Amerikaanse retailers | Alternatieve beleggingen voor Walmart
Het retail- en wholesale-landschap in de Verenigde Staten is enorm gediversifieerd. Aan de ene kant is er gigant Walmart, dat bijna $1,0 mrd omzet per superstore genereert en zowat alles aanbiedt wat een consument lief is.
Van kleding tot sieraden, van speelgoed tot elektronica, van meubels tot groenten. De koers van het aandeel is dit jaar hard te hard opgelopen om een koopadvies te kunnen geven. Aan de andere kant zijn er ketens als Dollar General en Dollar Tree, die via kleinere en meer lokale winkels producten aanbieden.
Lastig
Die ketens hebben het momenteel erg lastig in de sterk concurrerende omgeving waarbij een deel van de consumenten het lastig heeft en op zoek gaat naar de laagste prijzen. De nabije toekomst en koersontwikkeling is redelijk onzeker, ondanks de grote koersdalingen die ze al achter de rug hebben. En Walmart doet het goed, maar het aandeel is met een k/w van 33 wel heel stevig aan de prijs en kreeg daarom onlangs een verkoopadvies.
Lees ook Advieswijziging Walmart | Koers wel erg hard opgelopen
In dit verhaal gaan we dieper in op twee bedrijven binnen de Amerikaanse retailmarkt die we wel aantrekkelijk achten, vanwege de goede vooruitzichten in combinatie met een redelijke waardering. Hiermee blijft blootstelling aan de Amerikaanse detail- en groothandel mogelijk, terwijl het neerwaarts risico meer beperkt is.
Target
Warenhuis Target is met 1963 winkels en superstores en $107 mrd aan omzet in afgelopen boekjaar de nummer twee winkelketen in de Verenigde Staten. Target zit in een iets hoger segment dan Walmart en focust op prettig winkelen via schone, ruime en gastvrije fysieke locaties naast digitale kanalen.
De strategie van Target richt zich op het aanbieden van trendy handelswaar van hoge kwaliteit tegen lage prijzen. Dat kunnen producten van A-merken zijn, maar ook eigen merken. Het segment eigen merken wint in de retailsector aan terrein en is vaak winstgevender voor de retailers zelf dan de verkoop van A-merken.
De Target-winkels zijn onderverdeeld in normale warenhuizen, grotere locaties (Target Greatland) en hypermarkten (SuperTarget), waar vrijwel alles verkrijgbaar is, waaronder de dagelijkse boodschappen. Target heeft aangegeven door te gaan met het openen van winkels van het kleinere format, maar heeft voor de komende jaren als primaire doelstelling om meer grote locaties te bouwen.
Shop-in-shops
Een voordeel daarvan is dat het ook meer shop-in-shops kan herbergen, die extra bezoekers en omzet trekken. In 2023 heeft Target onder meer een nieuwe (of opgeknapte) plek in haar winkels verschaft aan 155 locaties voor beautyretailer Ulta Beauty, 100 locaties met een Starbucks en 50 Apple Stores.
Target verkoopt alleen in de Verenigde Staten, nadat een expansiepoging richting Canada in 2015 als mislukking werd beëindigd. Sindsdien is de omzet jaarlijks opgelopen: van $70 mrd in 2016 tot $109 mrd in 2022.
Vorig jaar was er een kleine omzetdaling tot $107 mrd. Target had zich voor 2024 als doel gesteld om terug te keren naar groei. Bij de kwartaalcijfers van 21 augustus leek Target de weg naar die omzetgroei (+2,7% jaar op jaar) weer gevonden te hebben door toegenomen bezoekersaantallen, zowel fysiek als online. Voor dit jaar als geheel verwacht het bedrijf een stabiele of iets hogere omzet.
Verbeterde marges
Sterk aan de halfjaarcijfers waren de verbeterde marges, die ertoe leidden dat de vooruitzichten voor de aangepaste winst per aandeel van het huidige boekjaar werden verhoogd naar een bandbreedte van $9,00-9,70. Dat zou een bescheiden koerswinstverhouding van 16,3 betekenen, waarmee het neerwaarts risico redelijk beperkt lijkt.
Zeker als daar vanaf nu weer omzetgroei bijkomt en structurele winstgroei zal volgen. Daarnaast is Target een bedrijf dat structureel aandelen inkoopt, wat de groei van de winst per aandeel alleen maar zal helpen. Een groei van de winst per aandeel van minstens 7% lijkt zeker mogelijk. Daar komt nog het dividend bij, dat al 56 jaar op rij is verhoogd.
Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat de jaarlijkse verhoging van het kwartaaldividend de laatste twee jaar slechts $0,02 bedroeg. Het kwartaaldividend van $1,12 levert op jaarbasis een dividendrendement van 2,9%. Een belegging in het aandeel Target zou op de middellange termijn zo’n 10% rendement per jaar moeten opleveren.
BJ’s Wholesale
BJ’s Wholesale, Costco Wholesale en Sam’s Club, de groothandelsdivisie van Walmart, vormen de grote drie van de groothandel-warenhuizen in de Verenigde Staten. Bij alle drie betaal je voor een lidmaatschap om er te kunnen winkelen. Zowel zakelijke klanten als particulieren kunnen een lidmaatschap afsluiten.
Sam’s Club haalde afgelopen boekjaar een omzet van $86,2 mrd, wat nog niet de helft is van de $176,6 mrd die Costco Wholesale in de Verenigde Staten draaide, met daar bovenop nog 65,7 mrd buiten de Verenigde Staten. De koers van Costco is na goede prestaties hard opgelopen en met een k/w van boven de 50 is het aandeel te duur om aan te bevelen.
Nummer drie, BJ’s Wholesale, volgt met een omzet van $20,0 mrd in het afgelopen boekjaar op een gepaste afstand van de twee giganten. De waardering van BJ’s Wholesale ligt op een schappelijkere koerswinstverhouding van 20. Voor BJ’s zien we daarom wel kansen voor beleggers.
Representatief mandje
Naar eigen zeggen geeft BJ’s Wholesale tot 25% besparing op een representatief mandje met boodschappen in vergelijking met traditionele supermarktconcurrenten als Kroger en Ahold Delhaize. Ook ten opzichte van de ‘mass channels’ Walmart en Target is BJ’s goedkoper. Qua grootte van de verpakkingen zit BJ’s tussen concurrerende groothandels Costco en Sam’s Club en reguliere retailers in.
Bij ruim 25% van de verkochte artikelen gaat het om eigen merken. BJ’s biedt de ruim 7 miljoen leden onder andere een breed assortiment aan verse voedingsmiddelen, een full-service delicatessenwinkel, een verse bakkerij, huishoudelijke benodigdheden, woonaccessoires, kleine apparaten, kleding, seizoensartikelen en meer. Dit doet BJ’s via 244 verkooplocaties, hoofdzakelijk aan de oostkust van de Verenigde Staten, waarbij in 75% van de gevallen ook een tankstation aanwezig is.
Lees ook Topper onder de discounters
BJ’s Wholesale laat de laatste jaren een consistente groei van omzet en winst zien. In de afgelopen vijf boekjaren is de omzet met ruim 50% toegenomen, gemiddeld 9,0% per jaar. De nettowinst en de winst per aandeel stegen met ruim 30% per jaar, vooral ook doordat de rentekosten in deze periode sterk daalden.
Schuldenlast reduceren
BJ’s Wholesale heeft de afgelopen jaren werk gemaakt van het verminderen van de grote schuldenlast die het meedroeg. Die ontstond nadat het bedrijf in 2011 van de beurs werd gehaald door twee private equity partijen. Die brachten BJ’s in 2018 terug naar de beurs, zoals te doen gebruikelijk overladen met schuld. De schuldpositie bedroeg aanvankelijk $1,7 mrd en was bij de afgelopen halfjaarcijfers teruggebracht tot $616 mln.
De verhouding nettoschuld/ebitda bedraagt inmiddels slechts 0,5. Daarmee heeft BJ’s een sterke balans en de sterke vrije kasstroom geeft het bedrijf naar eigen zeggen strategische flexibiliteit. Naar verwachting zal BJ’s deze onder andere inzetten om de strategische doelstelling van zo’n 10 nieuwe verkooplocaties per jaar te realiseren.
Omzetgroei
De langetermijndoelstellingen gaan uit van zo’n 5% omzetgroei, resulterend in zo’n 10% jaarlijkse groei van de winst per aandeel. In het eerste halfjaar van 2024 steeg de omzet overigens met 4,5% en de aangepaste winst per aandeel met 5,4%.
Voor dividendbeleggers heeft BJ’s Wholesale als nadeel dat het geen dividend betaalt en dat in de nabije toekomst ook niet zal doen. BJ’s zegt expliciet de voorkeur te geven aan aandeleninkopen om cash terug te sluizen richting aandeelhouders.
Desalniettemin lijkt voor de middellange termijn ook voor BJ’s een rendement van 10% per jaar zeer goed mogelijk, waarbij een hogere waardering dan de huidige k/w van 20 nog wat extra rendement zou kunnen opleveren.