Advieswijziging Ahold Delhaize | Prima kwartaalcijfers beloond
Ahold Delhaize ervoer in het tweede kwartaal een afnemende inflatie, maar ook blijvende druk op de klanten. Mede door het uitbreiden van het assortiment van eigen merken en met gepersonaliseerde kortingen via loyaliteitsprogramma’s probeert het concern klanten te blijven winnen.
Vertekend beeld
De omzet ging in het tweede kwartaal jaar op jaar met 0,7% omhoog, tot €22,3 mrd. Dit beeld is negatief vertekend door enkele bedrijfsspecifieke oorzaken. Zonder het tussentijds afstoten van FreshDirect in de Verenigde Staten, het beëindigen van de verkoop van rookwaren in Nederland en België en de omzetting van Delhaize-winkels in eigen beheer naar franchisenemers volgens het Belgium Future Plan, zou de omzetgroei op 1,3% hoger zijn uitgekomen.
De online verkopen kwamen uit op 3,4% groei, maar exclusief het afstoten van FreshDirect betrof dat een nette 11,4% (bij constante wisselkoersen). Opvallend genoeg was er deze keer een lichte omzetdaling in de Verenigde Staten (-1,5%) en juist een sterke omzetgroei (+4,3%) in Europa, ondanks dat hier de tabaksverkopen (-2,1%) dus wegvielen.
Zoals te doen gebruikelijk blijft efficiëntieverbetering en kostenbeheersing een speerpunt. De niveaus van ‘shrink’ – veelal diefstal – in de Verenigde Staten stabiliseerden, mede door ingebruikname van slimme technologieën die helpen voorkomen dat een klant producten bij een zelfscankassa meeneemt zonder te betalen. Onderaan de streep resulteerde Ahold Delhaize in het tweede kwartaal een licht verbeterde operationele marge van 4,2%. In de Verenigde Staten steeg deze van 4,6% naar 4,7% en in Europa was er een sterke stijging van 3,2% naar 3,7%.
Ahold Delhaize verwacht dat de vrije kasstroom in 2024 rond de €2,3 mrd uitkomt. Dat geeft de mogelijkheid tot structurele aandeleninkopen (grofweg €1,0 mrd per jaar, zo’n 3,5% van de beurswaarde) en een mooi dividendrendement van nu 3,7%.
Advies aandeel Ahold Delhaize naar ‘houden’
Ahold Delhaize blijft een defensieve belegging, maar met heel beperkte groei. Daarbij moet wel aangetekend worden dat ceo Frans Muller nadrukkelijk ook benoemde dat er in het kader van de in mei aangekondigde strategie Growing Together gezocht wordt naar groeimogelijkheden.
Voor de komende jaren wordt vooral gedacht aan organische groei van het aantal winkels in de Verenigde Staten en aan groei in Zuidoost-Europa via het openen van nieuwe winkels en de overname van (kleinere) winkelketens. Eerder werd daar de voorgenomen overname van de Roemeense kruidenier Profi (1654 winkels, €2,5 mrd omzet) aangekondigd, die naar verwachting in het vierde kwartaal wordt afgerond.
Voor 2024 werden de eerder afgegeven doelstellingen herhaald: een marge van minstens 4,0% met onderliggende winst per aandeel rond de niveaus van 2023 (€2,54). De schatting voor de winst per aandeel in 2024 houden we voorzichtigheidshalve op €2,55. Bij een koerswinstverhouding van 12,1 lijkt er niet heel veel opwaarts potentieel in de waardering. Ondanks de prima kwartaalcijfers gaat het advies van ‘kopen’ naar een heel stevig ‘houden’ voor het aandeel Ahold Delhaize.
De auteur heeft een positie in het aandeel
€ | 2024 (t) | 2023 |
Omzet (mrd) | 89,5 | 88,6 |
Wpa | 2,55 | 2,54 |
Dividend | 1,15 | 1,10 |