Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeff Thijssen, 30 jan 14:12

Tesla | Pionier van de EV verliest terrein door Chinese concurrentie

0 0 Leestijd ongeveer

De jaarcijfers van Tesla werden niet positief ontvangen. De verkoopaantallen en marges baren beleggers zorgen. Tegelijkertijd lijkt de Chinese concurrentie steeds serieuzer te worden.

Tesla, fabrikant van zonnepanelen, energieopslagsystemen en elektrische voertuigen, wist met de vierdekwartaalcijfers niet te overtuigen. De omzet dikte slechts met 3% aan en kwam uit op $25,2 mrd. Ook van de groei van het aantal verkochte voertuigen van 20% werden beleggers niet enthousiast. De lat bij Tesla lag in het verleden namelijk telkens hoger, daarbij moeten we bij deze volumetoename nog bedenken dat Tesla in 2023 meerdere malen prijsverlagingen doorvoerde.

De vraag naar elektrische voertuigen van Tesla lijkt dus duidelijk af te koelen, als gevolg van minder gunstige macro-economische omstandigheden, maar waarschijnlijk ook door de toegenomen concurrentie. De operationele marge kreeg door alle prijsverlagingen een flinke tik te verwerken en daalde van 16 naar 8,2%.

Kijken we naar heel 2023, dan was er dankzij een sterke eerste helft van het jaar nog wel sprake van een volumegroei van 38%. De omzet over het volledige boekjaar dikte met 19% aan tot $96,8 mrd. Naast de teleurstellende cijfers kon waarschijnlijk de outlook beleggers ook niet bekoren. Ceo Elon Musk waarschuwde namelijk dat de volumegroei dit jaar naar zijn inschatting aanzienlijk lager zal zijn dan in 2023.

Het huidige boekjaar 2024 lijkt daardoor een transitiejaar te worden en beleggers lijken te moeten wachten op de lancering van een nieuw model. Een compacte crossover met een prijskaartje van €25.000 zou in 2025 in productie moeten gaan. Of Tesla hierin slaagt, blijft natuurlijk de grote vraag. Klanten moesten eerder langer dan gedacht wachten op bijvoorbeeld de Cybertruck. Daarnaast wacht ook een grote groep geïnteresseerden nog altijd op de lancering van de volledig zelfrijdende auto.

Advies aandeel Tesla op ‘verkopen’

In de tussentijd zit de concurrentie niet stil. BYD is inmiddels groter qua verkoopaantallen en in verschillende steden rijden al autonome taxi’s van andere partijen. Bij een geschatte k/w 2024 van 65 blijven we mede vanwege de hoge waardering terughoudend over de beleggingskansen in Tesla. Het verkoopadvies voor het aandeel Tesla wordt daarom herhaald.

BYD stoot Tesla van de troon
Tesla heeft ten opzichte van alle andere autoproducenten ter wereld een aanzienlijk hogere beurswaarde. Of dit terecht is zal moeten blijken, nu het bedrijf getalsmatig van de troon is gestoten door BYD. De Chinese autofabrikant, met Berkshire Hathaway als aandeelhouder, wist in het vierde kwartaal van 2023 namelijk meer elektrische voertuigen te verkopen dan Tesla. Dat is een domper voor Elon Musk, want in het verleden zei hij deze partij niet te zien als een serieuze concurrent. Inmiddels is dat wel veranderd en dat komt mede doordat BYD, als van oorsprong producent van batterijen, inmiddels de hele productieketen in eigen hand heeft. Daarnaast beschikt de concurrent in China over een enorme thuismarkt.
VIERDEKWARTAALCIJFERS
In $ mrd 2023 2022
Omzet 25,2 24,3
Operationele winst 2,1 3,9
Operationele marge 8,2% 16,0%

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ