Updates

Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden

Actueel advies

Advies Koen Lauwers, 7 feb 12:19

UMG | Muzieklabel zet hoog in ondanks bonje met TikTok-moederbedrijf

0 0 Leestijd ongeveer

De groei van UMG wordt overschaduwd door het niet verlengen van de licentieovereenkomst met TikTok. Op korte termijn valt de impact mee, maar een oplossing vinden lijkt gewenst.


Muzieklabels als UMG krijgen niet alleen royalty’s van streamingplatformen als Spotify maar ook van sociale media als Instagram, Facebook en TikTok.

Op 31 januari liep de bestaande overeenkomst uit 2021 tussen UMG en ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, af. De partijen werden het niet eens over nieuwe voorwaarden. Daardoor werd de hele UMG-muziekcatalogus voor TikTok per direct onbeschikbaar. Dat is vervelend want TikTok probeert zich steeds meer te profileren als een muziekplatform.

TikTok betaalt een schijntje

TikTok betaalde tot nog toe maar een fractie van wat andere streamingplatformen neertellen. Dat komt omdat het platform in 2021 nog niet zo groot was als nu. TikTok telt intussen meer dan 1 miljard gebruikers, maar doet volgens UMG veel te weinig aan contentmoderatie en in de strijd tegen deepfake video’s.

Ook het aanmoedigen van AI gegenereerde muziek is voor de muzieklabels een doorn in het oog. TikTok doet dit omdat ze daarop geen royalty’s hoeven te betalen. Voor UMG staat TikTok maar voor 1% van de omzet in. Maar indirect is de impact groter omdat via het platform ook andere muziek van UMG ontdekt wordt. Beide partijen hebben elkaar dus nodig.

Jaarcijfers UMG

Eind deze maand publiceert UMG de jaarcijfers. Na drie kwartalen lag de omzet bij constante wisselkoersen 9,4% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De marge op de bedrijfswinst (ebitda) bedroeg 21,4%. UMG wil de ebitda-marge elk jaar met minstens 100 basispunten (1%) doen toenemen.

Die stijging moet naast de omzetgroei komen van een kostenbesparingsprogramma. Ik mik voor 2023 op een winstcijfer van €0,88 p.a., dit jaar oplopend naar €0,99.

Advies aandeel UMG op ‘kopen’

UMG keerde over het resultaat van het voorbije boekjaar al een tussentijds dividend van €0,24 uit. Het koopadvies voor het aandeel UMG houdt stand.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ