Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Starbucks | Koers onderuit na winstwaarschuwing

0 0 Leestijd ongeveer

De koers van Starbucks kreeg op 1 mei een dreun van 17,9% te verwerken. De verwachting voor 2024 voor de groei van de winst per aandeel werd bijgesteld, namelijk van 15-20% naar hooguit een paar procent groei.

De omzet was in het tweede kwartaal 1% lager dan vorig jaar door 4% minder vergelijkbare omzet bij winkels die minstens een jaar open waren. Die krimp lag aan de belangrijke Noord-Amerikaanse (-3%) en Chinese (-11%) markten.

Buiten Starbucks’ invloedssfeer lagen lastige economische omstandigheden waardoor gelegenheidsklanten voorzichtiger zijn met hun bestedingen en minder vaak langskomen, alsmede 3% negatieve impact door slechte weersomstandigheden, en in China een trager economisch herstel.

In China is er ook een hevige concurrentiestrijd gaande tussen koffieketens. Starbucks gaat niet mee in die prijzenoorlog en profileert zich als premium aanbieder, terwijl sommige klanten lagere prijzen prefereren.

Kansen voor Starbucks

Starbucks ziet tegelijk veel kansen, zoals het verkorten van wachttijden en tegengaan dat producten uitverkocht raken. Hierdoor moet een deel van de 15% aan online niet afgemaakte bestellingen wel tot afzet leiden. In het weekend valt meer te verkopen aan families en er waren heel positieve proeven met ’s nachts verkopen, terwijl er ook testen met warm voedsel lopen. En alleen al in 2024 komen er weer 3000 verkooplocaties bij.

De korte termijn is onzeker, maar ceo Laxman Narasimhan bevestigde de eerder afgegeven langetermijndoelstellingen: 5% vergelijkbare omzetgroei per winkel en een groei van ruim 15% per jaar van de winst per aandeel. Bij een k/w van 20,9 en 3,1% dividend lijkt erg veel slecht nieuws ingeprijsd.

De auteur heeft een positie in het aandeel.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.