UBS | Volkswagen is het aan het verliezen in China
Analisten van de Zwitserse zakenbank UBS verlagen hun advies voor de Duitse autofabrikant Volkswagen (koers 31 augustus €113,04) van ‘neutraal’ naar ‘verkopen’. UBS is van mening dat Volkswagen het meest gevoelig is voor de opkomst van Chinese autofabrikanten. Volkswagen heeft zijn leidende positie in China al moeten opgeven en zal als grootste speler in Europa volgens UBS op de langere termijn het hardst geraakt worden door de hevige concurrentie van Chinese spelers aangaande volledig elektrische auto’s.
Volkswagen heeft volgens de bank inmiddels zijn initiële voorsprong op het gebied van elektrisch rijden verloren. De opkomst van Chinese concurrenten zal naar verwachting van de analisten van negatieve invloed zijn op de winstgevendheid van Volkswagen. Zo heeft de productie van de BYD Q -serie een structureel kostenvoordeel van circa 25% ten opzichte van een geproduceerde elektrische Volkswagen, zelfs als deze in de Europese Unie in elkaar wordt gezet.
UBS schat in dat het mondiale marktaandeel van Chinese spelers in 2023 nagenoeg zal kunnen verdubbelen tot 33%. Ook Tesla zal terrein winnen van de huidige 2% tot 8%. Voor de gevestigde orde impliceert dat een daling van het mondiale marktaandeel van de huidige ruim 80% tot naar schatting 58%.
Afgezien daarvan ziet UBS dat de Europese automarkt richting overaanbod verschuift, wat eveneens een negatief effect zal hebben op de winstmarges van Volkswagen. De combinatie van overaanbod en toenemende Chinese concurrentie zal het ebit-resultaat van Volkswagen volgens inschattingen van UBS doen dalen van €23,5 mrd over 2023 naar €15,4 mrd in 2025. De ebit-marge zal hierdoor teruglopen van een voorziene 8,6% over 2023 naar 4,9%. UBS denkt ook dat de vrije kasstroom het momenteel nog aantrekkelijke dividend van Volkswagen niet meer kan dekken. De bank ziet dan ook het dividendrendement dalen van 8,0% over 2023 naar 3,8% over 2026.
Voor dit jaar zit het nog wel goed en ook volgend jaar zal Volkswagen kunnen profiteren van topmodellen van Audi en Porsche en de VW Tiquan en Skoda Octavia, maar dat zal de voorziene tegenwind op termijn niet kunnen compenseren. UBS verlaagt het koersdoel van €135 naar €100. De analisten waarschuwen hierbij dat het aandeel Volkswagen met een k/w van 4,6 goedkoop lijkt, maar dat de massamodellen en de activiteiten in China op termijn wel eens verlieslatend kunnen worden voor de Duitsers.