen verschaft voor investeringen die nodig waren en zijn voor groei en overnames. In 2021 werd nog een converteerbare lening uitgegeven. De financiële positie is dus voorlopig geen probleem. Als het bedrijf eenmaal winst gaat maken, zal dat een extra steun zijn voor de financiële positie.
CM.com knoopte in het tweede kwartaal weer aan met omzetgroei waardoor de cijfers van de eerste jaarhelft boven de verwachtingen lagen. Het bedrijf ligt ook op koers voor een hogere bedrijfswinst.
In een zeer positief aandelenklimaat waren er helaas matige prestaties voor mijn persoonlijke tips. Voor CM.com zie ik het dit jaar niet meer goedkomen, voor de andere vijf tips verwacht ik beterschap in de resterende negen maanden van 2024.
CM.com kiest voor een hogere winstgevendheid en dat gaat op korte termijn ten koste van de omzet. Erg is dat niet, want de prioriteit ligt voor 2024 bij een positieve bedrijfswinst en hogere kasstromen.