Groeivertraging Adyen lijkt tijdelijk
De omzet van Adyen is in het eerste halfjaar met 20% gegroeid tot €1,1 mrd. Dat tempo ligt aan de onderkant van de eigen doelstelling voor de middellange termijn van 20% à 30%. In de tweede helft van 2024 nam de omzet nog met 22% toe.
De wat zwakke omzetgroei wordt behalve door het wegvallen van een belangrijke klant vorig jaar ook veroorzaakt door een wat zwakker economisch klimaat. Het bedrijf zag dat voornamelijk online retailbedrijven geraakt werden door alle onzekerheid over Amerikaanse importheffingen.
Lees ook Adyen groeit waar het telt
Het betaalvolume steeg slechts met 5% naar €649,0 mrd. De zogeheten take rate veerde juist op van 14,4 naar 16,8 basispunten. Dit geeft aan dat er een wat groter deel aan de strijkstok van Adyen blijft hangen. De onderneming waarschuwde dat de omzetgroei in het lopende halfjaar niet gaat versnellen. Dat is aanleiding om de prognose voor de winst per aandeel te verlagen naar €34 dit jaar en €42 in 2026.
Sterke groei in platformsegment
De groeivertraging op korte termijn verandert echter niets aan de vooruitzichten voor de langere termijn. De wat hogere take rate wijst erop dat Adyen op de volumemarkt geen grote prijsdruk voelt. Het platform-segment laat juist een sterke groei zien: +55% naar €120,5 mln.
Platformbedrijven zoals marktplaatsen of apps voor rittendelen en andere diensten, bieden toegang tot het betaalvolume van een grote groep klanten. Adyen kan die groep bovendien allerlei aanvullende financiële diensten aanbieden. Dit is een belangrijke reden waarom de ebitda en vrije kasstroom de komende jaren beduidend sneller kunnen stijgen dan de omzet.
Advies aandeel Adyen blijft ‘kopen’
In het eerste halfjaar nam de ebitda met 29% toe naar €543,7 mln. De vrije kasstroom groeide zelfs met 32% naar €474,5 mln. De huidige k/w van 42 is behoorlijk hoog. Door de naar verhouding snelle ebitda-groei daalt die verhouding echter tot ongeveer 24 over twee jaar. Dat is een heel redelijke waardering voor de sterke marktpositie van Adyen in onder meer het platform-segment. De teleurstellende halfjaarcijfers en de heftige koersreactie die daar even op volgde, zijn dan ook geen aanleiding om het koopadvies bij te stellen.