Handelsoorlog raakt kledingretailers
Hennes & Mauritz presenteert op 26 juni zijn resultaten over de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar. In aanloop daar naartoe hebben diverse analisten hun taxaties voor het aandeel neerwaarts bijgesteld.
Gevreesd wordt dat de onzekerheid die gepaard gaat met de handelsoorlog de resultaten van kledingretailers zal raken. S&P stelt dat de luxeproductensector een van de bedrijfstakken is die het meest worden blootgesteld aan Amerikaanse importheffingen, omdat deze bedrijven slechts beperkte mogelijkheden hebben om productie naar de Verenigde Staten te verplaatsen.
Textielindustrie heeft te maken met tegenwind
UBS is van mening dat de textielindustrie duidelijk te maken heeft met valutaire tegenwind. Vooruitkijkend naar het tweede kwartaal denkt de Zwitserse zakenbank dat de omzetschommelingen bij H&M aanhouden. De analist heeft het koersdoel voor het aandeel verlaagd van 142 naar 135 Zweedse kronen en het advies gehandhaafd op ‘houden’. UBS geeft binnen de sector de voorkeur aan Next en Zalando vanwege de rugwind voor online retail.
Andere analisten verwachten eveneens dat H&M een uitdagend kwartaal tegemoet gaat. Deutsche Bank denkt dan ook niet dat de komende periode een keerpunt zal zijn in de resultaten van H&M. De Duitsers hebben hun koersdoel met 5 Zweedse kronen verlaagd naar 135 Zweedse kronen en het advies gehandhaafd op ‘houden’.
Afwachtende houding
Barclays wacht voorlopig af totdat er tekenen zijn dat de merken van H&M aan kracht winnen. De zakenbank heeft het koersdoel verlaagd van 140 naar 138 Zweedse kronen en het advies is blijven staan op ‘houden’.
J.P. Morgan verwacht dat de valuta-gecorrigeerde omzet van de Zweedse kledingretailer op het niveau van vorig jaar blijft en het winstmomentum negatief, met als gevolg dat de brutomarge verder afneemt. Het advies blijft ‘verkopen’ met een koersdoel van 125 Zweedse kronen.