Beleggers nemen voorschot op terugkeer consument
De graadmeters van zowel de Europese als Amerikaanse retailbedrijven blijven echter redelijk in lijn met de algemene indices. De STOXX Europe 600 Retail Index won zelfs 42% sinds de dip van 29 september, met het aandeel B&M European Value Retail als een van de uitblinkers.
En de Amerikaanse S&P500 Retailing Index rendeerde sinds de dip van 9 november +10,5% en lijkt de neergang dus ook gestopt te hebben. Vanaf die datum is het aandeel van e-commerceplatform Etsy trouwens de op een na grootste stijger.
Slechtnieuws-show
Hoe kan het dat deze sector zo goed blijft liggen, terwijl vorige week bekend werd dat de Amerikaanse detailhandelsverkopen in december op maandbasis opnieuw waren gedaald (met 1,1%, de grootste daling in een jaar) en ook de Britse detailhandelsomzetten in die maand verder naar beneden waren gegaan (met 1,0% op maandbasis, net als in de VS voor de tweede maand op rij)?
Verder waren er ook omzet- en winstwaarschuwingen van meerdere retailbedrijven de afgelopen weken, zoals het Amerikaanse Macy’s en de Britse Boohoo Group.
Het voorschot
Het antwoord moet toch zijn dat beleggers door de afnemende inflatie inspelen op een snelle verbetering van het consumentenvertrouwen en van de kooplust van de consument (in de winkel of op het web). En dus de slechte verkopen in de maanden die achter ons liggen voor lief nemen en een voorschot nemen op betere tijden. Onder meer de aankomende jaarcijfers zullen daarover meer duidelijkheid geven.