Updates

Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Nederland

WDP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Nederland

WDP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Commentaar Johan Brinkman, 6 jun 2024 07:38

Beleggingshypes | South Park, Barbie en de dood van de aandelenmarkt

0 0 Leestijd ongeveer

Wat vertellen een cartoonpersonage dat aan de Ozempic gaat en een groene vogel op een rode loper ons over onze beleggingsbeslissingen?

Plots dook de term vorige week op: de South Park-indicator. Aanleiding was de nieuwste aflevering  van de Amerikaanse animatieserie, waarin een personage op jacht gaat naar Ozempic.

Karel Mercx zag er een signaal in dat nu écht iedereen weet welk goud farmaceut Novo Nordisk in handen heeft met dit diabetesmedicijn, dat ook als afslankmiddel wordt ingezet. Mijn collega koppelde daaraan een verkoopadvies.

Aandelen als hype

Het voorbeeld raakt een belangrijke les. Wanneer aandelen in het algemeen of een aandeel in het bijzonder veelvuldig in de media worden genoemd, kan dit wijzen op overmatige hebzucht en is dat mogelijk een teken van een bubbel. Vier eeuwen geleden was de Tulpenmanie een van de eerste keren dat dit fenomeen zich voordeed en de huizenbubbel van 2007 is een meer recent wereldwijd voorbeeld.

Het achterliggende idee is dat zodra het succes van een investering doordringt tot de populaire cultuur, de trend z’n hoogtepunt heeft bereikt en het voor de (vroege) investeerder, zoals Mercx eind 2020, tijd is om winst te nemen. Omgekeerd kan ook. Een klassieker is de cover van BusinessWeek van 13 augustus 1979: The Death of Equities. Inderdaad het startpunt een jarenlange bullmarkt.

Rode vlag

Met mijn collega ben ik van mening dat een hype in de media-aandacht een rode vlag moet zijn. Twee kanttekeningen: timing is altijd lastig (of onmogelijk) en los van de relevante indicatoren spelen ook het beleggingsbeleid en de risicobereidheid van de individuele belegger een rol. Zo laat beheerder Loege Schilder Novo Nordisk ook na de South Park-aflevering in de Duurzame portefeuille.

Nog een voorbeeld van hoe moeilijk de bekendheid van een aandeel is te koppelen aan de beweging van de koers. De bekende groene vogel van de taalapp Duolingo verscheen bijna een jaar geleden op de première van de Hollywood-kaskraker Barbie. Maar nog eind april van dit jaar bereikte Duolingo een hoogste stand ooit. Helaas: ook bewezen indicatoren zetten ons regelmatig op het verkeerde been.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ