Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Japan | Vier groeitrends volgens Baillie Gifford

0 0 Leestijd ongeveer

Digitalisering, robotisering, welvaart en vergrijzing bieden kansen in Japan.

Vermogensbeheerder Baillie Gifford vindt dat de Japanse aandelenmarkt is achtergebleven op westerse equivalenten en denkt dat vooral groeiaandelen kansen bieden.


Een belangrijke trend die Baillie Gifford ziet is de digitalisering. Japan was een van de landen waar contant geld tot een paar jaar geleden de boventoon voerde. De coronapandemie heeft hierin een verandering teweeggebracht.

Hygiëne

Japanners zijn van nature kien op hygiëne en zijn gaan inzien dat elektronisch geld veel schoner is. Een bedrijf dat hiervan profiteert is Rakuten, dat een breed scala aan digitale diensten aanbiedt waaronder creditcards. Wat Baillie Gifford aanspreekt is dat Rakuten alle technologie zelf ontwikkelt en een eigen ecosysteem heeft, waarbij klanten korting krijgen als ze meerdere diensten afnemen.

Lees ook Japanse small caps | Inhaalslag is nog lang niet voltooid

Een tweede structurele trend waar Japanse bedrijven van profiteren is de wereldwijde opkomst van automatisering. Japan is verantwoordelijk voor bijna de helft van de wereldwijde productie van industriële robots. Zo bouwt Fanuc robots die ontworpen zijn om nauw samen te werken met mensen in fabrieken waar auto’s, medicijnen of elektronica worden geproduceerd. Ook tipt de vermogensbeheerder Keyence, dat machinale zichtsensoren met ingebouwde kunstmatige intelligentie ontwikkelt.

Welvaart neemt toe

De derde trend is de toenemende welvaart in Azië. De ongeveer vijf miljard mensen in dit continent hebben steeds meer te besteden en kopen graag hoogwaardige producten. Waar in veel sectoren relatief snel nieuwe merken kunnen worden gecreëerd, is dat meestal niet het geval in huidverzorging. Daar kunnen volgens Baillie Gifford de Japanse huidverzorgingsmerken KOSÉ en Shiseido van profiteren.

De vierde trend is de vergrijzing. In Japan is meer dan een op de tien inwoners ouder dan tachtig en bijna een derde van de bevolking is ouder dan 65 jaar, waarmee het land de oudste bevolking ter wereld heeft. Verschillende Japanse bedrijven lopen voorop in deze markt. Baillie Gifford wijst op Eisai, een bedrijf dat alzheimermedicijn Legembi produceert.

Lees ook Japan | Yen als onverwachte schokdemper

Naast dat het medicijn de progressie van alzheimer kan vertragen, lijkt het er ook op dat het na verloop van tijd sommige schadelijke ophopingen (amyloïde plaques) uit de hersenen verwijdert. Daarom onderzoekt Eisai nu of Legembi ook in een eerder stadium gebruikt kan worden. Het voordeel is dat vergrijzing verder reikt dan de grenzen van Japan en dat deze bedrijven ook in andere landen een sterke positie kunnen innemen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.