B&M | Discounter heeft na koersspurt de top nog niet bereikt
B&M European Value Retail was een van de winnaars van de coronacrisis. De Britse discounter profiteerde van de sterke vraag naar huishoudelijke spullen en kon zijn deuren tijdens de pandemie openhouden, terwijl alle niet-essentiële winkels gesloten werden. Dit leverde een recordomzet en -winst op. Keerzijde is dat de vergelijkingsbasis erg moeilijk is.
Toch is het bedrijf weer aardig op de weg terug, zo bleek onlangs uit de jaarcijfers. De omzet ligt alweer boven het piekniveau tijdens de pandemie en ruim 30% boven pre-coronaniveau. De winstmarge stabiliseert op een lager niveau en die lijkt het bedrijf vast te kunnen houden. Mede dankzij lagere transportkosten en een betere brutomarge, zal de ebitda dit jaar verder toenemen.
Het feit dat de vergelijkbare omzetgroei van de Britse winkels in de eerste negen weken uitkwam op een fraaie 8,3% deed het vertrouwen van beleggers goed. Rond de publicatie van de jaarcijfers op 31 mei ging de koers met 16% omhoog, waarmee het aandeel over de voorbije twaalf maanden op een fraaie koerswinst staat van 40%. Het is een kwestie van tijd eer de all-time high van circa 640 pence van eind 2021 wordt geslecht. De koopjesformule is in deze tijden van hoge inflatie populair onder consumenten en de onderneming zal ook dit jaar weer tientallen nieuwe winkels openen.
Advies aandeel op ‘kopen’
Naast de Britse thuismarkt is B&M ook bezig aan een succesvolle expansie in Frankrijk. De k/w van 14 voor dit jaar is voor een groeiaandeel bescheiden en ligt aan de onderkant van de historische bandbreedte van 14-16. Wij blijven het aandeel B&M European Value Retail daarom van een koopadvies voorzien.