Meta richt alle pijlen op AI, advertenties lijken de spil
Begin dit jaar zei topman Mark Zuckerberg dat Meta Platforms in 2025 circa $65 mrd wil uitgeven aan het versterken van zijn positie in AI. Het moederbedrijf van onder meer Facebook en WhatsApp betaalde in juni $14,8 mrd voor een belang van 49% in Scale AI, een online platform dat organisaties helpt bij het verzamelen en labelen van data om zo de ontwikkeling van AI-oplossingen te versnellen. Ook zou het bedrijf in gesprek zijn om PlayAI over te nemen, een startup voor het klonen van stemmen.
Meta wil met deze investeringen uiteindelijk zijn advertentienetwerken verbeteren. Tijdens het Cannes Lions Festival presenteerde Meta nieuwe AI-tools voor adverteerders. Zo kunnen slimme chatbots binnen advertenties direct vragen van klanten beantwoorden en adverteerders kunnen afbeeldingen eenvoudig omzetten in video’s. Het streven van Zuckerberg is dat Meta in 2026 volledig door AI gegenereerde advertentiecampagnes kan realiseren.
Advertentievertoningen stijgt gestaag
Over het eerste kwartaal steeg het aantal advertentievertoningen op de platformen van Meta met 5% en nam de gemiddelde prijs per advertentie met 10% toe. Piper Sandler schat in dat Meta’s AI-modellen GEM, Andromeda en Lattice, die verantwoordelijk zijn voor het selecteren en aanbevelen van advertenties op Facebook, Instagram en Threads, het bedrijf de komende jaren een omzetgroei kunnen bezorgen van circa 15%.
Lees ook Meta meevaller in de techsector
Meta Platforms blijft op de favorietenlijst van Piper Sandler staan en het koersdoel is verhoogd van $650 naar $808.