Recessiebestendig consumentenaandeel Haleon blijft favoriet bij beleggers
De begin mei gehouden beleggersdag voedde de laatste weken de rally. Haleon mikt voor de komende jaren nog steeds op een autonome omzetgroei van 4-6% per jaar, maar ziet tegelijkertijd meer ruimte voor verhoging van de winstmarges.
Door de logistieke keten efficiënter in te richten, valt er in vijf jaar tijd £800 mln te besparen. Dit zorgt vanaf 2026 voor een jaarlijkse verbetering van de brutomarge met 50 tot 80 basispunten en zal Haleon in staat stellen om de operationele winst met 7-9% per jaar te laten toenemen. Dat is een verhoging van de eerdere doelstelling van een winstgroei van minstens 4-6% per jaar.
Lees ook Recessiebestendige marktleider flink ondergewaardeerd
Haleon-merken ongevoelig voor economie
Haleon zit met bekende merken als Sensodyne-tandpasta, Advil-pijnstillers en Centrum-vitamines in aantrekkelijke markten die relatief ongevoelig zijn voor de economie. De focus op gezondheid bij consumenten, vergrijzing en een toenemende middenklasse in opkomende landen spelen het bedrijf in de kaart.
Door zich meer te richten op lagere inkomens verwacht het 1 miljard meer consumenten te bereiken in 2030, tegen een potentiële klantenkring van 1,5 miljard vandaag. Haleon heeft in korte tijd een goed track record opgebouwd, wat vertrouwen biedt in de doelstellingen. Sinds de afsplitsing van GlaxoSmithKline (GSK) in 2022 heeft Haleon zijn winstmarges verbeterd, marktaandeel gewonnen en zijn schulden verlaagd.
Advies aandeel Haleon blijft ‘kopen’
Ondertussen hebben GSK en Pfizer hun gezamenlijke belang van 45% geheel afgebouwd, waardoor de weg vrij is voor een verdere koersstijging. Op 21 keer de winst voor 2026 blijft het defensieve consumentenaandeel koopwaardig.