Aandeel Amer Sports profiteert van trends
Nu ruim een jaar later is de koers van Amer Sports vrijwel verdrievoudigd. In een tijd waarin de koersen van veel producenten van sportschoenen en -kleding het lastig hebben, presteert het bedrijf juist uitstekend. Dit komt onder andere door de goede resultaten in de Chinese markt, waar de groeiende middenklasse de producten goed weet te vinden.
Bijvoorbeeld Nike heeft het hier juist lastig. De goede resultaten hebben mede te maken met de segmenten waar de Finse onderneming zich op richt: merken en producten met een nadruk op de trend richting gezonde lifestyle. De merken Arc’teryx en Salomon richten zich op outdoor activiteiten. Merken Wilson en Precor focussen meer op fitness en sportartikelen, zoals bats voor de opkomende sport padel.
Amer Sports focust op eigen websites
In grote steden heeft Amer Sports wat fysieke winkels, maar tegelijkertijd heeft het bedrijf een kostenvoordeel doordat veel via eigen websites verkocht wordt. Daardoor gaan alle inkomsten naar Amer Sports en wordt de tussenstap met retailers (en bijhorende margeverlies) overgeslagen. Tegelijkertijd vergaart de onderneming hiermee veel data, die ingezet wordt voor het signaleren van trends en promotie van eigen artikelen.