Adyen groeit waar het telt
In het eerste kwartaal heeft Adyen €314,8 mrd aan betalingen afgehandeld. De toename van 6% ten opzichte van een jaar eerder vormt een contrast met de status van Adyen als groeiaandeel. Het ogenschijnlijk magere tempo is echter volledig het gevolg van het wegvallen van een grote klant in de tweede helft van vorig jaar.
Zonder dit effect zou het afgehandelde betaalvolume met 25% zijn toegenomen. De netto-omzet nam net iets minder snel toe: +22% naar €534,7 mln. Het kleine verschil in groeitempo leidt ertoe dat het deel van het afgehandelde betaalvolume dat bij Adyen terecht komt heel licht is gedaald. Die zogeheten take rate kwam in het afgelopen kwartaal uit op 17,0 basispunten. Inclusief het betaalvolume van de weggevallen klant, was de take rate in het eerste kwartaal van 2024 nog 14,7 basispunten.
Succes van strategische keuze Adyen
De verbeterde take rate en de stevige groei van de netto-omzet bewijzen het succes van de strategische keuze van Adyen om meer de nadruk te leggen op het mkb-segment, waar de marge hoger ligt dan bij multinationals. De groei in dit segment is een belangrijke reden voor de stijging van het aantal klanten in het platforms-segment van 96.000 naar 177.000.
De netto-omzet in dit segment schoot met 63% omhoog naar €55,5 mln. Ondanks dat er steeds meer bewijs komt dat er een brede basis ligt onder de toekomstige groei, daalde de koers na de cijferpublicatie met 5%. Daarmee lijken beleggers vooral te reageren op een netto-omzet die net iets lager uitpakte dan de analistenverwachting.
Advies aandeel Adyen blijft ‘kopen’
Het bedrijf herhaalde de prognose dat de omzet tot en met 2026 met 20% à 30% groeit en dat de ebitda-marge volgend jaar uitkomt op ruim 50%. De goede groeivooruitzichten geven aanleiding om het koopadvies ondanks de hoge waardering (27 maal de vrije kasstroom in 2026) te herhalen.