Oldtimers | Oude liefde roest niet
De waardeontwikkeling van de OTX Classis Car Index toont aan dat oldtimers een interessante keuze kunnen zijn voor beleggers die op zoek zijn naar alternatieve investeringsmogelijkheden. Maar dat beleggen in oldtimers ook weer geen garantie is voor superieure beleggingsrendementen bewijst de waardeontwikkeling van de Duitse oldtimer-index DOX.
Bekijk ook het dossier Beleggen in ETF’s
In de tien jaar tot 2023 sprokkelde de DOX-index over de gehele periode een winst van 43% bijeen. Dat is ruim de helft minder dan Europese aandelen en een vijfde van de OTX-index. Vanwaar dat verschil? De DOX-index van het Verbond van de Duitse Automobielindustrie (VDA) peilt elk jaar de waarde van welgeteld 88 oldtimers geschikt voor dagelijks gebruik, terwijl de OTX-index van Südwestbank nadrukkelijk oog heeft voor de prijsontwikkeling van een twintigtal zeldzame klassiekers. En bij VDA kijken ze over de landsgrenzen heen en Südwestbank liefoogt enkel naar auto’s van zuid-Duitse makelij.
Voor wie de prijsontwikkeling van zeer exclusieve automobielen wil volgen is er nog een derde index: HAGI Top. Waar de DOX en OTX de prijsontwikkeling weerspiegelen van historische auto’s geschikt voor dagelijks gebruik, respectievelijk de bemiddelde autoliefhebber, wordt de graadmeter van de Britse Historic Auto Group wereldwijd beschouwd als de index voor zeldzame oldtimers.
De prijs- en waardeontwikkeling van een oldtimer is sterk afhankelijk van de staat waarin het voertuig zich bevindt. Het spreekt voor zich dat een op en top onderhouden klassieker duurder is dan een oud barrel. Voor iconische exemplaren leggen verzamelaars miljoenen op tafel. De duurste auto die ooit werd verkocht, werd vorig jaar geveild voor een recordbedrag van €135 mln. De Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut-Coupé uit 1955 is daarmee met afstand de duurste auto aller tijden. Daarvoor stond het record op naam van een Ferrari 250 GTO uit 1962. Die wisselde in 2018 op een veiling voor €41.628.300 van eigenaar.
De laatste vijf jaar
Kijken we naar de cijfers van de laatste vijf jaar dan zien we dat in de DOX-index met name de waarde van de Ford Capri Mark I (+100%), Volkswagen K70 (+97,2%) en de gefacelifte VW Passat B1 (+92,7%) fors is toegenomen. Anderzijds stel je ook vast dat de verkoopprijzen van populaire oldtimers zoals de Jaguar E-type (-7%), de Mercedes-Benz 190 SL (-12%) en de BMW E9 CS-serie (-14,1%) daalden. Over de gehele linie stegen blijkens de DOX de prijzen van klassiekers met 13,7%.
De OTX Classic Car Index van Südwestbank registreerde over hetzelfde tijdbestek daarentegen een stijging van 63,3%. Daar laten de Opel Manta B (+87,5%), de Mercedes-Benz 250 CE W114 (+69,6%) en de Opel Kadett C (+67,4%) de beste prestaties optekenen en blijkt dat onder autoliefhebbers de populariteit van de Porsche 944 (-19,4%), de Porsche 356 C (-9,3%) en de BMW 02-serie (-8,7%) daalt.
De prijzen van oldtimers kenden de laatste jaren al met al een bescheiden stijging, Dit duidt erop dat de markt voor klassieke wagens stagneert, al blijven zeldzame exoten gewild en winnen gebruiksvriendelijke oldtimers aan populariteit.
Dat neemt niet weg dat oldtimers nog altijd als een stabiele investering beschouwd kunnen worden. Want in de tijdspanne van 2018-2022 bleef de toename van de €uro STOXX 50 met 8,3% ook beperkt en boekten Europese automobielfabrikanten blijkens de daling van -14,7% van de STOXX 600 Auto-index een nog slechter resultaat.
Oldtimers kun je dus je zien als een alternatieve vermogensklasse, maar als je een klassieker koopt als belegging heb je ook te maken met allerlei kosten. Belastingvrijstelling is enkel van toepassing als het voertuig ouder is dan 40 jaar en dan heb je nog kostenposten als de (diefstal)verzekering, het onderhoud, reparaties en de eventuele huur van een garage. Als dit alles u niet afschrikt, koop een oldtimer die aansluit bij uw tienerjaren. Oude liefde roest niet, grote kans dat anderen ook weg zwijmelen bij de droomwagen van uw jeugd.