Apple | Winstnemingen bij de techgigant zijn begrijpelijk
Apple was een van de weinige technologie-aandelen die er in slaagden om de recordkoers van eind 2021 te overstijgen. Het bedrijf heeft nu een ondernemingswaarde (beurswaarde + netto schuld) van $3,1 bln ($3100 mrd) en vertegenwoordigt daarmee in zijn eentje meer dan 8% van de totale S&P500-waarde.
In de drie maanden tot 1 juli daalde de omzet ($81,8 mrd) voor het derde kwartaal op rij. De CFO voorspelde ook voor het lopende kwartaal een lagere omzet. De achteruitgang bleef beperkt tot 1,4% en lag daarmee in lijn met de verwachtingen. De winst per aandeel ($1,26) klom met 5% en kwam daarmee iets boven de consensusprognose uit, net als de brutomarge (44,5%).
Diensten blinken uit
In de Verenigde Staten, waar de economie tegen de voorspellingen in tot nog toe een recessie wist te vermijden, daalde de omzet met 5,6%. In China, waar de nieuwsstroom overwegend negatief is, liet Apple dan weer een groei van 7,9% optekenen. De iPhone-verkoop, goed voor 48% van de groepsomzet, daalde met 2,4% en ook de omzet van productlijnen Mac en iPad boerde achteruit.
Alleen de afdeling Wearables liet een kleine groei optekenen (+2,5%). De beste prestatie kwam er van de dienstenafdeling, die met 8,2% de hoogste groei in vier kwartalen boekte. Apple telt intussen meer dan 1 miljard abonnees die minstens één dienst van het bedrijf afnemen (App Store, Apple Music, iCloud). De diensten staan nu in voor ruim een kwart van de omzet.
Gewaardeerd als een groeier
Apple is ook de grootste positie van Berkshire Hathaway, het investeringsfonds van Warren Buffett. Of hij tijdens het tweede kwartaal aandelen verkocht, komen we pas volgende week te weten. Ik reken voor dit jaar op een winst van $5,50 per aandeel, volgend jaar oplopend naar $6,00. Daarmee noteert het aandeel tegen meer dan 30 keer de verwachte winst.
Apple is gewaardeerd als een groeibedrijf, wat het al lang niet meer is. Dit jaar zal de omzet met 11% krimpen om in 2024 met 7% te herstellen. Wat Apple wel heeft, is een van de sterkste merknamen ter wereld en een omvangrijke gebruikersbasis die hoge kasstromen garandeert.
Aandeel Apple op ‘houden’
Toch zie ik op korte termijn weinig argumenten die een koopadvies kunnen verantwoorden. Daarom blijft het aandeel op ‘houden’.
Apple snakt naar een nieuw product dat de groei weer kan aanzwengelen. Afgezien van enkele producten in het Wearables segment waren er de voorbije jaren geen grote nieuwigheden. Mogelijk komt dit van de nieuwe generatie virtual & augmented reality-producten. Zo wordt volgend jaar in de VS de Vision Pro virtual reality-bril voorgesteld.